Száznyolcvan
2011.05.20. 22:40
Nem elég, hogy nyakig el van adósodva a devizahiteles, vegyen fel még hosszú távú hitelt az árfolyamkülönbségre is... Ez aztán a logikus!
Előre is elnézést szeretnék kérni a Nemzeti Együttműködés Rendszerétől, de már megint a gondolatbűn csapdájába estem. Valamiért azt érzem, hogy egy kissé túlmisztifikálják ezt a devizahiteles mentőakciót. Merthogy igazából momentán senki nem ment itt meg senkit, legfeljebb elodázza a problémát. A rendesen törlesztők meg még szívnak is miatta...
Szóval ne tessék azért olyan nagyon örvendezni ezen a 180 forintos svájcifrank-árfolyamon, mert az ez ügyben a jövő hét közepén várható kormányzati győzelmi jelentések - úgymint megmentettük a devizahiteleseket, megtörtük a bankok ellenállását és a többi - ellenére ez a világért sem jelenti azt, hogy a mostani 215 forintos, meg a törlesztéseknél rögzített 180 forintos árfolyam közötti különbözetet a bankok nyelik le. De nem ám! És még csak nem is állambácsi pótolja ki azt az adófizetők pénzéből. Ezt kérem szépen, a devizahiteleseknek kell majd visszafizetniük, méghozzá kamatostól.
Nem elég, hogy nyakig el van adósodva a devizahiteles, vegyen fel még hosszú távú hitelt az árfolyamkülönbségre is... Ez aztán a logikus!
Mert ha tetszik, ha nem, a 180 forinton rögzített törlesztési árfolyam ára nem más, mint egy újabb hitelfelvéltel az árfolyamkülönbözetre - ami a tervezett négy-öt év alatt bizony akár sok százezres összeg is lehet. Mármint csak a tőkerésze, ugyebár. Meg arra ugye még rájön a négy-öt év alatt felhalmozott kamat - és akkor azt a változatot még nem is néztük, hogy mi van, ha az öt év alatt felhalmozott árfolyamkülönbözetet csak a teljes lakáshitel lejárta után, mondjuk húsz év múlva kell elkezdeni törleszteni. Tetszettek már húszéves időtávlatban kamatos kamatot számolni?
Rendben, értem én, hogy vannak, akiknek ez a 215 forintos svájcifrank-árfolyam horror - tulajdonképpen a svájcba exportálókon meg a fizetésüket véletlenül éppen svájci fankban kapó honfitársainkon kívül azt hiszem, mindenkinek az. És azt is megértem, hogy vannak családok, akik azzal is lélegzethet jutnak, ha egy ideig havi 10-15 ezerrel kevesebbet kell törleszteniük. Csakhogy ennek elég komoly ára van, további hitelek és sokkal hosszabb futamidő formájában. És bizony ezt az árfolyamkülönbséget is az emberekkel fizettetik meg - vagyis igazából senki sem ment itt meg semmit, legfeljebb időben sikerül elhúzni egy kicsit a problémát.
Egyébként meg a piacgazdaság az ilyen. Ott mindig az emberek fizetik meg - és ez tulajdonképpen így is van rendjén. Aki svájci frankos hitelt vett fel, az vállalta az árfolyamkockázattal járó többletterhek lehetőségét is. Jó lenne a devizahitelesek megmentése kezdetű kommunikációs trükkök helyett egy kicsit a pénzügyi kultúra terjesztésében élné ki ámulatba ejtő verbális performanszokra való belső késztetését - és valljuk be: páratlan tehetségét - egynémely politikusunk. (Arra, hogy a legnagyobb segítség a devizában eladósodottaknak egyébként egy komolyan vehető és hiteles fiskális politika lenne, inkább most nem térnék ki.)
Két dolog jutott még eszembe ezzel kapcsolatban. Egyrészt mi van akkor, ha valaki köszöni, de inkább nem kéri a rögzített árfolyamot, és törlesztene tovább piaci árfolyamon - mondjuk mert nem akar még néhány százezres adósságot pluszban felhalmozni, vagy nem akarja még az eredeti lakáshitele lejárta után is évekig át fizetni a törlesztőket? Vajon neki is kötelező lesz a 180 forintos árfolyam? Vagy ha nem azt választja, akkor kiíratkozik a Nemzeti Együttműködés Rendszeréből? És ha ennek ellenére vagy ezzel együtt valaki mégis ezt választaná, vajon ki kompenzálja neki azt, amit a "devizahiteles mentőcsomag" miatt talán még jobban elszálló frankárfolyam miatt kell többletkiadásként hónapról hónapra kicsengetnie?
Másrészt ez a devizahiteles-mentő akció is olyan, mint a magánnyugdíj-pénztári történet volt: valahol mindkettő a hangya és a tücsök meséjére hajaz. A magánnyugdíj-pénztári megtakarítások reálhozamának felvételekor vajon hányan tartják majd tök jófejnek a kormányt - végig sem gondolva azt, hogy kamatos kamattal ez termelhetett volna nekik évről évre egyre több hozamot, végig sem gondolva, hogy tulajdonképpen már most az időskorukra félretett pénzük egy részét költik el... És hányan gondolják most jófejnek a kormányt, amiért 180 forinton rögzíti a svájci frank árfolyamát, bele sem gondolva, hogy ez sem kormányzati ajándék, hanem ezt évek múltán bizony nekik kell valamiből, valahogyan kamatostól kicsengetni.
És az a legnagyobb baj, hogy ezeket a tévedéseket, ezeket a szörnyű félreértéseket rendre csak táplálja a kormányzati kommunikáció.
Szerző: Michael Knight
· 5 trackback 88 komment
Címkék: 1984 kormány nyugdíj állam adósság felelősség csőd demagógia öngondoskodás mentőakció bankszövetség devizahitelesek magánnyugdíjpénztárak portfolioblogger
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: "Too small to fail" - avagy a jövő elkezdődött 2011.06.06. 16:08:53
Trackback: Titkolóznak Kósa Lajos előtt 2011.05.22. 14:51:42
Trackback: Bartus László: Málenkij robot 2011.05.21. 09:03:19
Trackback: Helyesírási szótár, Pali bácsi! 2011.05.21. 08:40:23
Trackback: Itt legalább maradtak cigányok 2011.05.21. 08:40:07
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.05.20. 23:54:22
Állatira nem értem azonban továbbra sem, hogy miért beszél mindenki az árfolyamkockázatról, miért mantrázza mindenki azt, hogy az árfolyamváltozás érinti leginkább a devizahiteleseket?
Jelentem, nem így van. Ha kizárólag az árfolyamváltozás érte volna utol a devizahitelest, akkor mondjuk az induló 74 ezres törlesztőrészlet napjainkban 90 ezer lenne. Láss csodát, ennek ellenére azonban 116 ezer. Lehet számolni, hol szív nagyobbat az ügyfél: a kamatemelésen vagy az árfolyamváltozáson.
naiv legényke 2011.05.21. 00:08:12
puszt 2011.05.21. 07:25:17
Boli – Ch.T. is, meg hát! 2011.05.21. 08:24:23
Na, egyébként teljesen egyetértek, s bár nem érint szerencsére, de vicc, hogy sok ember mennyire nem bír számolni. A kormányzati kommunikációs trükköket meg már igazán megszokhattátok volna.
Majd valamelyik következő kormány alatt Kétbites Petya (60 évesen, kopaszon) verni fogja az asztalt a botjával és 3 fogával, hogy ők milyen szépen levitték anno a kamatyokat és a kormány pedig most mentse meg az Ő(n) hibájukból 40 éves kamatidőben gondolkodó zembereket, akik semmiről sem tehetnek! Meg hol is az a kis kék tabletta Gabika??? Ravasz, hogy egy Tecsós kiflicsücsökbe, tejbe áztatva próbálja beadni... Mikrofon kikapcs...
A zemberek hülyék és halvány segédfogalmuk sincs a kamatokról, a kamatos kamatról pedig még kevésbé. A bankok és az ilyen ecceri politikusok meg erre alapoznak. Nézd a tívít, a reklámot, vegyéé meg mindent, higgyéé e mindent! Oszt a nép meg butúl! A nemzeti együttküszködés keretében, hírlevelestül, parasztvakításostól.
Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2011.05.21. 08:27:56
Én vastagon érintett vagyok svájcifrank-ügyben, de nem akarom, hogy engem megmentsenek. Inkább csináljanak valami épeszű gazdaságpolitikát, mert azon - illetve az árfolyamon - keresztül tudnak segíteni. Kósa Lajos meg ne görögözzön - én csak ennyit kérek.
spontan · http://erdekessegek.info 2011.05.21. 08:46:44
Flúgatlan 2011.05.21. 08:53:22
Amit csak úgy leszólsz, hogy ez "csak" elodázza a kifizetést, az sokaknak óriási segítség lehet. Ha nem tudja valaki a törlesztést tartani huzamosan, elárverezhetik a házát, autóját, stb. ami óriási bukta erkölcsileg és anyagilag egyaránt. Szerintem többeket megment ettől, ha a törlesztőrészletek nem szaladnak el az égbe. Persze: valamikor fizetnie kell és fizesse is ő, ne az állam az én adómból.
Tehát: Szerintem lesznek, akiket ez ment meg a csődtől. Akkor nem rossz dolog.
Az "inkább csináljanak jó gazdaságot", ... jellegű érvekben az "inkább"-ot nem értem. Csináljanak jó gazdaságpolitikát, de mellette az ilyen akciók is életmentők lehetnek. A kettő nem üti egymást.
Benbe · http://www.benbe.hu 2011.05.21. 08:53:41
sárkányfő 2011.05.21. 09:10:07
Amúgy (tudom, naivitás számon kérni), de már tavaly nyárra ígértek egy Nemzeti Eszközkezelőt. Aztán ígérték nyár végére, ősze vejére, végére, stb., mindig 2 hónappal későbbre. Most akkor ez végre megvan? Vagy ezt el kéne felejteni? Vagy hogy?
tomhagen 2011.05.21. 09:16:15
mennyémá 2011.05.21. 09:16:16
(not_just_my)_one_and_only_rule 2011.05.21. 09:33:36
Semmi varázslás nem történik itt. A döntéshozók azt akarják, hogy AKI felvette a hitelt, AZ is fizesse ki. Ne a bank "nyelje le", és ne is a többi ember (adó formájában) fizesse ki. Hol nem lehet ezzel egyetérteni?
Ami a "180"-at illeti - ha felveszel 10 millát 1 évre és leterheled a házad, akkor hacsak nem nyersz a lottón, a házad el fogják árverezni. Ha 10 évre veszed fel, akkor valszeg ki tudod fizetni. Semmi más nem történik, mint az "1 évre" felvett fizethetetlen hitelt felváltják a "10 évre" felvett fizethető hitelre. Ha nem tetszik, nos, a házat még mindig el lehet árverezni, nem igaz?
A pénz valójában pofonegyszerű. Ha fizetni kell, csak három kérdés van: KI fizet, MENNYIT és MIKOR. És CSAK ezen a három paraméteren lehet változtatni.
Nem kell bonyolítani. Az intézkedés az első két paramétert (igazságosan) érintetlenül hagyja. A harmadikat változtatja.
(Egyébként ennél még többről is van szó, mert valójában az állam garanciát vállal a különbözetre. Vagyis ha valaki később nem tudja fizetni az "árfolyam-kölcsönt", az ADÓFIZETŐK addigra már akkor is kifizették HELYETTE a különbözetet. És ha nem lehet behajtani rajta, akkor az ADÓFIZETŐK így jártak...)
Igaz Magyar 2011.05.21. 09:33:36
Röviden: Matolcsányi megint megtalálta szarva közt a tőgyit, a balfasz szélhámos.
Loglift 2011.05.21. 09:33:36
Ez csak akkor igaz, ha valóban ez is egy LEHETŐSÉG lesz.
Ha lesz arra is LEHETŐSÉG, hogy ne ezt válaszd, és akkor sem fogsz rosszabbul járni mint ha semmi sem történt volna.
De a "magánnyugdíjjas" előzményekből kiindulva ebbe is kvázi belekényszerítenek majd mindenikit.
Aztán majd harsogják, hogy megmentették a devizahiteleseket. Csak úgy "un global" MINDENT.
Ők már csak ilyenek...
CyberPunK 2011.05.21. 09:33:36
Nem,a legnagyobb baj az, hogy nem harsogja egyik média sem az összes közgazdásszal karöltve, hogy menjen a kormány a kurva anyjába és elég az emberek fejének átbaszásából. Ezért van az ország nagy szarban. :(
Szűtté mamá? Szűjjé! 2011.05.21. 09:33:36
Brahma 2011.05.21. 09:33:37
Senkifia 2011.05.21. 09:33:37
Aki 215ös árfolyamon nem tud fizetni 80ezret,az 180on a 60at is nehezen fogja,egyrészt.Másrészt,mikor 3 év múlva el kell kezdeni fizetni a fennmaradt részt újra 115(?) forintos árfolyamon, plusz a párszázezer forintos felhalmozott különbözetet,na az akkor hogy lesz? Akinek nettó 100 ezer volt a fizuja,vagy kevesebb,most majd 3 év alatt elvégez egy főiskolát,és ezután 150 lesz a fizuja,és ezért? Vagy csak 3 év múlva már másik kormánynak lesz a baja,és utánunk az özönvíz?
Ebben az egészben egyetlen "adósmentő" logika van,mégpedig az,hogy 3 év alatt elmúlik a válsg,és aki munkahely-elvesztés miatt nem tud fizetni,az majd fog tudni. de kb ennyi.és ez se biztos.
Gempacsöki boborján 2011.05.21. 09:50:05
Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2011.05.21. 09:50:05
CyberPunK 2011.05.21. 09:50:05
Amúgy én egy igazi megoldást látok: a törlesztő bizonyos árfolyam feletti részét le lehetne írni az adóból/visszaigényelhető lenne. Ehhez hozzátennék, hogy viszont a max korlát a 200 forintos árfolyam, afeletti részt a bank állja. Ezzel picit ők is ösztönözve lennének az az alatti árfolyamban. :)
Gyurmigyuri · http://www.g3.hu 2011.05.21. 09:50:28
Szerintem az adósokon kívül senkinek nem érdeke a magas HUF árfolyam. Én abban a hitben vettem fel CHF hitelt, hogy 5 év múlva - napjainkban - EUR lesz a pénzünk, a CHF-hez képest így alacsonyabb árfolyammozgással. Lehet hogy tévedtem?
És most segítség címén újabb átvágás, és még távolabbi EUR csatlakozás.
Flúgatlan 2011.05.21. 10:08:25
De sok ismerősömnek van. Sokaknak egyáltalán nem mindegy, hogy 80 vagy 60 a törlesztőrészlet, mert a hazavitt fizetésből a nem mellőzhető költségek levonása után csak tízezrekben mérhető a fennmaradó összeg.
A 80 vagy 60 eFt-s részlet közti különbség sokaknak azt jelenti, hogy becsődölnek most és bagóért eladják a fejük fölül a házat és az egész életük tönkremegy, vagy mégiscsak fizetnek (és fognak még sok év után is).
A csőd és az árverezés az mindenképp kerülendő. Ebben segíthet ez az egész árfolyamosdi.
Csak ne legyen kötelező!
Rwindx 2011.05.21. 10:08:25
Nyilván nem mert az tovább vezetne, legalább 6-8 évet vissza a múltba, és az elvtársakat kérdőre kéne vonni, azt meg azért mégsem lehet :)
Ettől függetlenül kissé nekem is át kellett értékelnem ezt a megmentést, mert ez valóban csak a probléma elodázása 3 évvel. Ha a futamidőt hosszabították volna meg a különbözettel, a kockázatok jelentősen csökkentek volna. Így vélhetően 3 év múlva valamit újra kell tenni, mivel a kockázatok legalább a mostani szintre visszaállnak.
Az említett sok százezres összeg egy komolyabb hitelnél jön össze, és ez tulajdonképpen csak a tőkerész amit mindenképpen ki kellett volna fizetni, tehát nem eztra költség. A kamat még ennek a töredéke. 10 milliós hitelnél ez 3 év után a mostani frank árfolyamot figyelembe véve lehet 1-2 százezer Ft körül, míg az átlag hitel mérete 5 millió körül lehet. Szóval a többszázezres extraköltség csak a blogtól megszokott riogatás.
dekol84 2011.05.21. 10:08:25
A kamatemelésen túl a kezelési költség is egy fincsi tétel. A kamattörlesztésem kb. 70%-a az OTP-nél a kezelési költség (havi 12.500 jen). Amikor javasoltam a PSZÁF-nak, hogy nézzenek már ezeknek utána, mivel a tökverésen kívül semmit nem tesz ezért a pénzért az OTP, azt írták, hogy ha ez áll a hirdetményükben, akkor az szabályos. Na erre mondtam nekik, hogy akkora faszfejek, mint a gazdájuk, a zorbán.
A csányi bajszát legszívesebben szálanként tépném ki, mivel a köcsög az én pénzemből lett a legnagyobb magyar oligarcha! Hogy pusztulna bele a mocsok!
dekol84 2011.05.21. 10:08:25
Rwindx 2011.05.21. 10:08:25
Jelenleg a HUF-nak viszonylag kicsi az árfolyamingadozása (EUR) 265-268-as sávban van, sajnos a CHF az ami emelkedik minden pénznemhez képest, tehát akinek EUR alapú a pénze az is szop CHF hitellel.
rajaram 2011.05.21. 10:08:26
Gempacsöki boborján 2011.05.21. 10:08:56
Gempacsöki boborján 2011.05.21. 10:18:22
Gempacsöki boborján 2011.05.21. 10:18:23
Gempacsöki boborján 2011.05.21. 10:18:23
JohnHenry 2011.05.21. 10:18:23
2. Impotens kormány.
3. Eszükbe se jutott, hogy törvényt hozzanak a banki hitelkamatok/költségek ésszerű szabályozására. Pedig a kamatok és a költségek ötletszerű emelgetése sokkal nagyobb baj, mint az árfolyamingadozás.
4. Matolcsy komolyan azt hiszi, hogy az így "megmentett" hitelesek a megmaradt pénzüket majd elköltik és ezzel nő a belső piac. Balfasz, a megmaradt pénzből, ha ugyan marad bármi is a rezsi kifizetése után/helyett, szerencsésebbje egy repülőjegyre fog spórolni minél messzebbre ettől az országtól, kevésbé szerencsésebbje meg továbbra is hónapról hónapra fog élni.
5. Hála az égnek, én pár hete átváltottam euróra a hitelemet, egy éven át fix 260-as euró árfolyamon fizetek és utána a különbözetet sem kell befizetnem, mert lenyeli a bank (Erste). Legalább 1 évig biztonságban vagyok pártunk és kormányunk idióta nyilatkozataitól.
6. A bankok helyében kiszivárogtatnék egy listát azon kormánypárti képviselőkről, akiknek a bankszámlája egy-egy forintbedöntés után szépen gyarapodott. Mivel nagyrész leányokról van szó, így a külföldi bankbetét sem lehet akadály.
T mint T 2011.05.21. 10:30:04
Még annyit tennék hozzá, hogy én Ft-ban vagyok eladósodva és hál'Istennek nem szorulok megmentésre (még). De valahol felháborított volna egy olyan megoldás, ahol a devizahiteleseket jól megmentik, én meg szopom a 20 éves futamidőt a 7-8%-os kamattal végig.
Volt idő, amikor a devizások a pofámba röhögtek, hogy nekik milyen alacsony a kamat meg a törlesztőrészlet, én meg szívtam a fogam.
Most meg, mikor fordított a helyzet, akkor meg tőlem várják, hogy az adómból, meg ki tudja miből, kisegítsem őket!
És valóban: Magyarországon az a legnagyobb probléma, hogy:
a. a pénzügyi kultúra, a stratégiában hosszútávra gondolkodás az a béka segge alatt van,
b. az ország pénzügyi elismertsége és eladósodottsága katasztrófális.
Ennek a következménye a devizahitelesek mostani problémája.
2011.05.21. 10:44:39
ze11 2011.05.21. 10:44:40
egy maréknyi dollár 2011.05.21. 10:44:40
Ennyi.
BKV reszelő 2011.05.21. 10:44:41
Rob67 2011.05.21. 10:44:41
1. Aki egy élet munkájával szerzett lakását árverezik el... - Már ne haragudj, de ha a bank jelzáloga keményen rajta van, akkor az nem az életed munkája, hanem amit egy élet alatt törlesztenél. Az nagyon nem, mindegy. A lakás és annak értéke jelenleg nem a tiéd, csak lesz ha kifizeted. Ha méágsem tudod kifizetni akkor meg gyújtsuk fel. Ez azért elég elmebeteg.
2.'Ha elszállna a frank és bedőlne az összes hiteles,akkor a törlesztőrészletekre fordított pénz bentmaradna az országban és nem vándorolna ki Svájcba.' Amikor lakást vettél, vettetek akkor nem volt gond, hogy a Svájciak vetták meg neked? Csak most amikor ki kell fizetni?
Ebben a barom országban sosem lesz rendes gazdasági kultúra, erre ékes bizonyíték vagy barát. Ne csodálkozz ha itt maradsz a szarban és rágcsálod a küszöböt, majd táblákat lengetsz a jobbik gyűlésen.
A kommented alapján ennél előrébb nem jut a magyar, hála neked/nektek...
Bravó.
puszt 2011.05.21. 10:44:41
1 db Magyarország 2011.05.21. 10:55:06
Szűtté mamá? Szűjjé! 2011.05.21. 10:55:06
Biztos volt ilyen és olyan banki üi is. Gondolom itt sem szabad általánosítani.
Az adóból való leírás meg pont azokon nem segít, akik azért nem vtudnak fizetni, mert elvesztették az eredeti állásukat.
puszt 2011.05.21. 10:55:06
Sir Galahad 2011.05.21. 11:49:52
lettuce 2011.05.21. 11:49:53
rushman 2011.05.21. 11:49:53
Ezt milyen elemzéssel tudod alátámasztani? Feltételezem, nem a CHF fog erősödéssel reagálni a döntésre, hanem a HUF gyengüléssel. Legalábbis azt írtad: Talán.
Valaki elmagyarázná nekem, miért gyengülne a forint egy kvázi tömeges futamidőmeghosszabbítás hatására?
Komolyan érdekel. Előre is köszi.
M_R 2011.05.21. 11:49:53
Lehet hogy az a cél hogy ez a "méretes csontváz" a következő - nem fidesz(?) - kormány idején essen ki a szekrényből...
Az aki ma nem tudja fizetni az X Ft havi törlesztést, ugyan miből fogja tudni fizetni 4 év múlva a majdnem 2X Ft havi törlesztést.
Ja, mert dübörögni kezd a gazdaság attól hogy most egy darabig csak 0.8X Ft havi törlesztést fizet :)
JohnHenry 2011.05.21. 11:49:53
multi84 2011.05.21. 11:49:54
CyberPunK 2011.05.21. 11:49:54
CyberPunK 2011.05.21. 11:49:54
2011.05.21. 11:49:54
kyncza 2011.05.21. 11:49:54
Senki nem kérte tőlük, h mentsenek meg, a két héttel ezelőtti 200as árfolyam kiköhöghető, de akárhányszor megszólalnak ezek a barmok, elszáll a forint...
anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2011.05.21. 11:49:54
1. "ők" "megmentették" a devizahiteleseket, az igazi megoldást az elkövetkező kormányokra hárítván, pontosan mint a nyugdíjpénztárak esetében is tették.
2. amikor a svájci frankra alacsony törlesztést kellett fizetni (kedvező árfolyam és alacsony hitelkamat okán), az én forinthitelemre pedig magas kamatot, engem senki nem akart "megmenteni". de ha ez így megy, köszönöm szépen, inkább kihúzom magam a mocsárból a hajamnál fogva, á la münchausen báró.
Benbe · http://www.benbe.hu 2011.05.21. 11:49:55
Természetesen most, hogy kicsit valószínűbbé vált, hogy vissza tudjuk fizetni, nem sietnek legalább egy foknyit javítani az adósbesorolásunkon (ennyit a hitelminősítőkről, megint).
Benbe · http://www.benbe.hu 2011.05.21. 11:49:55
majkanni 2011.05.21. 12:26:35
VIKI! Valaki már egyszer beismerte, te mikor teszed?
Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2011.05.21. 12:26:35
Pajszer Művek 2011.05.21. 12:26:36
Nulla bevételből milyen törlesztőrészletet lehet fizetni? Se alacsonyat, se magasabbat.
Faszság ez.
egy maréknyi dollár 2011.05.21. 12:26:36
Én például 2006. közepéig adogattam postára a 35000 forintokat,akkor kaptam a banktól egy levelet, miszerint módosítsunk szerződést, mert árfolyam-változás miatt a törlesztő-részletem többszörösére(sic!) emelkedhet.A szerződés módosítása tizenötezerbe fájt,a pluszban fizetendő összeg kilencezer volt.2007.-ben lejjebb ment az árfolyam:visszakaptam 2000(!)forintot;év végén szerencsére módom adódott a hitel visszafizetésére.Így engem személyesen nem érint a dolog, de nagyon zavar és valami rettenetes disznóságot sejtek a háttérben.
parlamentarista 2011.05.21. 12:26:36
borovi 2011.05.21. 13:59:43
gabor.voros 2011.05.21. 13:59:43
A nagyobbik probléma és itt jön a képbe a gazdaságpolitika, az országkockázati felár (CDS), ami szintén az egekbe szökött az elmult 1 évben. ÉS ez drágítja meg a banközi hitelezést, ezért lett a frank kamata 1% helyett 4-5%.
Talán ezzel kéne kezdeni valamit.
Hülye aki elolvassa! 2011.05.21. 13:59:43
Kik voltak azok a felelőtlen, kártékony, amatőr, buta politikusok, akik hagyták, hogy a műveletlen, pénzügyi kultúrával nem rendelkező emberek hosszútávú devizakockázatot vállaljanak?
Csak nem ezek kibicelnek, pofáznak most, hogy miért nem csinál már valamit ez a szemét Fidesz?!
Veder1 2011.05.21. 13:59:44
Veder1 2011.05.21. 13:59:44
Boli – Ch.T. is, meg hát! 2011.05.21. 13:59:44
Ezek a felelősséget semmiért nem vállalják, minden érdemi döntést elhárítanak, kitolnak a jövőbe. A gyerekeink jövőjét veszik el és a következő kormány felelősségévé teszik a mostani cselekedeteiket is. Ezek a szánalmas fehérjehalmazok semmiért nem képesek felelősséget vállalni, csak mismásolnak és mellébeszélnek. 2014-ben akárki kerül kormányra, annak kell majd megoldania...
Remélem nem ezek lesznek, nekem tök mindegy a színe, a hitvallása, a világnézete, az oldala, a bőre színe - de komoly és FELELŐSSÉGVÁLLALÓ legyen akkor!
Politikusok??? Ezek? Bohócok a kupola alatt, elég szar produkcióval, amit mi fizetünk, elég drágán.
Szűtté mamá? Szűjjé! 2011.05.21. 13:59:44
És az megvan, hogy ezért a kedvezményes hitelért két gyerek felnevelését kellett vállani? Ami meg ám sok pénz, és ha lesznek majd aktív gyerekek, akik a mi öregkorunkban dolgoznak, akkor az meg nekünk lesz jó? Nemrég született meg a második gyerek, úgyhogy már érzem, hogy milyen érzés csak pelenkára havi 10 000 eFt-ot költeni. Nem tartozik szorosan ide, csak ha már az érem másik oldaláról és az azzal kapcsolatos vállalásról beszélünk. Ezzel szemben a devizahiteles? Úgy akart hasonló kamatot magának, hogy ne kelljen semmit vállani lehetőleg. És ez a játék nem nyert, illetve csak egy ideig. De ne felejtsük el, hogy a devizahitelesek kamatai még most is alacsonyabbak, mint a nem támogatot Ft hiteleseké. Csak a bajba került devizahitelesek tovább nyújtózkodtak anno, de most a bank a hibás... meg a gyurcsányi... meg svájc... meg mindenki, csak ő a nagy devizahiteles nem.
canarddouchene 2011.05.21. 13:59:44
Bízik benne, hogy erősödik majd a gazdaság és a CHF árfolyama is rendeződik 1-2-3 éven belül.
Lehet, hogy egyszerű ábránd, de ezt nem is tudom megítélni.
Szerintem sokkal egyszerűbb lett volna hagyni bedőlni a fenébe a nemfizető hiteleket.
-Jót tenne a még mindig túlárazott ingatlanpiacnak, ha a piacra dobandó ingatlanok lenyomnák az árat
-A bankok bátrabban mernének újabb hiteleket kiadni, persze jobban megvizsgálva kinek adnák.Ha kihullanak a rosszul fizetők hitelesek, a normálisan fizető többség is jobban jár.
-Végre bekerülne a köztudatba, hogy az államnak nem kell boldog-boldogtalant megmentenie az adófizetők pénzén, ne más fizesse az árát annak, ha valaki idióta módon el sem olvasta mire szerződött.
Roa 2011.05.21. 13:59:45
2. Ostoba is a poszt. A hiteles fiskális politikától nem fog erősödni a HUF-CHF árfolyam. A CHF árfolyam mozgása ugyanis ettől lényegében teljesen független. Az EUR árfolyamnál ez még működik, de itt nem (és a YEN-nél sem).
zolika78 2011.05.21. 13:59:45
Kedves cikkíró amúgy, mégis hogyan (és főleg miért???) kellene megmenteni azokat, akik meggondolatlanul vettek fel hitelt és most nem bírják törleszteni???
2011.05.21. 15:12:37
OrangeOrder · http://orangeorder.blog.hu 2011.05.21. 15:12:38
Hiteles fiskális politika? Hát nem tudom, hogy ha az euró a mostani 265-270-es sáv helyett mondjuk 230-250 lenne, az tényleg jót tenne-e mindenkinek. Mert gondolom, azzal is tisztában vagyunk, hogy a svájci frank szállt el borzasztóan.
Javaslatot tennék egy újabb frankhamisítási akcióra.
Namir 2011.05.21. 15:12:38
Az nem jó, ha az ügyfelek tudnak törleszteni? Az nem jó, hogy ennek az árát nem veled fizettetik ki, hanem azzal, aki alacsonyabb kamatot akart a forinténál? Az nem jó, hogy tudatosul az emberekben: ingyen ebéd nincs, és mindennek következménye van?
A magánnyugdíj sztorit meg inkább ne keverd ebbe bele.
Mellesleg nem tűnt fel, hogy az MNYP-ben alig lett hozama a pénznek 10 év alatt? Miközben óvatos számítások szerint is legalább 3%-kal infláció felett kellett volna hozniuk, hogy 30-35 év minimum futamidő esetén jobban megérje, mint az állami nyugdíj. Tehát inkább ne sírjunk utána. (A németek vajon miért nem vezették be, mit gondolsz?)
2011.05.21. 15:12:38
soproni1 2011.05.21. 15:12:38
2011.05.21. 15:12:38
A különbözet meg jó befektetés, hiszen az ingatlan általában tartja az értékét. Ha most csökken a részlet, akkor ki tudja várni, hogy később eladhassa az ingatlanát, tehát amit most kifizet nem kidobott pénz, benne van az ingatlan értékében.
A minap láttam egy filmet: The Company Men, amikor a pasit kirúgták, a feleség másnap felkereste az ingatlan ügynököt, mert, hogy nagy a ház, nehéz lesz eladni.
Na ezt a gondolkodást hiányolom a magyarokból.
Forest (törölt) 2011.05.21. 16:02:00
(Átlagértékek az utóbbi 5 évből:
Összes törlesztés: 82734 HUF
Tőke: 32.022 HUF,
Kamat: 30.103 HUF,
Kez.ktg: 14.785 HUF,
Biztosítás: 5.823 HUF)
Mi látszik ebből? Ha összeadjuk a kamatot és a kezelési ktg-et, (44.888 HUF) akkor több mint a töke 140%-át (32.022) veszi le a bank plusszban havonta a tőkén felül.
Miről beszélünk? Milyen 8, 10, 20, 30, 40%-os kamatokról? És mindezt teszi Európában egyedülálló módon velünk Magyarországi ügyfelekkel a bank, a P.Sz.Á.F. teljes és totális jóváhagyása mellett.
Nem látszatmegoldásokkal kellene foglalkozni, hanem odab@szni a bankoknak, hogy a 140%-os uzsorakamat egy picit törvényellenesnek tűnik, és szíveskedjenek visszamenőleges hatállyal (ez most úgy is nagy divat) az elfogadható 30% -az sem kevés- kamaton felül jóváírni az eddig levont sápot a tőkerészen.
Amúgy ez a kezelési költség is szép duma. Mi lenne, ha a taxis a tarifán felül felszámolna még hivatalosan + 20% taxaméter kezelési költséget, vagy a fodrász hajszárító kezelési költséget, vagy az autószerelő villáskulcs kezelési költséget? Mi a f@szra van a kamat, ha nem a nyereség és a működési költségek biztosítására?
De ez a 140%-os havi plusz apanázs a bankoknál (gondolom szociális alapon csak náluk) teljesen rendben van, ezzel nem kell foglalkozni, a hitelesek majd kifizetik. 10 milla hitelre 20 év alatt 26 millát törlesztenek a jelenlegi lendülettel (mellesleg nem bárokban, diszkókban, divatcikkekre b@szva el a pénzt, hanem értéket teremtenek belőle)
Gratulálok az illetékes elvtársaknak.
Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.05.21. 16:02:00
Devizahiteles vagyok. 4 kiskorú gyerekem van (a hitel felvételekor kettő volt, neked akkor még a kanyarban sem, csak ígérgettél!), úgyhogy PONTOSAN tudom, mibe kerül a pelenka, sőt, olyan dolgokkal is tisztában vagyok, amikkel te még mindig nem. Erről ennyit.
Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.05.21. 16:02:00
Szűtté mamá? Szűjjé! 2011.05.21. 17:31:24
Egyébként pedig nem felelőtlenül, hanem a megfelelő egzisztencia elérését követően vállaltunk annyi gyereket, ahányat fel tudunk nevelni a takarón talán nem túlnyúlva.Ennyi történt.
kridli 2011.05.21. 18:34:28
Ha engednék, hogy devizahitel kiváltására lehessen devizahitelt felvenni, akkor lehet, hogy 1-2 bank előjönne kicsit alacsonyabb kamatú konstrukcióval (mert még úgy is bőven megérné nekik), és akkor talán valami beindulna. De így olyan kamatot állapítanak meg, amilyet csak akarnak.
Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.05.21. 18:36:43
Mert MOST lehet, hogy elégnek érzed, amíg csak pelenkát veszel, meg babakaját pürésítesz. De gőzöd sincs, mibe kerül a magánbölcsi, a magánovi (ha már ott sem lesz férőhely!), a taníttatás, a tanfolyamok, a nyári táborok. Ma azt mondani, hogy felelős és átgondolt voltam, amikor gyereket vállaltam, vicces, hiszen a magam bőrén tapasztalom, hogy míg egy normál napi bevásárlás 6 emberre fél éve még 3-4 ezer forint volt, ma már a 6-8 ezer forintot veri erősen. Hozzáteszem, nem panaszként mondom, a bevételeink növekszenek. Folyamatosan, szerencsére, de teszünk is érte.
Azonban az, aki egy havi állandó (de nem igazán növekvő) bevétellel rendelkezik csupán, könnyen leszédülhet a magas lóról, amire akkor ült, amikor ügy érezte, "megfelelő egzisztenciát teremtett" a gyerekvállaláshoz.
Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2011.05.21. 18:36:44
Te abból indultál ki, hogy a devizahiteles nem nevel gyereket, csak a támogatott hitellel rendelkező (nem értem, honnan szedted, ez kb olyan, mint az, hogy kizárólag a forinthiteles meg a hitel nélküli fizet adót). Általánosítottál, meggondolatlanul. Én meg bököm a csőröd veszettül, mert rávilágítottam, hogy nem minden fekete-fehér.
Egyébként maradjunk annyiban, hogy lövésed sincs, fel tudod-e nevelni ezeket a gyerekeket a takarón túlnyúlva. Bár az is lehet, hogy vigyorogva megrántod a vállad, ha hipp-hopp fizetős lesz a középiskola is, ahogy a jelekből már lehet következtetni. A bölcsőde nekünk már az, ugyanis önkormányzati hely nincs. Te vajon érzed-e ezt a fílinget? Elárulom, ez ám nem havi 10e Ft-os tétel, inkább úgy 70e felé...
Kalkuláltad előre? Okosan? Megvan hozzá már a kellő egzisztencia?
becsoccsent 2011.05.21. 21:57:20
pedig pont errol kellene beszelni. ugyanis ebben ( IS ) nagyon felelos a fityisz-kormany.
apropo: arrol volt mar szo, hogy mekkora poen lenne, ha az onkormanyzatokra is vonatkozna ez az elmebetegseg? erdemes lenne szamolni ott is egyet, hatha erdekes lesz.
becsoccsent 2011.05.21. 21:58:10
dézsàvü 2011.05.22. 07:56:24
Teljesen nyilvánvaló, hogy aki 20-25 évig tartozik még, addigra a CHF/HUF árfolyama a 2007 évinek kb. két-háromszorosa lesz. (Még akkor is, ha addigra eurózóna tagok leszünk, mert a csatlakozásunk árfolyama jóval magasabb lesz a mainál.)
Véleményem szerint az lenne a legkevésbé "fájdalmas" a CHF hiteleseknek, ha átváltanák EUR-ra most a tartozásukat. Vagy forintra, mert az emelkedő fizetések könnyebbé teszik idővel a forint alapú törlesztést. CHF-ben maradva viszont, a fizetések emelkedésével párhuzamosan romlik az árfolyam is, ami mindig azonos leterheltséget jelent a családi kasszában. Ez nem lehet pálya senkinek sem.
subtotal 2011.05.22. 20:39:18
1. A kormány nem merte meglépni, hogy a bankközi kamatokhoz kösse az ügyféltől elkérhető kamat maximumát, ugyanis mikor 0,15% ez az összeg a bank pedig 5%-os kamatot kér, akkor felmerül a durva lenyúlás gyanúja.
2. A bankok által alkalmazott rövidtávú refinanszírozás kockázatának ügyfélre áthárításának tiltására sem került sor.
3. Míg az első 2 esetben a vevő fizet extrát a banknak, kormányunk ugye a bankadóval 'megsarcolja' az extraprofitot, tulajdonképpen a devizahiteleseket, hiszen élek a gyanúperrel, hogy a bankadó miatt is nincs akarat az első 2 pont helyrehozására.
Szummaszummárum: a devizahitelesek finanszírozzák az államháztartást.
Jó nem? Azok, akiket 'segít' a kormány.