Az iskolavárosi múltjára oly büszke Debrecen 15 iskolájának a működtetéséről mondott le önként: 15 iskoláját adta át teljesen állami kezelésbe - nyilván mert nem tudta fizetni a rezsit ezekben az intézményekben. Halkan kérdezem meg: az új stadion üzemeltetésére akkor miből futja majd?

"Mivel 2013. január 1-jével az állam, pontosabban a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) átveszi a legtöbb általános- és középiskola fenntartói és működtetési jogát, így elsőként ezzel kapcsolatban szavaztak több ügyben is a városatyák" - számol be a minapi testületi ülésről a Debreceni Önkormányzat honlapja.

Hát, ez azért nem egészen így van. Vagyis egészen nem így van. Pontosítsunk is gyorsan! Az állam minden önkormányzati iskolában fenntartóként magára vállalta 2013. január elsejétől a pedagógusok bérkifizetését, valamint a szakmai irányítás feladatait és költségeit. A háromezer főnél kisebb települések esetében a működtetés - vagyis a karbantartás és a rezsi fizetése - is automatikusan átkerül az államhoz, a háromezer főnél nagyobb települések esetében azonban ez alapesetben marad önkormányzati feladat. Hoffmann Rózsa államtitkárságának honlapja szerint a nagyobb települések számára az önkormányzatok eladósodottságának ismeretében a kormány lehetővé tette, hogy iskoláik működtetéséről lemondhassanak. Ugyanitt, más megfogalmazásban: az állam bizonyos esetekben, az önkormányzatok külön kérésére átvállalja a működtetést is.

Tehát Debrecen esetében ez nem törvényi kényszer volt. Nem úgy történt, ahogyan azt a város honlapja sugallja. Az iskolavárosi hagyományaira oly büszke Debreceni Önkormányzat ugyanis maga dönthetett és döntött úgy, szabad akaratából, hogy kéri az államtól, hogy az érintett intézmények működtetését is vegye át, mert... Na igen. De miért is? Nyilván nyomós indoka van ennek. Nyilván megalapozott kérésnek kell lennie, ha az állam átvállalja tokkal-vonóval, karbantartóval és villany- meg távhőszámlával együtt a 15 iskolát.

Csak nem a város eladósodottsága az indok? Meg az adósságszolgálat terhei? Hoffmann Rózsáék honlapja szerint ez például alapos indok lenne. Csak ezt a város iskolavárosi hagyományaira állítólag oly' büszke debreceni polgármester nem hajlandó belátni. Vagy netán az az alapos indok, hogy a cívis város - amelyik még véletlenül sem a hátrányos helyzetű települések egyike - nem képes fizetni az oktatási intézményeinek a működtetését? Mert a jégcsarnok, a KodályKölcsey-központ és a Főnix-csarnok üzemeltetése elviszi a rezsire fordítható kereteket? Hadd legyek kicsit populista: a Magyar Országos Korcsolyázó Szövetség elnökének városában jégcsarnokra természetesen futja, de iskolaüzemeltetésre nem telik a magyar közoktatás egyik fellegvárában, Debrecenben? Vajon ezt is számba vette az állami átvételről döntő tárcaközi bizottság?

És óvatosan kérdezem csak: ha most 15 iskola működtetésére nem telik Debrecenben, miből futja majd az új stadion üzemeltetésére?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://michaelknight.blog.hu/api/trackback/id/tr144966054

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A sport nyertes vagy vesztes? 2012.12.15. 12:53:37

A jövő év nagy nyertese a sport - legalábbis első ránézésre, a 2013-as költségvetés-tervezet alapján. A debreceni focistadion rekonstrukciója idén 3,7 milliárd forintba kerül, jövőre további 9,2 milliárd megy el erre a célra, a nemzeti sportközpon...

Trackback: Mi lesz ebből? Államosítás KDNP-módra Fidesz segítséggel 2012.12.15. 12:52:16

Hat nap van az iskolák állami fenntartásba adására, azaz a megállapodások megkötésére - vajon sikerül a csoda? Indulhat a visszaszámolás ... Végre megjelent az a törvény, ami alapján hivatalosan is megtudjuk, miért van szükség az iskolák államosításár...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vitéz László 2012.12.15. 12:45:06

majd a fides mafia tagoktól álamosított és elkobzott javakból fog lyuk fentartani ezeket az intézményeket...

amugy a látogatotság is nagy lez, tehát a nézők jegyeiből is el lehet tartani... ott lesznek a fides mafitag vs oroszlán viadalok !

csárli hárper 2012.12.15. 12:47:56

jaj már :) majd egy két helyi adócskát bevezetnek fű alatt, amit nem a zemberek fizettetnek meg :) vagy köteleznek minden debrecenit+ a megye, hogy loki bérletet vegyen...

mahet 2012.12.15. 12:52:31

A stadion meg lett ígérve a tv székházas drukkereknek...

A stadion és a foci abszolút prioritás!

Kivlov 2012.12.15. 12:55:58

amíg segélyre futja csőstül mindenhol, addig nem túl hiteles sírni az önkormányzatoknak, hogy nincs pénz...

Annamarias 2012.12.15. 12:57:02

Az a baj h ezeket a kérdéseket mindig halkan teszi fel vki. Lehet üvölteni kellene.

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.12.15. 13:02:01

majd az állambácsi csurrant-cseppent minden évben a költségvetésből, merthát csak nem mehet csődbe egy olyan impozáns épület, a szimbolikus kormányzás remekműve, mint a debreceni stadion (vagy úgy jár, mint az akasztói híres-neves építmény?)

az iskolák meg csak viszik a pénzt és még szurkolni se lehet oda járni meg zászlót lengetni

de ha az állam átveszi Debrecen tartozásának egy jó részét, akkor sem telik majd az iskolákra? Ja, hogy abból lesz a stadion

regress 2012.12.15. 13:06:33

már többször feltettem ezt a kérdést,sokan elküldtek.tegnap olvastam 6-milliárdérd F1-es pálya borsodban,az ország legcsóróbb részén.újabb zsíros üzlet simicskáéknak?

Indriq 2012.12.15. 13:07:13

lesz itt még önfenntartó középiskola, esetleg elemi iskola, legvégső megoldásként önfenntartó óvoda, és majd a kis lurkók fogják gyártani a nike cipőket...

Don Quixote de la Ferko 2012.12.15. 13:07:55

Nem értem a nyihogást.
Főváros stadion nélkül? Szépen nézne ki. Majd megoldják egy újabb adóval.

Diopapa_sok 2012.12.15. 13:13:44

Egy percig sem akarnám védeni a városvezetést, de a jelenlegi rendszerben az az idióta, aki nem adja oda az iskolát. Gyakorlatilag ha nem adja oda, akkor azt vállalja, hogy fizeti az állam helyett a rezsiköltséget, miközben az iskolában folyó szakmai munkához SEMMI köze sincs és nem is lehet. Ki az a retardált, aki ilyen feltételek mellett megtartaná? Egyébként nagyon furcsállom, hogy a Mo-on folyó magas szintű újságírói munka (muhaha) ellenére sem jár utána ennek senki, hogy ez az új rendszer milyen visszásságokat okoz majd jövőre. Ha valakit érdekel, látogasson el pl. Veszprémbe, ahol az intézmények működtetését 3 különböző csoport végzi (KIK, ISZSZ, VKSZ ZRT), borítékolhatóan totális káosz közepette.
Kis szösszenet a végére: Engem pl érdekelne az illetékesek válasza, hogy a jan. elsejétől életbe lépő új rendszerbe hova van beépítve pl a fejlesztés/fejlődés lehetősége, mert én pl nem látom magam előtt az önkormányzatok hordáit, akik rohannak intézményeket fejleszteni/felújítani, miért tennék? Az ott folyó munkába nem szólhatnak bele, az igazgatót nem ők nevezik ki, stbstb...

kpityu2 2012.12.15. 13:39:47

Hogy hogy miből? Megmaradt több milliárd lélegeztetőgépre félretett adóbefizetés.
A Nemzeti Konzultációs Központ megállapította, hogy a zemberek azt akarják, hogy a kormány a befizetett adójukból ne lélegeztetőgépet vegyen, hanem a sportot finanszírozza.
Mindenki számára nyilvánvaló ugyanis, hogy egészséges, rendszeresen sportoló embereknek nincs szüksége lélegeztetőgépre.

tom28 2012.12.15. 13:42:18

Valaki azt mondta hogy éppen most hirtelen a narancssárga(miért is ne) közutas VW-eket cserélik le. Mert már van amelyikben 50 ezer kilóméter is volt meg hát az átlag 40km/h-ás széthajtás miatt már amortizálódtak.... na oda is megy egy pár százas vagy milliárd...

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2012.12.15. 13:42:30

@Diopapa_sok: Három dologra próbáltam rávilágítani.
Egyrészt az állam a 3 ezer fő fölötti önkormányzatok közül azoknak az iskoláit veszi át működtetésre, amelyek anyagi helyzetüknél fogva nem tudják fizetni a működtetést. Hátrányos helyzetűek például. Debrecen szerintem nem ilyen - vagy legalábbis a polgármester nem ezt állítja róla. Ezek szerint mégis.
Másodsorban az a polulista apróság, hogy ha nincs pénz iskolára (márpedig ha a fentebbi pont megáll, akkor ez a helyzet), akkor miből lesz stadionüzemeltetésre.
Harmadsorban, ha egy város büszkélkedik azzal, hogy iskolaváros, akkor suttyomban ne mondjon le iskolákról. Szerintem.

2012.12.15. 13:42:41

@regress: azt a pályát a hell energiaital gyártó építteti szerintem, mert ilyen célokra tud pályázati pénzt nyerni. Minidg azt építenek, amire állami támogatást kapnak, igaz szinte sose csinálják meg úgy, ahogy ígérik. Valószínűleg abból az összegből csak egy gokartpályára fogja futni. Mert épeszű vállalkozó oda F1 pályát nem épít, mert ott futam soha nem lesz.

rohadjmegARCgeci 2012.12.15. 13:42:54

Legközelebb lehet szavazni Vonára,ő tanár végzettségű ha jól tudom,nem egy megélhetési jogász mint ezek.)

Diopapa_sok 2012.12.15. 14:28:58

@Michael Knight: Én pedig arra próbáltam meg rávilágítani, hogy ha nem akarod fizetni jövőre a villanyt meg a gázt az épületben, nem attól mondasz le az iskoládról, hanem simán elvették tőled az ősz végi ide vonatkozó törvénnyel. AZ ELLEN kellett volna tiltakozni, akkor sem történt semmi. Most pedig ezzel a felemás állapottal amit létrehoztak, hosszú távon tönkreteszik a közoktatást.

Magustanonc 2012.12.15. 14:29:04

@Dr. Furia: A végzettség még nem jelent semmit, attól még lehet a szakmájában középszerű vagy rosszabb.

markog 2012.12.15. 14:29:14

@regress: Magáncég építi és üzemelteti majd, nem állami létesítmény lesz. Az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Programok keretében több pályázatot is beadtak, ergo állami pénz ilyen módon fog csak belemenni
www.hellenergy.hu/2012/12/a-miskolc-melletti-szikszon-epul-az-uj-hungaroring-a-nemzetkozi-szinvonalu-hell-ring-a-terseg-legnagyobb-turisztikai-attrakcioja-lesz/

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2012.12.15. 14:34:01

@Diopapa_sok: Debrecentől nem elvették, hanem a város maga döntött úgy, hogy a működtetést átadja. 3000 fő alatti településeknél került át automatikusan az államhoz a működtetés.
Abban egyetértünk, hogy ez a kevert megoldás a lehető legrosszabb...

Ludovikás Levente 2012.12.15. 14:51:29

Bocs, de az írás nem több mint ingatag logikai konstrukció. Ha jól tudom senki sem azt mondta, hogy az iskolák átadására azért kerül sor, mert nincs pénz a fenntartásukra. Ezt maga a blog sem állítja, csak a szerző sejtéseként említi, a végére viszontg már kész ténykényt hivatkozik rá, és ebből von le következtetést

Az ilyen zsurnalizmusnak kb. annyi a hitelessége, mint a "kurvás" lejárató kampánynak annak idején amikor Kósa a polgármesterségért indult

bvb09 2012.12.15. 14:51:36

Ráadásul a stadiont nem is a város fogja üzemeltetni. Ennyit erről a remek posztról...

duke64 2012.12.15. 14:51:41

Szeretem a focit,meccsre is járok.
Nem vagyok Láki szurkoló!
Minden sportberuházásnak örülök,de ez stadion projekt Debrecenben eltúlzott.
A csapat leszálló ágban,a diadalittas időknek vége.
Szükségtelen egy ekkora stadion.
Ha 10 000 főst építenének,az is sok lenne.
A jelenlegi (jó esetben) 2-3000 nézőnek,minek egy ekkora (20 000 fős) stadion.A nézőszámokkal állandóan játszik az mlsz,7-8000 néző csak a nagyobb meccseiken vannak.
És valóban,ki fogja fent tartani és mennyiből?
Amíg lehet,át kellene szabni a terveket.
Egy 12 000 főt befogadó ékszerdoboz/modern stadion szerintem elég lenne bőven.

andraszuzu 2012.12.15. 14:58:39

Egy debreceni lemaradás-felcsuti törtetök rangadon tuti a teltház. Ha megsem, busszal hoznak önkéntes szurkolókat, kötelezö feliratkozás után. Ugynöklistával bélelik a diszpáholyt, listazzak a játékosokat, aki nem hiszi annak ismét utánna járnak, nincs ebben semmi uj, "csak most nincs sör".

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2012.12.15. 14:59:20

@Ludovikás Levente: Akkor elmondom még egyszer, lassan: 3000 fő fölötti önkormányzatok akkor adhatják át az államnak az iskola működtetését, ha ezt a feladatot a költségvetési helyzetük miatt nem tudják vállalni. Az állam ezt megvizsgálja, és ha indokolt a kérés, vagyis ha tényleg nem tudja az önkormányzat finanszírozni a működtetést, akkor veszi át.
(Nem a fenntartásról van szó, hanem a működtetésről - előbbi, leegyszerűsítve a pedagógusok bérét jelenti, amit januártól egységesen mindenhol az állam fizet, utóbbi pedig, megint csak leegyszerűsítve a rezsit jelenti. A jelek szerint ezt nem tudta vállalni 15 iskola esetében a Debreceni Önkormányzat.)

hexensussz 2012.12.15. 15:03:47

@markog: Nnnnnna, arra a magáncégre lennék én kíváncsi, amelyik rentábilisan tud működtetni egy stadiont!
Az meg pláne érdekelne, milyen csatornákon, hány áttételen keresztül fog csorogni az állami pénz a sportlétesítmény működtetéséhez? És mennyi lesz a beöntött és a kifolyó lé differenciája? :-)))

tamatomi 2012.12.15. 15:21:18

A lenyulás iránya más....

A focit égetni, elég egy legelő. 1966 óta sehol nem vagyunk, kár erőlködni.

tamatomi 2012.12.15. 15:21:34

@regress: lajosok márcsak ilyenek....

tovabb a jezsovi uton 2012.12.15. 15:42:46

minek a hurkás parasztoknak iskola egyáltalán, lali király seggét anélkül is nyalhatják...

mrZ (törölt) 2012.12.15. 15:57:51

KösaMr20%lajos?
Mit nem értesz?

béla a görög (törölt) 2012.12.15. 16:46:55

nem erre mondják, hogy unortodox lokálpatriótizmus, protestálás és büszkeség? :)

Zuzu Petás 2012.12.15. 16:51:59

@regress: az magánberuházás, a HELL energiaitalosok építik. Ettől függetlenül, lehet, hogy s kivitelezést a Simicskáék csinálják, de legalább nem közpénzből.

Zuzu Petás 2012.12.15. 16:52:30

Az nekem nem derült ki a posztból, hogy ez a 15 iskola az összeset jelenti vagy ennél több iskola van Debrecenbe. És ha több van, akkor mi alapján szelektálnak?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.15. 17:46:18

a sok focistának nem kell tudnia olvasni és kész.

Mpatikus Eszetlenellenes 2012.12.15. 17:55:32

A halk kérdésfelvetésre egy halk választ én is próbálok adni.

A sok jogászdiplomás, (mely diplomájukért desokat is fizettek) a római jog tantárgytól ihletet kapva a RÓMAI HATALOM GYAKORLÁSÁT vettőé górcső alá.
Ott pedig a "Divide et Impera" és a Panem et Circenses" két ős

Nyunyócska 2012.12.15. 17:57:52

A 15 iskola, amiket átadtak szőröstül-bőröstül (nézd meg az önkormányzati cikkben levő linket) MIND szakközép és szakiskola. Ami maradt a városnál, azok az általános iskolák, meg a gimnáziumok. Pl. a Tóth Árpád, ahol 8 (!!!) párhuzamos gimnáziumi osztályt indíthatnak évek óta. Ezekre lehet büszkének lenni, a többi meg elmehet a sunyiba. De azért majd mennek "minőségi munkát" vizsgálni...

Nyunyócska 2012.12.15. 17:59:11

@doggfather: Nyugodj meg: nem is tudnak. :S

Mpatikus Eszetlenellenes 2012.12.15. 17:59:29

A koment elment félben, hála a touchpad áldásának...
Szóval "Oszd meg és uralkodj", meg "Kenyeret és cirkuszt".
Ennyi a magyarázat:
A stadionban lehet csinálni cirkuszt a NÉPNEK, az iskolákkal meg csak a gond van meg cirkusz, de NEKIK...

Diopapa_sok 2012.12.15. 18:13:10

@Michael Knight: Nem érted... Teljesen mind1, hogy átadja-e (sőt, szerintem jobb is így), mert szerinted "működtetés" ha "engedi" az állam kifizetni a gáz és villanyszámlát, szerintem meg a működtetés, ha az önkormányzat fizeti a tanárokat/nevezi ki az igazgatót, ergo beleszólhat a szakmai munkába. Az, hogy az _épületet_ karbantartja/fizeti a rezsit, attól még nem "működteti", csak van egy épülete ami viszi a pénzt. Mondok egy példát. Van az iskolában pl 100 számítógéped. Az oktatási részt az állam finanszírozza, az egyebeket az önkormányzatnak kell. Mi történik jan. 1-től, ha tönkremegy 1 pc? Kérdés, hogy az oktatásban használták-e, esetleg a gazdasági iroda pötyögött rajta? Ha az előbbi, akkor az államnál kell reklamálni, hogy javíttassák meg, ha az utóbbi, akkor pedig az önkormányzatnak kell szólni. Vajon mennyi az esély, hogy egymásra mutogatva a számítógép rossz marad? :)

Apika 2012.12.15. 18:47:01

A poszt írója igen nagyvonalúa bánik a tényekkel: pl. a Kodály-központot emlegeti, ami ugyebár Pécsen van... Arra meg mások is rámutattak már, hogy itt néhány szakközépiskoláról van csak szó, messze nem az összes intézményről, ráadásul azelőtt ezek mind megyei fenntartásúak voltak, s éppen nem Debrecen büszkeségei :-)

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2012.12.15. 18:55:58

@Apika: Bocs, Kölcsey... De az érintett 15 intézmény még véletlenül sem megyei fenntartású volt. Mindegyik mindig is debreceni volt. A Mechwart is, az Irinyi is, a Dienes is, a Medgyessy is - folytassam?

Nyunyócska 2012.12.15. 20:56:57

@Apika: Néhány szakközépiskoláról???? Mindről... Hogy nem a büszkeségei Debrecennek? Arról azért az önkormányzat is tehet, ha nem is a fejekben levő (nem)tudásról, de a fizikai feltételek meg(nem) létéről mindenképpen. Valahol azért jó szakmunkás embereket is képezni kellene, megfelelő tárgyi feltételekkel... Az, hogy a szakközepek és szakiskolák elmehetnek a sunyiba, az az önkormányzat hozzáállása, nem az én véleményem.

Apika 2012.12.16. 00:45:25

@Nyunyócska: Az önkormányzat csak arról gondoskodhat, ami teljesen az övé. A szakképző iskolák soha nem voltak tisztán önkormányzatiak, a mindenkori pénzügyi támogatás a szakképzési hozzájárulásoktól, a szakmai felügyelet az ágazati minisztériumok különböző osztályaitól függött: mit kezdjen ezekkel egy csóró önkormányzat? Így legalább - remélhetőleg - tisztábbak lesznek az érdekviszonyok.

Apika 2012.12.16. 00:46:53

@Michael Knight:

Azt írtam:"azelőtt ezek mind megyei fenntartásúak voltak"...

Idézet a 2012. jan. 1-ig érvényben levő Önkormányzati törvényből:
70. § (1) A megyei önkormányzat kötelező feladatként gondoskodik különösen
a) a középiskolai, szakiskolai és kollégiumi ellátásról, amennyiben azt a külön törvény szerint ellátást
biztosító települési önkormányzat nem vállalja[...]

Akkor szerinted?

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2012.12.16. 00:55:44

@Apika: 1. Kollégiumról itt nincs szó. 2. Ez a megyei jogú városokra így nem vonatkozik, ezeknek az intézményeknek a fenntartója már 2012. január 1. előtt is a Debreceni Önkormányzat volt.

süti beállítások módosítása