Most már türelmetlen vagyok. És a svájci frank árfolyamát látva egyre türelmetlenebb. Ezt persze önmagában ki nem szarja le... Viszont a jelek és az árfolyamok szerint a nemzetközi pénz- és tőkepiacok szereplői is egyre türelmetlenebbek Orbán Viktor kormányával szemben.

A forintárfolyam alakulása persze külső, tőlünk független tényezőktől - például a román válságkezeléstől vagy a svájci jegybank árfolyampolitikájától - is függ, de azért jórészt a türelmetlenség fokmérője. Nem az én türelmetlenségemé, hanem az ország működését finanszírozó nemzetközi pénzpiaci szereplők türelmetlenségéé. És lehet persze ideig-óráig ujjal mutogatni a külső tényezőkre, de az ország csődkockázati felárárának megugrását nehéz másra kenni. Most már türelmetlenül, sürgősen és határozottan határozottságot várnak a kormánytól a piacok.

A határozottság persze részint megvan, olykor mintha túl is tengene a kormányzó erőkben, legalábbis amikor a pozíciószerzésről és a személycserékről van szó. Pillanatok alatt váltanak le APEH-elnököt, PSZÁF-elnököt, szokatlanul rövid idő alatt választanak köztársasági elnököt, és - mondhatni - zökkentőmentesen és ipari mértékben mennek a személycserék az állami cégek élén meg a nagyköveti posztokon.

Ugyanakkor a kormányzás, az igazi kormányzás határozottsága mégis mintha hiányozna ebből a kormányból. Egyre jobban érezni azt, hogy túl azon, hogy a szocikat és a szocik embereit kipenderítették, amint és ahonnan lehetett, az égvilágon semmi nem lett jobb. És úgy tűnik, nem is történik semmi, amitől jobb lehetne.

Nagy árat fizettünk érted, Szabadság!
Drágább lett a lánc...
A forradalom rajtunk nem segít, vége már.
Elmaradt a nagy ünnep...
(
Beatrice)

Jó, tudom én, hogy nyár van meg focivébé, de mégiscsak három teljes hét telt el a 29 pont bejelentése óta. És bár a 29 pontot alapvetően kedvezően fogadták a piacok, meg a hazai és a külföldi elemzők - tegyük hozzá: leginkább azért, mert az azt megelőző hetek parttalan ötletelése és hajmeresztő nyilatkozatai után végre érdemi kormányzásra utaló jeleket lehetett felfedezni benne -, de már akkor is jelezték, hogy az irány alapvetően jó, csak hiányoznak a részletek.

Azok a fránya részletek.

És az a baj, hogy az elmúlt napokban ráadásul másról se hallani, mint hogy a tervezett kormányzati intézkedések közül több is az uniós jogba ütközik, tehát az adott formában kivitelezhetetlen. Mindeközben arról is hallani, hogy miközben a bejelentések szerint szigorú bértömeggazdálkodásra és megszorításokra készül a kormány a közszférában - vért, verítéket és könnyeket ígér a köztisztviselőknek -, addig egy másik intézkedéssel feloldotta az előző kormány által elrendelt létszámstoppot. Arról már nem is szólva, hogy bort iszik a vizet prédikál a kabinet, amikor a hírek szerint finom költségvetési trükközéssel bővítené a mozgásterét és csökkentené a büdzsé átláthatóságát. Az ilyesmit pedig nagyon nem szívlelik a pénz- és tőkepiacok szereplői.

Nagyon nem kedvez a nemzetközi pénzpiaci hangulat és környezet a kormánynak - ezt készséggel aláírom. De éppen ezért kellene gyors és határozott lépéseket tenni. Nem csak bejelenteni, hanem tenni is. Mindkettő szitokszó a Fidesz-kánonban, de kimondom akkor is: igen, reformokat és megszorításokat. Nem elég, egyre inkább nem elég azt mondani, hogy majd megteremtjük a törvényi feltételeit a majdan megtenni szándékozott lépéseknek. Most már magukra a konkrét és kézzelfogható lépésekre van szükség.

Olyan miniszterelnökünk volt már, aki nap mint nap újabb és újabb intézkedéseket, sőt: intézkedéscsomagokat jelentett be, dübörgött benne a reformhevület, aztán lám, mire mentünk vele. És bizony igaza volt a Fidesznek, amikor ezt a píárkormányzást kritizálta. Néhány hete idéztem egy részletet a Yes, Prime Ministerből - akkor éppen a gyurcsányi érára vonatkoztatva. Most megteszem megint. Mert megint egyre aktuálisabbnak hat.

- Meglehetősen különös. Azt írják az újságok, hogy a kormányzásom csak üres locsogás, csak dumálunk, miközben valójában nem történik semmi. De ez egyszerűen nem igaz! Hiszen másról sem beszélek, mint hogy számos reform van készülőben, hogy megígértük, hogy nagyszabású irányváltást hajtunk végre, meg óriási terveken dolgozunk, teljesen új kormányzati filozófiát fejlesztünk ki, és hogy alapvető változásokat tervezünk a társadalom összetételében és országunk geopolitikai viszonyaiban.
Bernard együttérzően bólogatott. Teljes mértékben egyetértett velem. - Szóval akkor most mi is történik valójában? - kérdezte.
- Nyilvánvalóan semmi! Legalábbis egyelőre! - Az igazat megvallva magam is türelmetlen voltam. De végül is ezekhez a dolgokhoz idő kell. Rómát sem egy nap alatt építették fel.
(
Yes, Prime Minister)

A forintárfolyammal és az országkockázati felár megugrásával most már a piacok is nagyon komolyan jeleznek: ideje lenne elkezdeni érdemben, komolyan és felelősen kormányozni. Határozott intézkedéseket hozni - és nem csak bejelenteni - az ország hitelessége és többek között a devizahitelesek érdekében. Mert fogy a pénz- és tőkepiaci szereplők türelme, és ilyen árfolyamok mellett fogy a devizahiteles választóké is.

A bejegyzés trackback címe:

https://michaelknight.blog.hu/api/trackback/id/tr582120549

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az úttörő sok pontja 2010.07.01. 14:36:01

Hitte-e volna - olcsó leütni, de ez egy olcsó provincia -, az ország jelenlegi miniszterelnöke, a XX. század talán legnagyobb magyar rétora medgyessyánusi nyelvi fordulata borult virágba-közibénk. Lenyűgöző. De más nemigen az. Szemezges...

Trackback: Miért gecik a bankok? Tudatos népírtás, legálisan. A devizahitel és ami mögötte van. 2010.06.30. 15:08:16

Devizaválság van, már jó ideje és a Magyarországon élő kb. 1-1,5 millió devizahiteles szívja a fogát, ahogy csak tudja. Kinek mi maradt ugye. Bankmentő-csomagokat veszünk fel, aztán azt is többszörösen fizetjük vissza, csak azt nem értem minek.Minek, m...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hg002 2010.06.30. 13:25:01

Egyetértek.
Lassan minden aduász a kezükben van, eljött az ideje a mélyebb lépéseknek.
A mai IMF-újratárgyalás bejelentése és a tegnapi hír (alap létrehozása a devizahitelesek védelmében, pont az IMF pénzből) talán éppen az első lépések egyike a piac megnyugtatására.
Kérjük a következőt.

Paraym 2010.06.30. 14:19:22

Monnyon le! Monnyon le!

TemplarOmega (törölt) 2010.06.30. 14:22:01

Talán fedezni kellett volna a pozit...

Nem vagyok fideszes 2010.06.30. 14:22:14

Naná, hogy húzzák az időt, szeretnének még a helyha választásokon is tarolni.

Môžeš mi pomôct'? 2010.06.30. 14:26:55

Szerintem ugyan a devizahitelesek kb. olyan magasról le vannak szarva, ahogy ez emberileg egyáltalán csak lehetséges, de tény, hogy a fidesz túlzásba viszi már a furfangot. Bár az is tény, hogy kevesebb lebegtetéssel ellehetetlenítenék a spekulációt, ami azért mégiscsak a világ, és nemzetgazdaság motorja. Az, meg az osztályharc. Meg a szénhidrát.

Igazságos Izom Tibor 2010.06.30. 14:28:30

Vettél volna fel forinthitelt! De az büdös volt a magas kamat miatt, mi? Most meg majd mással akarod megfizettetni, hogy hazárdiroztál annak idején. Ezt szocializmusnak hívják, de akkor miért a fideszre szavaztál? Idióta.

Netuddki. 2010.06.30. 14:31:35

Pszt!
.
.
.
Orbántakaroggy!
.
.
.
Muhaha!

özv. Horvai Jolánné 2010.06.30. 14:33:36

2008.06.24.
A Fidesz azonnali lépéseket vár a kormánytól az energia- és az élelmiszerárak növekedésével szemben, és úgy véli, van mozgástér a benzin jövedéki adójának csökkentésére - mondta Varga Mihály, a Fidesz alelnöke, a párt keddi elnökségi ülése után tartott sajtótájékoztatóján.

2009.03.11.
A benzin jövedéki adójának és az alapvető élelmiszerek áfájának csökkentéséről nyújt be törvényjavaslatot az Országgyűlésnek a Fidesz - jelentette be az ellenzéki párt szóvivője csütörtökön.

2010.06.23.
benzin: 345 Ft/liter, dízel: 331 Ft/liter

Gatinho 2010.06.30. 14:34:51

Ez sose szavazott a fideszre... :)

ikaruss 2010.06.30. 14:36:13

Apró pontosítás: a PSZÁF elnököt nem váltották le. Lemondott.

Leonard Zelig 2010.06.30. 14:37:41

Intézkedjenek, szerintem is, például lakoltassanak ki téged, ha nem fizeted a hiteledet, de ne az én farkammal verd a biocsalán bokrodat, amit svájci frankó hitelre vettél, kicsibogár.

Voyager 2010.06.30. 14:39:19

@Igazságos Izom Tibor: Drága Tibor a probléma ennél picinykét komplexebb.
Az egy dolog ha valaki személy szerint devizában van eladósodva. Elárulom soha sehogy nem fogja ezt senki pénzén kompenzálni neki. Ne izgulj ezen.
A probléma az hogy az ország nettó kifizető és jómaga is devizában van eladósodva. Na ez sokkal nagyobb baj. Gondolom nem kell megmagyarázzam hogy miért.....

flimo13 2010.06.30. 14:40:30

@Igazságos Izom Tibor: mert a fidesz egy szocialista párt? Legalábbis ellenzékben :)

csorsza 2010.06.30. 14:41:35

@Igazságos Izom Tibor: úgy-úgy!
Árfolyamnyereségnél senki nem jajgatott, hogy befizetné a különbséget az államkasszába... csak dörzsölte a tenyerét mindenki, h de fasza olcsó hitelt sikerült ügyezni.

vazze... 2010.06.30. 14:42:56

Én is svájci frankban vettem fel hitelt 2005-ben. Mondtam is az asszonynak, most addig csak rántotta van semmi habzsi amíg vissza nem megy a kölcsön. Már előre hallani lehetett hogy baj lesz, csak az nem látta aki nem akarta. 3 hónappal a nagy bukó előtt visszanyomtam mind. Mondjuk nyafogott is a bank hogy ezt meg hogy mért nem várok(hahaha) meg ilyesmi. Tehát lassan mondom hogy mindenki megértse lehetett tudni hogy baj lesz nem kell hozzá közgáz diploma csak józan paraszti ész. sikeres vagyok-e...

ThufirHawat 2010.06.30. 15:03:10

@Igazságos Izom Tibor: Hát nem a Fidesz a legkommunistább párt manapság? Jó helyre szavazott.

Laciii 2010.06.30. 15:04:49

@vazze...:
Nem vagy az, ha gond nélkül vissza tudtad nyomni akkor nem is volt szükséged a hitelre.

A CHF hitel még mindig jobb, mint a forint, akinek nem az államilag támogatott, tehát a devizahitelesek is fizetik az adójukból, nekik pedig KUSS!

s,mf,a 2010.06.30. 15:06:03

@TemplarOmega: Na az az uaz, mintha forinthitelt vett volna fel :-)

qwertzu 2010.06.30. 15:07:29

Rossz hírem van. A kormány (és a jegybank) semmit nem tud tenni a forint / svájci frank, és a forint/dollár árfolyammal. Ha a svájci frank erősödni kezd az euróhoz képest akkor erősödni fog a forinthoz képest is. Dollárnál ugyanez. A kormány teljesítménye és a jegybank lépései csak a forint / euró vannak (lehetnek) hatással.

scr 2010.06.30. 15:08:38

@vazze...: Már csak abból is lehetett tudni, hogy baj lesz, hogy 2001-től 2008-ig 250-265 között ingadozott a forint/euró (lényegében nem sokat romlott a forint), miközben a magyar és az eurós infláció között folyamatosan több százaléknyi különbség volt. Most ezt pótoltuk be hirtelen... és még nincs vége.

csokiájsz 2010.06.30. 15:09:54

a poszttal 1tértek

utálom ezt a szót: frakhitelesek.

kubatov_kommunista 2010.06.30. 15:11:09

Neked a jó magyar forint az smafu?
Há milyen hazafi vagy te? Az idegenszívűek píze az bezzeg jó volt? Most meg hullajtád a könnyeidet a cserearányromlás miá?
Ásd fel az kertet ides ecsém és vesd bé azt paszujjal meg pityókával.
A királyok mindig táncoltak a nép mög éhözött ha épp föl nem fordult.
Mik vagy muk.
isa por hamu vagymuk
itakdalse

szutyika 2010.06.30. 15:12:27

@vazze...: Ha pár év után ilyen simán vissza tudtad fizetni az egészet, akkor lehet, hogy eleve hülyeség volt felvenni. Amúgy szerinted a nagy többség azért nem fizette vissza a hitelét a válság első jelei láttán, mert ostoba a pénzügyekhez?

petrocelli111 2010.06.30. 15:13:52

Ismét egy dzsentri devizahiteles nyafogása. Rohadj meg a hiteleddel együtt!!

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 15:16:31

@vazze...: Nos, ha 3 hónappal a "nagy bukó" előtt NINCS annyi pénzed, hogy 10-15 millót kicsengess egy összegben, akkor megeheted a józan paraszti eszedet. Márpedig, ha úgy alakult az életed, hogy 20-25 évre hitelt kellett felvenned ahhoz, hogy ne albérletben éljél a gyerekeiddel ÉS szülői háttérrel sem tudtak megtámogatni, valamint a törlesztés mellett ugyan félreraktál DE minden megszerzett jövedelmed után adóztál is, ez nem esélyes.
Úgyhogy nagyon sikeres vagy. Legalább annyira, mint amennyire demagóg.

Rod 2010.06.30. 15:18:09

"És lehet persze ideig-óráig ujjal mutogatni a külső tényezőkre"

Ha legalább arra mutogatnának... de folyamatosan csak hátrafelé mutogatnak. Már nagyon unalmas. Kéne dolgozni, ha már kormányon vannak.

vazze... 2010.06.30. 15:19:23

@Laciii: azért jobb saját lakás, mint az albérlet no de mindegy

veny 2010.06.30. 15:21:03

@csorsza: A baj az, hogy nagy magyar rögvalóságban az emberkének nem volt választása, hitelt kellett felvegyen, ha tetőt akart a családja feje fölé. Venni csípőbl nemigen tud, bérlakás meg nincs. Ennek a mélységes szarnak csak a habja, hogy az irreális forintkamatok miatt ráadásul devizában vették fel a hitelt a népek.

A politikának régóta napi témája amúgy, a neokommunista "jobboldalnak" különösen, hogy jajj tömeges nemzethalál leszen, ha nem segítjük meg a devizahiteleseket. Természetesen a "megsegítés" jó magyar szokás szerint úgy van elképzelve, hogy azt támogatja az állam (azaz a többiek), aki bármely okból nem fizet rendesen, annak a kárára (pénzéből, ami ugyanaz), aki meg igen.

phaidros 2010.06.30. 15:22:14

@qwertzu: már az is elég lenne. Durva, hogy még most is alacsonyabb a részlet mint ugyanolyan feltételekkel a Fthitel.

phaidros 2010.06.30. 15:26:18

@csokiájsz: hát ne használd, amúgy sincs értelme. :) (Frakkot vettek hitelbe'? )

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 15:26:18

@Leonard Zelig: Igazad van. Legyen minél több otthontalan, egzisztenciális problémával rendelkező család. Végülis, neked igazán nem fontos, hogy el tudd adni, amit megtermelsz. Hiszen mindenek fölött álló bölcs vagy, pránán élsz...

Lord_M_ 2010.06.30. 15:26:18

A baj drága urak és hölgyek alapvetően a kormányokban keresendő. De nem úgy, ahogy azt mi látjuk. Pontosabban látjuk, csak a kutya nem mozdítja a füle botját sem.

Miért drága a CHF hitel?
Kettős oka van
- A forint gyengélkedik, köszönhetően a környezetnek és pénzpiacnak, és az MSZP korábbi a FIDESZ eddigi tettei alapján
- A frank roppant erős.

Előbbivel nincs mit kezdeni, utóbbi viszont rejt egy sereg további információt

A frank erős mert alacsony a frank alapkamata. Illetve alacsony az alapkamat, mert erős a frank. Összesen fél százalék (0.5%). Tudjuk tehát, hogy Svájc alig szorul külső finanszírozásra.
Abból, hogy a svájci alapkamat emelése befolyásolja a chf hitelek alakulását, azt éreztük. Tehát logikus lenne, hogy a csökkentést is éreznünk kéne. Igaz az is, hogy az országkockázati felár is magasabb mint a válság előtt, de nem olyan hatalmas mértékben. Namost, a kettő eredője, hogy az országban üzemelő bankok már messze nem olyan drágán kapják a hitelt mint eddig.

Csakhogy a kedves bankok, a bankszövetségben tömörülve, remekül megalkudtak abban, hogy nem nagyon szállítják le a kamatokat. Ezzel extra profitot realizálva. Átszámoltam, csak az árfolyam ingadozás nem elég ahhoz, hogy ilyen drasztikusan elszálljanak a törlesztők. Ehhez az is kell, hogy a válságközepén kitalált kamatok, alig ereszkedtek. Míg a forint kamata lefeleződött, a chf alapkamata leharmadolódott. Az országkockázati felár pedig szintén drasztikusan csökkent.

A bank szektor az egyetlen, amelyik a válság kellősközepén is profitot termelt. Mégis, hogyan ? Úgy drága barátaim, hogy hülyét csinálnak az ügyfelekből.

A másik pedig, hogy egy normálisan működő országban nem baj, ha devizában vagy eladósodva, bízva a gazdaság termelékenységében gond nélkül lehet tervezni ilyennel.

Lehet itt lehülyézni azokat akik CHF-ben vették fel a hitelt, de ebben az olvasatban mindegy. Sem a forint, sem az EUR sem a YEN sem a CHF hitelei után szerzett kamatot nem az állam tette zsebre, hanem a bankok, és adták azokat az anyabankjuknak, vagy leányuknak.

Természetes, hogy az olcsóbbat választja az ember. Senki sem hülye. Nem csaltak, nem loptak azok akik CHF-ben adósodtak el. És most a többség nem is megmentésért könyörg, hanem azért, hogy a gazdaságot valaki állítsa végre talpra. Hovatovább, a forint hitelesnek is ez a célja. Mert nem működő gazdaság nem termel. a hiányt adókkal és külső finanszírozással pótolja. Márpedig egyre drágábban kapuink hitelt. Az állampapír mögé tehát ígérni kell, azt pedig az alapkamat emelésével lehet elérni... Ami pedig megjelenik a forinthitelekben... És akkor a forint hitelek is durván drágulni fognak...

Másfelől a bankokat kell szabályozni, hogy igenis piackövetésüket akkor is tartsák amikor az éppen kedvez az ügyfélnek. És a kamatokat referenciákhoz kötni, amely referenciákat NEM a bankok határoznak meg. Ha ez így lenne, ma sem lenne ekkora baj a devizahitelesekkel.
További szabályzásként, pedig az egyoldalú szerződésmódosítást teljesen elvenni a kezükből. A referenciához között kamat, és az árfolyam pontosan elég rugalmasságot és garanciát ad a banknak, arra, hoyg hasznot termeljen. Viszont korlátozva lenne, hogy ne tehessen extra haszonra szert, hanem fix, a szerződéskor rögzített referencia feletti százalék legyen a haszna. Az viszont mindenkor.

Amúgy pedig, a FIDESZ két hét alatt rendet ígért, azonnali és nagyarányú adócsökkentést, a pénzügyi, egészségügyi, oktatási rendszer rendbetételét... eddig csak pozicíókat építettek. Szeretném jelezni, hogy 29 pont beharangozása nem egyenlő a valódi cselekvéssel... ezt már GYF is bizonyította ... számtalan kis dolgozatával.

Érdemi munka nélkül viszont sem a deviza, sem pedig a forinthitelesek nem fognak jól járni.

Az pedig, hogy az országvezetőinek teljesítménye tesz tönkre embereket, azt nem lehet azzal védeni, hogy tetszett volna forinthitelt felvenni.

Rod 2010.06.30. 15:26:18

@Leonard Zelig: Hát pedig viktorka most olyannyira együtt érez a szegény sorsú, eladósodott emberekkel, hogy a te adódból akarja kifizetni a tartozásaikat. remélem viktorra szavaztál.

vazze... 2010.06.30. 15:26:18

@szutyika: volt benne egy kis baráti kölcsön is, de így is jobban jártam kamattal együtt bőven. egyébként ha albérletben laksz az kidobott pénz tehát mese nincs csak a kölcsön marad

vazze... 2010.06.30. 15:26:18

@szutyika: a válság első jelei már évekkel ezelőtt látszottak csak az volt kérdés mikor borul a bili

is 2010.06.30. 15:26:19

@qwertzu: ezert ugy is merjuka kormany teljesitmenyet, hogy az EURHUF-o osszevetjuk a EURCZE es EURPLT es EURROL arfolyamokkal. ezzel kiszurjuk a nemzetkozi hatast, es marad a puszta magyar teljesitmeny. na az most eleg szar a valasztas ota.

@ikaruss: apro pontositas: a lemondas indoklasaban benne van, hogy erosen a lelkere beszeltek a jelenlegi kormanybol a lemondas erdekeben. lemondattak.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 15:26:19

@csorsza: "úgy-úgy!
Árfolyamnyereségnél senki nem jajgatott, hogy befizetné a különbséget az államkasszába."

Mucika! Te mennyit fizettél ezalatt az államkasszába? Már ha itt tartunk...
És a sok utólag okos, akiknek szülők tolták a keccót, akik önkormányzatit vásároltak fillérekért, akik kp vették első lakásukat. Mindeközben vajon mennyit fizettek az államkasszába, milyen mértékben pörgették a gazdaságot?

Volt már róla szó egy párszor, de úgy látszik, nem lehet elégszer ismételni. Árfolyamnyereség NEM VOLT. Vitte a kamatemelés.

gyászhuszár 2010.06.30. 15:26:19

nekem is van hitelem. a gond inkább az barátaim, hogy a jelzálog, amit a hitel fedezetéül adtál nem ér szart sem! bukod az ingatlanod, ingóságaid, ami önmagában is szar, de hogy a jövődet, gyermekeid jövőjét és hogy csak a hiteles a fasz, és egyszemélyi felelős az igen érdekes. mit is kockáztat a bank? aki meg lépni akart előre egyet szaros kis éltében az aláírta ezt a sablonszerződést. 1,5 millió barom írta alá? barmoknak meg nem adnak hitelt, szóval csak kis része fidesz szavazó..

veny 2010.06.30. 15:26:19

@qwertzu: "A kormány teljesítménye és a jegybank lépései csak a forint / euró vannak (lehetnek) hatással. "

Az nem romlott eleget? :)

balage28 2010.06.30. 15:26:19

@qwertzu: pont a CHF hitelek leállítása (IS) erősíti a CHF árfolyamát a forinttal szemben, ugyanis a törlesztésekhez CHF-et kell venni HUF ellenében, ergo növekszik a kereslet, felhajtja az árfolyamot.

iqlight (törölt) 2010.06.30. 15:26:20

@petrocelli111: Na igen, rohadjunk meg menjünk az utcára gyerekestül. Végül is mit számít az a pár százezer család. Igazad van. Jó, hogy neked van annyi pénzed, hogy hitel nélkül meg tudod oldani az életedet. Szerencsés vagy. Meg okos is.

ZX 2010.06.30. 15:26:20

@petrocelli111: Ismét egy apuci pénzén élő droid, vagy az alvállalkozóit ki nem fizető vállalkozó vagy? :P

vazze... 2010.06.30. 15:26:20

@Cyr: ácsi 10-15 milliót felvenni 20 évre határtalan ostobaságra vall, ennyire kiszámíthatatlan gazdasági,pénzügyi,politikai helyzetben hogy képes valaki előre tudni mi lesz 20 év múlva ejejej

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 15:26:20

@petrocelli111: Ez meg magyar mentalitás. Érdekes. A sok, önkormányzattól fillérekért vásárolt esetleg megörökölt lakást pár éven belül húszszoros áron eladó akkoriban vajon miért nem mondta a devizahiteles vevőnek: rohadj meg a hiteleddel együtt, nekem az a pénz nem kell? Dehogy nem kellett neki... Akitől mi vettük a lakást, nyiltan megmondta: annyi pénzt egyben az életében nem látott még. Érdekes. Mégis volt neki "annyi pénzt" érő lakása... Most meg habzik a szája.
Pedig annak az árát, hogy ő fillérekért vásárolta meg a keccót, a devizahiteles fizeti.

ZX 2010.06.30. 15:26:20

@veny: Jól mondod, mert tuti így lesz.

gyászhuszár 2010.06.30. 15:26:44

az utcára kell menni és kész...abban úgyis jók vagyunk...

iqlight (törölt) 2010.06.30. 15:29:25

@Igazságos Izom Tibor: Részben igazat is adok neked, csak annyit tennék hozzá, hogy itt nem hazárdírozásra ment rá senki, hanem megfizethető hitelt akart felvenni, ami forintban akkor igencsak nem annak tűnt. Volt kockázat, igen, csak azt nem tudta az aki hitelt felvesz, hogy ez kb egy jól kitalált (kb a bankok által) lufi ami ki fog pukkadni. Úgy szórták a hiteleket mint anno a pengőt az utcán. Persze, hogy kapva kapott sok ember, és kiszámolta, hogy akkor ne albérletre dobja ki a pénzt, ha ugyanazért a saját lakását is fizetheti.

Csakhogy az már megbocsáss nem a hitelt felvevőkön múlt, hogy a mocsok bankrendszer ezt úgy fejelte meg, hogy jólvan parasztok akkor most megszívtátok "válság" van, szépen magával rántva a devizákat innen meg látjuk ki jár jól.

Szóval marha egyszerűen lehet fikázni, csak itt emberek sorsáról fikázol, nem hazárdírozókról ahogy te mondod. Azt sokkal inkább várnám, hogy azokat vegyék végre elő akik miatt ez a válság kipattant, és derüljön már ki, hogy micsoda undorító összeesküvés lehet emögött az egész mögött.

iqlight (törölt) 2010.06.30. 15:44:04

@vazze...: Ez utólagos okoskodás semmi több. Akkor amikor az ember hitelt felvesz kalkulál amennyire tud. Albérlet vs hitel. Válság előtt vagyunk. Te melyikre szavaztál volna? Őszintén....

rockjano_ 2010.06.30. 15:44:05

Bizony pontosan, jó poszt.

A szerelmi időszak a fidesz és a társadalom között még egy darabig tart ki akarják bekkelni az önkorm választásokig, utána jönnek a keményebb intézkedések ... legalábbis remélem. Elég demagóg megoldás de működni fog nekik, kommunikálni azt nagyon tudnak.

Az igazi baj az hogy nincsenek kidolgozott gazdasági elképzeléseik sok egymásnak ellentmondó vonulat látszik a fideszen belül. A 29 pont is erre utal ez nem egy határozott irány csak néhány jó és néhány megkérdőjelezhető döntés gyűjteménye. (kicsit mint gyurcsány 100 lépése ha ,ég emlékszik rá valaki :-)

rockjano_ 2010.06.30. 15:44:06

Bizony pontosan, jó poszt.

A szerelmi időszak a fidesz és a társadalom között még egy darabig tart ki akarják bekkelni az önkorm választásokig, utána jönnek a keményebb intézkedések ... legalábbis remélem. Elég demagóg megoldás de működni fog nekik, kommunikálni azt nagyon tudnak.

Az igazi baj az hogy nincsenek kidolgozott gazdasági elképzeléseik sok egymásnak ellentmondó vonulat látszik a fideszen belül. A 29 pont is erre utal ez nem egy határozott irány csak néhány jó és néhány megkérdőjelezhető döntés gyűjteménye. (kicsit mint gyurcsány 100 lépése ha ,ég emlékszik rá valaki :-)

veny 2010.06.30. 15:44:07

@Lord_M_: "Érdemi munka nélkül viszont sem a deviza, sem pedig a forinthitelesek nem fognak jól járni."

Ez volna a lényeg.

Severus Tobias Snape (törölt) 2010.06.30. 15:44:08

@Igazságos Izom Tibor:

A devizahitelesek problémája sokkal összetettebb, mint azt gondolnád. Főleg azok esetén, akik lakáshitel miatt adósodtak el.

Ha tömegesen kerülnek utcára emberek, az az államnak sem jó, de az országnak sem érdeke. Még neked sem!

Mindazonáltal a legtöbben azért vettek fel devizahitelt, mert eleve csak azt engedhették meg maguknak, a forinthitel törlesztése nagyságrendileg nagyobb lett volna, amit már akkor sem tudtak vállalni.

Nem mellesleg 3-4 évvel ezelőtt (a megelőző sok-sok év tapasztalata alapján) senki nem gondolta volna, hogy ekkora mértékben gyengülhet forint. 20%-os kilengéssel lehetett számolni, de 40-50%-ossal senki nem számolt. Tehát az akkor(!) rendelkezésre álló információk alapján abszolút racionális döntés volt devizahitelt felvenni.

Utólag persze könnyű okosnak lenni.

Te mindenből csak a magyar terméket veszed, még ha az sokkal drágább is, ugye?

Megjegyzem, még ma is kedvezőbb a devizahitel törlesztőrészlete, mintha ugyanazt az összeget forinthitelként vette volna fel valaki. Persze, aki már ezt sem tudja fizetni, őt ez nem vigasztalja.

hegyilany 2010.06.30. 15:44:11

@petrocelli111: Most nem azért, de ez a poszt kvára nem a devizahitelesekről szól, hanem arról, hogy csináljanak már végre valamit Fideszék.

Ami a frankihiteles témát illeti:
Egyfelől még mindig jobban jön ki az, aki frankhitelt vett fel, mint aki ugyanakkor forinthitelt.
Másfelől mikor fogja már fel a sok véresszájú, devizahiteleseken kárörvendő marha, hogy a legtöbben számoltak az árfolyamkockázattal és nem is azzal van a baj, hanem a bankok kamatemelésével (kockázat ügyfélrehárítása)? Az árfolyamváltozások nem tettek ki 50-60%-ot, amennyivel sokak törlesztőrészlete nőtt.

na4 2010.06.30. 15:44:12

@Cyr: Légy erős, Nyugat Európában a lakosság 1/3-a él csak saját ingatlanban, a többi bérlakásban. A minap láttam egy számitást: messze jobban jársz anyagilag, ha bérlakásban élsz. Számolni tudni kell.

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2010.06.30. 15:44:13

@Igazságos Izom Tibor: @Leonard Zelig: Drága barátraim, tessenek figyelmesebben olvasni, és kimosni a szennyet a szájukból. A poszt még véletlenül sem szól arról, hogy bárki is fizesse helyettem vagy a devizahitelesek helyett az árfolyamkockázatot. Sőt. Amikor felvettem, én pl. tudtam, hogy kockázata van és kiszámoltam, hogy még 210-220 forintos árfolyamon is jobban járok, mint forinthitellel. Fizetem is. Bátorkodtam annyit jelezni, hogy kicsit felelősebb és komolyabb kormányzati munka kellene, hogy legalább így ne baccanak ki néhány százezer olyan családdal, akinek mondjuk egy 30 százalékos árfolyamgyengülés nagyon nagy cumi. És szerintem e családok többsége se azt szeretné, ha valaki kifizetné helyettük a hitelüket, hanem azt, hogy normalizálódjon kicsit az árfolyam, hogy normálisan és rendesen fizethessék maguk. Ezért pedig a kormány igenis tehetne.

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2010.06.30. 15:44:14

@ikaruss: Mondjuk úgy: küldtek neki egy selyemzsinórt.

gyászhuszár 2010.06.30. 15:44:15

csak "hiteles barátaim" olvassák: régóta gondolkodom egy honlap készítésén, ahol összegyűjteném a hiteleseket akár név szerint és összeg szerint és felszólítanám, hogy csatlakozzanak a "nefizess" mozgalomhoz! barátaim, csak összefogással érhető el bármilyen eredmény. a zsidók, szlovákok, latinok stb. összefognak, ha baj van, mi meg csak nyírjuk egymást..jellemző mi? SZERINTEM AMNESZTIÁT KELL ADNI A HITEL ÁRFOLYAMKÜLÖNBSÉGÉBŐL FAKADÓ RÉSZÉRE, NYELJÉK BE BANKOK. A BANKADÓ NEM MEGOLDÁS CSAK TOVÁBB SOKKOLJA A SZERENCSÉTLENEKET! NEM IGAZ AZ HA FELVESZEL PL. 9 MILLA HITELET AKKOR 12-13-AT KELL VISSZAADNI! MI A SZAR EZ? MIÉRT CSAK MAGYARORSZÁGON ENGEDIK? MI TÖRTÉNIK ITT EMBEREK?

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2010.06.30. 15:44:16

@Voyager: Igazad van. Van pl. egy rakás önkormányzat, amelyik svájvci frankban adósodott el. Fideszes is. És van egy rakás svájci frankban meg euróban adós vállalkozás is. Nem csak a lakáshitelesek miatt gáz ez a helyzet.

Démonmac1 2010.06.30. 15:44:17

Én vettem fel talán azt a hitelt, külföldi pénzre ráadásul?
Hogy hihette azt valaki, hogy a Forint erős marad?
Ez benne van a pakliban.

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2010.06.30. 15:44:18

@qwertzu: A kormány az országgal szembeni bizalomért tehet. Az meg, ha javul, általánosan erősíti a forintot. Az euróval, a dollárral és a svájci frankkal szemben is.

iqlight (törölt) 2010.06.30. 15:44:18

@Lord_M_: Sajnálatos, hogy amiket leírtál afelett főképp a fikázók gondolom egyszerűen elsiklanak mert hát az túl hosszú és értelmezni kellene ...

na4 2010.06.30. 15:44:18

@Lord_M_: Azt ugye nem gondolod komolyan, hogy 8 év szarát néhány hét alatt és néhány rendelettel el lehet takarítani? Senki sem hitegetett azzal, hogy ez egy sétagalopp lesz. Több komolyságot emberek.

hazug fidesznyik (törölt) 2010.06.30. 15:44:20

posztoló: "Ezt persze önmagában ki nem szarja le..."

Ahogy mondod... Ezért volt kár megírnod ezt a sirámot. Nekem márciusban lejárt a frankhitelem, aminek nagyon örültem, mert előre láttam, hogy a narancsburájúak fel fogják piszkálni a piacot. Lakásra pont ezért már nem vettem fel másik hitelt. Talán egy másik országban...

Dixi. 2010.06.30. 15:44:46

@Rod: Nem vetted észre dolgoznak.
Betonozzák be a katonákat......

Egyébként ha jól emlékszem viki király volt az akinek a legnagyobb volt a hangja a tiltakozok között amikor le emelte az ország az IMF hitel egerészét....
Most pedig adáságból finanszíroznák a nyerészkedők veszteségét amit aztán nekünk kell újra vissza fizetni....

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 15:44:53

@vazze...: 2004-ben vettük fel. Kiszámítható anyagi helyzettel. Valóban nem tudtuk mi lesz húsz év múlva. Annyit azonban tudtunk, hogy esélyünk sincs önkormányzati lakásra, alánk vágni sem fognak kéglit 20 éven belül, albérletet pedig a nyugdíjból (ha lesz egyáltalán) nem fogunk tudni fizetni. Miközben egyébként családot (rettenet, nagycsaládot, négy gyerekkel) szerettünk volna. Az anyagi helyzetünk még nem ingott meg alapjaiban, pedig a válság ránk is pakolt bevételkiesés oldalról nem keveset.
Ja, hogy te tudtad előre, hogy mi lesz. Bocs. A sok károgó akkor mit fog vajon szólni, ha néhány év múlva ugyanolyan alacsonyan lesz a frankhitel? Válságok jönnek-mennek, nem én irányítom őket. A saját életemet irányítom. Amibe viszont nem fér bele, hogy egy nick megkérdőjelezze a döntéseim helyességét. Nincs a bőrömben, nem tud rólam semmit azon a pár mondaton kívül, amit leírtam. Könnyen lehet, hogy lesz az életben olyan helyzet, amikor ő nyújtja majd felém a kezét segítséget kérve. Én nem fogok belerugni, ebben biztos lehet, a gyerekeim sem. (azzal együtt, hogy én nem kértem tőle segítséget)

hoseman 2010.06.30. 15:47:53

@Igazságos Izom Tibor: ..de egyszerű vagy cimbora...sok van még a fajtádból?..(nem várok választ...költői kérdés volt)

Diktatúra Pécsett, új céget foglalt el a Fidesz! 2010.06.30. 15:47:55

Köszönjük a simlis forradalmároknak, szánalmas egy csűrhe.

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2010.06.30. 15:47:58

@hegyilany: "Most nem azért, de ez a poszt kvára nem a devizahitelesekről szól, hanem arról, hogy csináljanak már végre valamit Fideszék."
De örülök neki, hogy ezt leírtad!

hazug fidesznyik (törölt) 2010.06.30. 15:49:21

@iqlight: "Azt sokkal inkább várnám, hogy azokat vegyék végre elő akik miatt ez a válság kipattant, és derüljön már ki, hogy micsoda undorító összeesküvés lehet emögött az egész mögött."

Az a Fletó volt meg a komenisták. Miattuk van ez a világválság, de majd a Viktor elszámoltatja őket.

2010.06.30. 15:49:22

@Igazságos Izom Tibor: Itt nem azzal van a gond, hogy devizában vették fel a hitelt, nem forintban, hanem azzal, hogy nem hagytak benne elég tartalékot a kockázatokra. Állítólag még most sem rosszabb a frankhitel a teljes futamidőre vetítve, mint ha forinthitel lenne, csak a törlesztőrészlet időközben több lett, mint a családok tartaléka. Ha én devizahitelt szeretnék felvenni, csak annyit vennék fel, hogy még a kétszeresét kifizetni se legyen gond.

hoseman 2010.06.30. 15:49:52

@hazug fidesznyik: úgy tűnik tE profi vagy vazze...

DW73 2010.06.30. 15:50:09

Szerintem az rohadjon meg, aki ilyenek mond (petro...) + aki olyan erősen tartotta a forintot néhány évvel ezelőtt. Az meg vicc, hogy még a mai napig sem basszák pofán a bankokat, hogy miért 5-6% a hitelkamat, mikor a svájci jegybanki alapkamat 0,25%.

DW73 2010.06.30. 15:51:39

@hazug fidesznyik: A világválság nem miattuk, de az itteni szar helyzet nagyrészt miattuk.

gpetersz 2010.06.30. 15:52:55

Én már annak is örültem volna, ha most nem a Kósa/Szíjjártó debil kettős által kb 10-11 Ft-al megemelt CHF árfolyamról indult volna az erősödés a Svájci jegybank miatt, hanem lentebbről, és akkor most csak 207 Ft-nál járnánk (még).

Faszom a sok sikeresbe.

gyászhuszár 2010.06.30. 15:56:00

EGYÉBKÉNT MEG A FIDESZ KEZDTE A KEDVEZMÉNYES LAKÁSHITELEK FELVÉTELÉNEK LEHETŐSÉGÉT.JA FIDESZ VEZÉRKAR IS JÓCSKÁN VETT A HITELBŐL LAKÁSOKAT MELYEKET EZT KÖVETŐEN KIADOTT.EMLÉKEZZÜNK EMBEREK VIKI UTOLSÓ LÉPÉSÉRE 2002-BEN!! FELELŐST MEG FELESLEGES KERESNI, A HANGSÚLY A MEGOLDÁSON KELL LEGYEN ÉS A PREVENCIÓN! MINDENKI FELELŐS VIKITŐL VIKI KIRÁLYIG HISZEN 1998-TŐL NEKIK IS LETT VOLNA LEHETŐSÉGÜK A BANKI SZABÁLYOZÁST MÓDOSÍTANI PL. HA 200 FÖLÉ MEGY A FRANK AKKOR A BANK KÖTELES ÁTVÁLLALNI AZ ÁRFOLYAM-KÜLÖNBÖZETBŐL FAKADÓ VESZTESÉG FELÉT.BIZTOS MÁSKÉPP ÁLLTAK VOLNA HOZZÁ ŐK IS A HITELEK KIHELYEZÉSÉHEZ...

hazug fidesznyik (törölt) 2010.06.30. 15:56:00

@hoseman:
Nem vagyok profi, bazze... csak évek hosszú során tanultam meg, hogy amikor odafent ugatnak, automatikusan romlik a forint.

lkjpoi 2010.06.30. 15:56:57

@petrocelli111: a pár évvel ezelőtti kamattámogatott forinthiteles az konkrétan a mi zsebünkből vette ki a pénzt! A devizahiteles eddig egy fillérbe nem került az államnak, ellenben az ő adójából segítették a forinthitelest.

Nem vagyok fideszes 2010.06.30. 16:01:59

@gyászhuszár:

Öcsi, ugorj le a caps lockról, ettől semmivel sem lesz a mondanivalód nyomatékosabb, ellentétben kurva zavaró.

Köszi.

iqlight (törölt) 2010.06.30. 16:01:59

Amíg a bankok tökeit nem szorongatják meg, nem hiszem, hogy sok jóra számíthatunk. De a legjobb, hogy még a bankadó is - tartok tőle - be lesz hajtva az egyoldalú hitelszerződések miatt (még a forinthitelesektől is) a hiteleseken. Kicsit 22-es csapdája a dolog.

hazug fidesznyik (törölt) 2010.06.30. 16:02:00

A kormánynak időt kell adni mindenre. Van már állampolgárság a kintieknek, van Trianon-emléknap és forradalom volt a választás (legalábbis, ahogyan azt a Vezér vizionálta). Ja, hogy a hitelesek... azok kik?

vazze... 2010.06.30. 16:02:00

@Cyr: a gond nem, azzal van hogy az ember hitelt vesz fel hanem hogy többet, mint amire biztosan szüksége van. Jó négy gyerek ahhoz kell tér, de azt akarom mondani hogy az ember hajlamos akkor nagyobb kérót venni jobb helyen, legfeljebb majd 25 évre veszi fel a hitelt nem 15-re. No ezt látom én problémának.

Eric_Cartman 2010.06.30. 16:02:00

Hát így jártál, bazmeg.

Sz.J 2010.06.30. 16:02:00

irjátok alá akkor ti is a nyilt levelet amit a svácji jegybank elnökének irtam, fogjunk ösze magyarok!!!!

nyiltlevelsvajc.blog.hu

VonPerez "kapus vagyok, nem csatár" 2010.06.30. 16:03:49

@Igazságos Izom Tibor: Te szegény hülye. Egyelőre a forinthiteles van megtámogatva államilag, (az meg tudod miből van) szóval kussoljál ki-kinek fizet, oké?

gaboraron 2010.06.30. 16:04:35

"Most már türelmetlen vagyok. És a svájci frank árfolyamát látva egyre türelmetlenebb. Ezt persze önmagában ki nem szarja le... Viszont a jelek és az árfolyamok szerint a nemzetközi pénz- és tőkepiacok szereplői is egyre türelmetlenebbek Orbán Viktor kormányával szemben."

Áruld már el: szerinted a Fidesz-kormány döntötte be az egész euro-zonát a CHF-hez képest?

finance.yahoo.com/q/bc?s=CHFHUF=X&t=2y&l=on&z=l&q=l&c=CHFEUR=X,CHFCZK=X,CHFPLN=X

Csinálsz egy bejegyzést, anélkül, hogy utánanéznél a valóságnak...

Iridium 2010.06.30. 16:04:35

Érdekes a párhuzam a brit és a magyar helyzet között. Az Egyesült Királyságban is elküldte a nép a munkáspártiakat pár hete a választásokon, mert az ellenzéki konzervatívok hihetetlenül csábítóan előadták, hogy minden milyen más és jó lesz. Pörögni fog a gazdaság, rendbeteszik az államháztartást stb.
Nos, az indexen ma olvasható az a pár napos hír, miszerint mintegy 1-1,5 millió ember fogja elveszteni a munkáját (2008 után megint), csökkennek a támogatások, növekszik az adó stb.
Eddig a legtöbb dolog pár hét késéssel megtörtént otthon is, kíváncsi vagyok a kormány mikor jelenti be ezeket a döntéseket :)
Akkor lesz ám kányoán.

gyászhuszár 2010.06.30. 16:10:25

@Lófasz Hadnagy: NE ÖCSIZZ BARÁTOM LÉGY SZÍVES...

Chicano 2010.06.30. 16:10:25

@egyedinickbazmeg: Szerintem meg üzenjünk hadat Svájcnak. Mást a kormány ebben a helyzetben úgyse nagyon tud tenni.

Lord_M_ 2010.06.30. 16:10:26

@na4: Nálam komolyabbat aligha találsz. De nem a 8 év mocskát kell eltakarítani. Azt tudom, hosszú munka. Azt is tudom, hogy nem holnaptól lesz kolbászból a kerítés. Viszont, azt én is és Te is tudod, hogy borzasztóan sok múlik azon, hogy mit a lát a piac... ha azt hogy csak pozícióért küzdenek, és látszat dolgokat tesznek, akkor megrendül a bizalom és (itt a varázslat) már az is elég a baj kibontakozásához hogy Romániában elkaszálnak egy csomagot... Ha anno Feri és most Viktor úgy dolgoznának (legalább) mint tette azt a Bajnai kabinet, akkor legalább ettől védve lettünk volna. Mert a Bajnai csapat annyit legalább elért, hogy stabilnak láttak minket. És ez roppant fontos a pénzpiacon.

A többi, kezdésnek mellékes. De amíg itthon azonnali problémamegoldás helyett (pontosabban ahelyett hogy nekiállnának) csak a választási győzelem a fontos, és sokadjára is forradalmat hallunk, addig biza külföldön csak azt látják, hogy még mindig semmi nem történt, pedig dolgozni kéne... de nagyon.

Mégegyszer mondom, tudom, hogy folyamatok hosszú lefutásúak, és nem holnapra lesz rendben az államháztartás... de tessék szépen jeleket adni, hogy ezen dolgoznak... és ne Schmitt Pál legyen a legfontosabb... meg az önkormányzati választások bezsebelése...

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2010.06.30. 16:10:26

@gaboraron: Barátom, olvasni, olvasni, olvasni...
Többek között ezt írtam: "Nagyon nem kedvez a nemzetközi pénzpiaci hangulat és környezet a kormánynak - ezt készséggel aláírom. De éppen ezért kellene gyors és határozott lépéseket tenni. Nem csak bejelenteni, hanem tenni is."
Tehát a forint relatíve gyengülése ellen egyet tud tenni a kormány: hiteles gazdaságpolitikát folytat. Hiteleset és folytat.

ZX 2010.06.30. 16:13:26

@na4: Legalább ne hazudj ekkorát. Azt egyébként tudod, hogy mennyit keresnek külföldön és ebből mennyit költenek bérlakásra? hasonlítsd össze mi van nálunk.
Nekem a törlesztőm ilyen árfolyamnál 45e Ft. Kb. Ennyiért bérelnék lakást is. Csak éppen akkor mit örököl a gyerekem majd? Mi lesz ha nyugdíjas leszek?

Igazságos Izom Tibor 2010.06.30. 16:14:47

Tegye fel a kezét, akit a bank kényszerített arra pisztollyal, hogy hitelt vegyen fel (az amúgy megengedhetetlen) plazmatévére/német autóra/családi házra. Könnyű a bankot hibáztatni a saját ostoba döntésedért... Láttad kiírva a bankra, hogy segélyegylet, vagy n*ggerhullatároló? Nem?!?!?! Azért nem, mert NEM AZ!!!

Chicano 2010.06.30. 16:15:00

@Michael Knight: Most már akkor megkérdezem: szerinted pontosan mit kéne tenniük? Ne általánosságokban beszéljünk, konkrétan mit kéne a kormánynak meglépnie hogy a trendekkel szemben erősödjön a forint? Talán az euró övezeti országok is örülnének valamilyen jó tanácsnak mert az euró is éppen velünk esik.

gyilkos fűegér 2010.06.30. 16:19:20

@gyászhuszár: "SZERINTEM AMNESZTIÁT KELL ADNI A HITEL ÁRFOLYAMKÜLÖNBSÉGÉBŐL FAKADÓ RÉSZÉRE, NYELJÉK BE BANKOK."

A te ötleted olyan szinten rombolná a jogbiztonságot, és a már így is romokban lévő üzleti bizalmat, hogy összehasonlíthatatlanul több kárt okozna, mint amennyi hasznot hozna. Ha hozna egyáltalán.

Sz.J 2010.06.30. 16:24:31

ezért tart itt ez az ország!!!
fogjunk össze, ha sokan vagyunk és sokan aláirjátok akkor meghallja. higyétek el nekem!!!
nyiltlevelsvajc.blog.hu/

IHCS 2010.06.30. 16:25:47

Azért azt érdemes figyelembe venni, hogy attól, hogy ma kinevezik a minisztert nem biztos, hogy holnap már tudja irányítani az apparátust. A kormányzati struktúra felállítása nem a miniszterek kinevezését, hanem az új irányítási struktúra kialakítását jelenti. Ezt sem a Bajnainak nem kellett megcsinálnia, sem Gyurcsánynak, mivel saját magától vették át a hatalmat.

De azért jó tudni, hogy vannak még olyanok Magyarországon, akik ha odaengednék őket ma, akkor holnap már meg is csinálták volna a tutit. Előbb utóbb talán ezek a zsenik is hatalomba kerülnek.

gaboraron 2010.06.30. 16:29:00

@Chicano: Épp ezt szerettem volna én is kérdezni...

iqlight (törölt) 2010.06.30. 16:31:50

@Igazságos Izom Tibor: Ne említsük egy kategóriába a plazmatévét a családi házzal. Ezt azért te is érzed gondolom, hogy messze nem vehető egy kalap alá. Nem csak az összeg miatt.

Nem kötelező hitelt felvenni, ahogy családi házban vagy saját lakásban élni sem. Lehet albérletben is élni, max majd a gyerekednek azt mondod, hogy hát apu anyu is így élt tanulj dolgozz akkor majd neked is lesz pénzed albira. Cheeers.

Ez lenne a jövőképed?

Sz.J 2010.06.30. 16:35:59

gyászhuszár: MAXIMÁLISAN EGYETÉRTEK VELED!!!
MENJEN A PICSÁBA SVÁJC, eddig fizettünk rendesen, most miért nem segítenek??????

ZX 2010.06.30. 16:38:22

Ez az albérlet dolog M.o.-n nem műxik. ennyi erővel odaállhatnék az ablakhoz és dobálhatnám ki rajt a pénzt.

Dr Kangörény 2010.06.30. 16:41:05

Az azért örömmel tölt el, hogy csak kevés komment hivatkozik az előző 8 évre.
Annak "eredményeit" ugyanis tényként tudomásul vettük, mondjuk úgy, az volt a kiindulópont. Csakhogy innen nem lefelé gondoltam az elmozdulást.

Sajnos (eddig legalábbis) igaznak bizonyultak a félelmek a fidesz éveken át titkolt gazdasági programjáról: ilyen nincs.

Most pont ezt látjuk; 29 szépen csengő pont (persze több belőle simán csak maszlag, de ez nem zavaró), amik egy része nem EU kompatibilis, de konkrét cselekedet egy szál se.

A devizahitelesek nem azt akarják, hogy valaki fizesse meg helyettük a tartozást, hanem azt, hogy legalább ne okozzon a kormány kárt nekik. Márpedig a kósa-szíjjártó féle baromság után a töketlenség kárt okoz.

Igazságos Izom Tibor 2010.06.30. 16:42:12

@iqlight: A tied sokkal jobb: "Fiam, apád hagyott rád hitelt, 25 évre. Ha nem bírod fizetni, mehetsz a börtönbe.". Jobb, mint az "Erre az albira telik, fiam. Tanulj, hogy ne juss apád sorsára!", ugye? És de, említsük a plazmatévét a családi házzal egy kategóriábaN! Ezek a NEM ENGEDHETED MEG MAGADNAK kategória!!!!

Lord_M_ 2010.06.30. 16:46:02

@Igazságos Izom Tibor: El vagy keveredve. Egy plazmatévé összes ára és törlesztése nem dönt senkit le a lábáról. Attól nem kerülsz az utcára, max ugrik a plazmatévéd meg a hifid.

Ha az autódat viszik, hát istenuccse, elbuktad. Ezeket talán kár is idekeverni.

Azt viszont nem tartom fair-play-nek, hogy "kényszerítés"-ről beszélsz.
1) Az a sok hülye aki vette fel a hiteleket, azok tartották mozgásban a piacot és a gazdaságot.
Tudod-e miért?
Az ő általuk felvett pénzből vásároltak, költötték, ők voltak a kereslet. Ki a fene vett volna (ha már itt tartunk) plazmatévét? néhány ezer, esetleg 10.000 ember. Ehelyett vett mondjuk 100.000. Az ő általuk felvett hitel esett be a kereskedőhöz, onnan a szállítóhoz, végül a termelőhöz (importőrhöz). Ezzel együtt mondjuk eltartották a magyar vállalkozásokat is.
2) Szintén az ő általuk felvett hitel kamatiból realizált hasznot a pénzpiac, és a bankok ebből fizették mondjuk az adójuk jelentős részét. Tehát végül finanszírozták az állam működését a saját adójuk mellé
3) Az ő tetteiknek hála, a forint erős maradt mert folyamatosan adták vették, és bár az infláció (értékvesztés) nyomta a forintot, az egyre intenzívebb hitelezés visszatartotta a jelentősebb forintromlást (ez a lufi része)
4) azok akik lakást - házat vettek belőle, többségében a családjuknak akartak jót. Tetőt a fejük fölé. És nem elég, hogy a bank busás hasznot hajt rajtuk, ezek az emberek az ingatlanpiacon is jelentős felvásárló erőt jelentettek, ami miatt egy 13 milliós lakás szépen lassan 14-15 millióra drágulhatott. Kiegészíteném, hogy az állam, örülve hogy végre lakást vettél, még egy tetemes mennyiségű illetékért is bejelentkezett. Tehát a kamat mellett, megint az állam feneketlen zsebeit is tömte.
5) Azért mert mások csak úgy tudnak boldogulni, hogy kölcsönkérnek, és a tőlük telhető módon igyekszenek helytállni, nem pedig úgy mint páran akiknek saját remek vállalkozása / anyunak - apunak remek forrásai vannak, még nem ad Neked jogalapot arra, hogy elítéld őket és az utcára hajts embereket.

És mégegyszer, senki (legalábbis a többség) nem azt kéri, hogy helyettük fizessen az állam, illetve ezen keresztül a többi ember, hanem azt, hogy a kormány olyan munkát mutasson fel, aminek zálogaként a forint stabilan a helyénmarad, és nem rángat meg minket egy Kósa elszólás, vagy egy román megszorítócsomag alkotmányossági problémája.

És a devizahitelesek nevében utasítom vissza, hogy bárki hazárdírozással vádolja őket. Nem árottak az országnak, hanem hasznot hajtottak. Nem az ingyenebédre hajtottak, hanem élni, megélni szerettek volna. Jelenleg túlélni. Nincs benne a pakliban, amikor hitelszerződést kötsz, egy válság, egy Gyurcsány hozzánemértés, egy Fidesz tétovázás. Ezekről nem a hitelesek tehetnek. Az sincs benne, hogy a hitel esetében minden kockázatot és terhet csak a hitelezett viseljen. Szintúgy nincs benne, hogy a Bank tetszőlegesen játszhat az ügyfelekkel.

Ugyanakkor, a devizahitelesek fikázása és minősítése helyett, valójában azzal kellene foglalkozni, hogy mi a megoldás a gazdaság talpraállításához, a rendszer beindításához és ezzel együtt egy erősebb forint eléréséhez... mert az olcsó forint is csak egy ideig jó az exportőröknek... előbb utóbb a saját farkába harapó kígyó esete lesz. (Az exportőr ugyan extra profitot érhet el, viszont az import extra dráguláson megy át, és így minden termék extrán drágul, az pedig az exportőrnek sem mindegy, hogy 350 forint egy liter benzin, vagy éppen 420... esetleg 500-->
Márpedig az olajat importáljuk, egyre drágábban, a szállításhoz benzin kell, az meg az olajból van... a szállítócégek drágulnak, a termelőkenek megnőnek a költségei, az megjelenik a termékek áraiban... a polcokon... )

ne csak a hiteleseket fikázd, kérlek, hanem építő jelleggel próbálj meg az ügyhöz tenni. Mindannyiunk érdeke egy stabil, jól működő gazdaság (és ennél erősebb forint)

na4 2010.06.30. 17:16:30

@ZX: Többnyire többet keresnek, de többet is költenek lakásra. Csak érdeklődj utána, hogy mennyiért kapsz egy lakást London-ban, vagy Amszerdamban. Az arány valószínűleg ugyanaz, mint nálunk. Az örökül hagyott lakás pedig semmit sem jelent. Az értéke u.i. mindig a mindenkori piaci helyzettől függ. Ha sok lakás van, semmit nem fog érni, ha kerselet van, akkor talán lesz értéke, de hogy mennyi, azt ma senki sem tudja.

ZX 2010.06.30. 17:17:41

@Igazságos Izom Tibor: Csak hitelt nem lehet örökölni. :)

ZX 2010.06.30. 17:19:07

@Lord_M_: Végre aki helyesen látja a dolgokat Respect :)

na4 2010.06.30. 17:20:03

@Kangörény_: Ne röhögtess már! Ki beszél itt már Kósáról? Itt már rég arról van szó, hogy a CH világgazdasági okok miatt jelentősen megerősödött. Hol van itt már Kósa? Nem látod az arányokat. A svájci központi bankot az egész világ árgus szemekkel figyeli, Hegyeshalom után már azt sem tudják, hogy ki az a Kósa.

Igazságos Izom Tibor 2010.06.30. 17:21:05

@Lord_M_: Ez ellen Te is tehettél (volna). Más érdekképviselőket választasz a hatalomra. Akik a Te érdekeidet képviselik, nem a sajátjukat. Vagy legalább arányaiban jobban figyelnek erre. 4 év múlva majd Te is jobban figyelsz erre...

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 17:59:06

@na4: Légy erős, nyugat-Európában bérekből és NYUGDÍJAKBÓL IS megfizethető bérlakások vannak. Légy erős, bérlakásban élni hosszú távon gyerek(ek)kel nem lehet. Mi több, egyazon bérlakásban sem lehet ma Magyarországon hosszú távon élni. Szemben Nyugat-Európával. Ennyit a számolásról.
Lehet példálózni Nyugat-Európával, de mi nem ott élünk, hanem itt. Itteni bérekből, itteni lakáshelyzettel.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 18:17:16

@vazze...: Nem vettünk nagyobb kérót. 62 nm-t vettünk. Ennyit tudtunk bevállalni hosszú távra (akkor még csak két gyerekkel). Devizahitelben. A szükséges térről nekem is vannak elméleteim,ám a válság éppen akkor szólt közbe, amikor nagyobba költöztünk volna. Maradtunk. De válság ide vagy oda, reményeink szerint a futamidő vége előtt jóval le fogjuk tudni a tartozásunkat. Akkor fogunk tovább menni. Tanultunk, igen, nem hitellel. Hogy hogyan, még magunk sem tudjuk, mert bevallott jövedelemből élünk. Olyannyira, hogy ennyi gyerek után sem jár nekünk adókedvezmény. Ez van. Magyarország.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 18:17:31

@na4: Az örökül hagyott lakás mamagyarországon egy dolgot jelent. Otthont a gyerekeimnek. Hitel és másoktól való függés nélkül. EZ az értéke. Nem az, amennyiért eladom.

VonPerez "kapus vagyok, nem csatár" 2010.06.30. 18:18:07

@Lord_M_: Úgysem érti. Mindegy, kellenek ilyen ostoba-demagógok is.

na4 2010.06.30. 20:04:14

@Cyr: Ugy látom nem érted. Az arányok kb. azonosak, több bérből magasabb bérleti díjat fizetnek, vagyis a jövedelmük kb. azonos hányadát költik lakbérre, mint mi. Miért ne lehetne bérlakásban gyerekekkel élni? Nyugaton tengernyi család így él. Kutya bajuk a bérlakástól. A számolás pedig nem erre vonatkozott, de azt már nem is próbálom Neked elmagyarázni.

na4 2010.06.30. 20:07:15

@Cyr: Te négy gyerek mellett még el is adósodtál? No ez az igazi könnyelműség. A gyerekeidet sajnálom.

na4 2010.06.30. 20:08:21

@Cyr: Nem is biztos, hogy a gyereked abban a lakásban akar élni. Ha meg nem, akkor máris a piaci értéke számít, ami mint látjuk teljesen bizonytalan. És egyáltalán nem mindegy, hogy végülis mennyiért vetted. Értem én a jószándékot, de miért kellene feltétlenül lakást venni a gyereknek? Neked se vettek, Te is megküzdöttél érte, nem? A gyerkőc is megdolgozhat érte. Más értékeset is adhatsz neki, mint egy ingatlan, aminek az ára sokszor teljesen bizonytalan.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 21:01:28

@na4: Ne sajnáld őket, cseppet sincsenek rászorulva :)
Hidd el, a saját életemről és a családoméről felelősebben tudok dönteni, mint te, aki ismeretlenül sajnálkozol. Egyelőre még a legnagyobb is minimum 15 évig itthon fog lakni, hogy önálló életében hol akar, természetesen az ő döntése. Azonban, joggal, úgy vélem, a gyerekeimnek - és így nekünk is - lesz folytatásunk, azonos szemlélettel nem kevés. Talán romantikus ábránd, legyen, vállalom, olyan otthont "készítünk" addigra számukra, mindannyiuk számára, ahova mindig szívesen jönnek HAZA. Nem albérletbe, családi fészekbe.
Ugyanis valódi nagycsaládot építünk, minden erőnkkel és tehetségünkkel, ha jelent még valamit ez a fogalom. Számomra, a mai világban, a mindenkori változáson kívül ez az egyetlen biztos és állandó pont.

Az értékek átadásában és annak mikéntjében pedig azt hiszem, (és ezt ne sétésnek vedd, csupán tudomásul) nem te leszel az első, akitől leckét fogok venni.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.06.30. 21:04:56

@na4: "Miért ne lehetne bérlakásban gyerekekkel élni? Nyugaton tengernyi család így él."

Mondom a kulcsszót. Nyugaton. Jelenleg itt élünk (persze, ki tudja, mit hoz a jövő), ahol se feltételei, se lehetőségei nincsenek ennek a dolognak.
Egyébként próbáltál már itthon, gyerekekkel bérelt lakásban élni? Elárulom, én igen. A tapasztalatokat leszűrtem. Ezért (is) nem élek most bérelt lakásban.

aszora 2010.07.01. 07:36:21

Már egy hónapja új kormány van, és még nem oldották meg a nemzetközi hitelválságot, plusz a magyar gazdaság fellendítését!?

Hm...
Ne vagy te egy kicsit túl türelmetlen?
:)

Rod 2010.07.01. 07:36:46

@Lord_M_: NB1-es komment. ilyen színvonalhoz kötném a hozzászólásokat...

bögöbö 2010.07.01. 12:42:29

@ZX:
Nem, petrocelli barátunk, amire szerényen a nickje is utal, valszeg ügyvéd(bojtár) lehet, valszeg apuci (de lehet, h. nagypapi) is ügyvéd úr, és valszeg nem szorul rá semmilyen hitelre...
aszora: persze, hogy nem lehet egy hónap alatt mindent megoldani, de RONTANI a dolgokon mégsem kéne, ugyi. (Na meg nem kellett volna annyi "azonnali" és "haladéktalanul" kifejezést puffogtatni a kampányban.)

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2010.07.01. 12:45:35

@bögöbö: De nagyon jól mondod, különösen a második felét!
süti beállítások módosítása