Aczélos déja-vu

2011.05.03. 11:23

Mintha csak Aczél György szelleme kísértene a kis magyar valóságban. Ez a határozottan kellemetlen érzés tört rám három-négy friss hírt olvasva a napi sajtóban. Valami szörnyen kényelmetlen déja-vu ez, azt hiszem.

Kezdődött azzal, hogy a hírek szerint az állam teljes kontroll alá vonja a filmgyártást, sőt: az állam a jövőben beleszól a filmforgatókönyvekbe is... Hát basszus. Ilyenre legutóbb erre Aczél elvtárs vetemedett a '60-as, 70-es évek fordulóján! Félreértés ne essék, a világért sem Andy Vajna szakmai hozzáértését szeretném megkérdőjelezni, na de hogy egy kormánybiztos forgatókönyvekbe szóljon bele, az finoman szólva is nagyon rosszul hangzik. Nyilván megint bevezetik a támogatott, a tűrt és a tiltott, de legalábbis a megvalósításában megnehezített kategóriát. Már látom a lelki szemeim előtt, hogy Semjén Zsolték elvárásainak is megfelelve milyen izgalmas, fiatalos és magyaros filmforgatókönyvek kapnak majd állami támogatást! Elemi ösztön helyett Wass Albert élete és munkássága... Persze elegendő lesz elrendelni - például az érettségi feltételéül szabni - a középiskolákban a kötelező és csoportos mozilátogatást, és máris jelenthetik a megújult magyar filmgyártás fantasztikus és világraszóló nézettségi mutatóit!

Az állami forgatókönyv-átírás híre kapcsán arra gondoltam, hogy milyen szerencse, hogy a színdarabok rendezésébe és a színházak műsorterveibe még nem szólnak bele. Vagyis... Vagyis amikor azt olvasom, hogy a kultúra és a művészet világában ma már nem csak udvari szerzők, rendezők és színészek vannak, hanem deklaráltan létezik a "kormánypártok számára vállalhatatlan emberek" kategóriája is, akkor azért már ebben sem vagyok olyan biztos. Aczél György szelleme kísért itt, mondom én!

Na és a sajtószabadság! Annyian, annyiszor írtunk már róla, de akkor is mennyire tud fájni, hogy a Freedom House legfrissebb rangsora szerint momentán Pápua Új-Guineában, Ghánában és a Zöld-foki Köztársaságban is szabadabb a sajtó, mint nálunk. Ráadásul Magyarország mindezt igen erőteljes, mondhatni példátlan sajtószabadság-romlással érte el - nem is részletezem, hogy miért. Mindenesetre a Freedom House szerint magyar sajtó már csak egy hajszállal van a "részben szabad" kategóriától.

És akkor mindehhez hozzájönnek a "szociális konzultációnak" a legmívesebb aczéli és kádári propagandát idéző kérdései arról, hogy ugye korlátozza az állam a közműszolgáltatók extra profitját, és hogy ugye megtörje a kormány a gyógyszergyári lobbit, hogy azok extra profitjuk érdekében ne tudjanak drágább gyógyszereket erőltetni a betegekre... Komolyan mondom, ez a demagógia, a populizmus és a kommunista propaganda együtt, ünnepi díszcsomagolásban! Csatlakozzunk hát valamennyien teljes mellszélességgel hős pártunk és kormányunk elszánt harcához az imperialista kizsákmányoló tőke ellen!

Visszatértni látszunk oda, ahonnan jó huszonöt éve elindultunk. Elvesztegetett negyed század lett volna mindez?

Én komolyan csak egyet nem értek: miként lehetséges az, hogy egy szemernyi rossz érzésük sincs a Fidesz prominenseinek Aczél György kísértő szelleme miatt.

Nem értem, hogy miért nincs bennük legalább egy szikrányi kellemetlen déja-vu.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://michaelknight.blog.hu/api/trackback/id/tr142874089

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ács József - TROLLOK 2011.05.08. 11:14:03

CSOPORTKÉPEKA csábító új webes technológiák a közös gondolkodás korábban ismeretlen formáit teremtették meg. Pontosabban ezek lehetőségét. Az internetes kommunikáció ismert és gyakori jelensége ugyanis, hogy egy hozzászólás lángra lobbantja az indulato...

Trackback: Lázár János raportra hívta Hoffmannt 2011.05.03. 19:30:40

Elsősorban a fideszes polgármestereknél verte ki a biztosítékot....

Trackback: Lázár János raportra hívta Hoffmannt 2011.05.03. 19:30:39

Elsősorban a fideszes polgármestereknél verte ki a biztosítékot....

Trackback: Gyurcsány Ferenc Orbán-kóros lett 2011.05.03. 16:38:53

  Legalábbis a tünetei nagyon arra mutatnak. Olvasom, hogy Gyurcsány elvtárs hat kérdésből álló listát állított össze a párthíveknek, amire válaszolniuk kellene. Ez eddig, ha jól tudom nem volt divat a szociknál, de most az Őszödi lovag bevezeti. ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

igényes 2011.05.03. 17:31:38

A bitangokat kritizálja szerencsétlenségünkre már a kisiskolás is. Nincstelenné és tudatlanná akarnak bennünket tenni Orbánék. Orbán a református családapa.

Csütörtök óta nem működik a VII. kerületi Janikovszky Éva Általános Iskola honlapja. Az erzsébetvárosi iskola hétfőre szervez tüntetést a kerületi önkormányzat épülete elé, mert a néhány napja postázott értesítő levél szerint június 1-ején bezárják a 400 diákkal működő intézményt. A leállítás előtt a weboldal vezető helyén a demonstrációról szóló felhívás szerepelt. Az oldal végül új címre költözött.

index.hu/video/2011/05/03/ma_zozo._holnap_en/

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.05.03. 17:44:31

Na nem mintha a magunk mögött hagyott 25 év akkora sikertörténet lett volna a magyar filmörténelemben... az utóbbi években például többet lehetett a finanszírozási botrányokról hallani, mint magukról a filmekről. Az is egy érdekes kérdés, hogy miért van az, hogy a nézők nem kíváncsiak a magyar filmekre, tisztelet a kivételnek. Meg hogy miért van annyi nézhetetlen "művészfilm", és miért nem készülnek olyan filmek, amelyek szórakoztatják a nézőt, elvégre egy filmnél szerintem a néző szórakoztatása fontosabb a készítő szórakoztatásánál. (Ismét tisztelet a kivételnek.) Én, mint néző, nem tartanám bajnak, ha több nézhető film születne. Ha Andy Vajna nem mint kormánybiztos, hanem mint sokat látott szakember szól bele a forgatókönyvekbe, nem biztos, hogy rosszul járunk. (Én már speciel annak is örülök, hogy végre egy adott állami pozícióba egy szakértő került, nem valami hozzá nem értő csókos, ez egy kisebb csoda a mai nagy magyar demokráciában.)

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2011.05.03. 17:49:36

@Droli: Nem vagyok meggyőződve arról, hogy egy kasszasiker akciófilmnek vagy egy ugyancsak kasszasiker vígjátéknak feltétlenül állami támogatás kellene - tartsák el a mozilátogatók és a szponzorok. Éppenhogy a művészfilmek szorulnak rá az állami támogatásra, merthogy azok üzleti alapon nem élnek meg. Ilyen alapon ne adjunk állami támogatást a kortárs irodalmi folyóiratoknak sem, mert a kutya sem olvassa őket, és támogassuk inkább a Blikket, mert az embereknek arra van igényük?

Fatal Error! System Halted! 2011.05.03. 18:38:16

@Droli: Meglátjuk mi sül ki Vajna munkásságából, de vajon akkor is ilyen lelkes lett volna a Fidesz, ha Vajnát a szoci kormány nevezi ki? Vagy netán inkább fröcsögtek volna, hogy egy idegen kapitalistára bízzuk nemzeti filmművészetünket.

Sok nézhetetlen művészfilm van,, de ez szinte a magyar filmgyártás ismérve. De legalább annyi iszonyúan, színvonaltalan "szórakoztó" film is létezik.

Személy szerint évente ha 2 új magyar filmet megnézek, akkor sokat mondok. Viszont ha megvalósul a posztban leírt vízió, akkor ennyit sem fogok.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.05.03. 18:38:36

@Michael Knight: Na igen, csak itt jön be az a kérdés, hogy mi az igazi művészfilm, és mi a szemét, és pláne, hogy erről milyen alapon dönt a "pénzkezelő". De ez már egy másik történet, amelyben mindenkinek igaza van :-)

biobender 2011.05.03. 18:38:55

Persze, hogy nem ereznek semmifele kellemetlen deja-vu-t hiszen elerkeztek oda, ahova mindig is vagyott a magyar jobboldal. Mar Csurka is azt mondta 1989-ben, hogy eddig "ok" voltak a hatalmon most "mi" kovetkezunk.

Ezeknek soha nem diktaturaval mint olyannal volt bajuk csak azzal, hogy nem ok diktalnak.

xylu 2011.05.03. 18:46:04

sajnos,nem csak 25évet mentünk vissza,van az 60 is!Már ami a gondolkodásmódot illeti....

sárkányfő 2011.05.03. 18:46:35

A közönségfilmek és művészfilmek között egyaránt vannak jók és rosszak, nézettek és senki által nem nézettek.

Pl. az Üvegtigris 3 -at 55000-en nézték meg, a Zimmer Feri 2 -t 2800-an. Ugyanennyien nézték meg a torionói lovat is, Tarr új filmjét, a különbség az, hogy a legjobb művészfilmek hatalmas országreklámot jelentenek, és csak a fesztiválokon sok ezren nézik meg, de pl. Tarr új filmjét már több tucat ország vásárolta meg, tehát össznézettsége még a ÜT3-at is bőven verni fogja...

mondjuk ha csak a szórakoztatás meg a nézettség számít, akkor támogassuk a maunika sót, az magasan ver mindent nézettségben.

és még valami: az operaház önmagában kapott annyi támogatást (5 mrd), mint a teljes filmipar (tavaly, idén fele annyi jut a filmenek). a debreceni focistadion (12,5 mrd) is két és félszeresét kapja...

én sajnálom 2011.05.03. 18:53:31

Endi meg akkora májer, hogy majd általa a Brúszvilisz játsza Wass Albertet és akkor jó lesz.

Egyéb iránt nem jártak a magyar filmek Cannesban, Berlinben, stb. az elmúlt negyed században, kivéve valami operafilmet a 2000-es évek legelején. :)

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.03. 19:20:34

Majd jönnek az ürgebőrbe varrt búvárok. :)
(Baz+, kifolyik a szemem a hátteredtől! :D)

mréveiller 2011.05.03. 19:24:35

eddig is maffiamódszerekkel osztották a pénzt. szóval semmi sem változott

Bogyi 2011.05.03. 19:28:17

Ha jól sikerül korlátozni a "közműszolgáltatók extra profitját" talán azt is sikerül elérni, hogy időnként áramszünetek vagy gázkimaradások is legyenek, mint a régi szép időkben.

a-kis-herceg 2011.05.03. 19:29:22

1011 éves feudalizmus...

sárkányfő 2011.05.03. 19:31:35

@én sajnálom: idén Tarr Béla filmje nyerte meg a Berlini filmfesztivál egyik nagydíját, az Ezüst Medvét, tavaly pedig Cannes-ban nyerte el a kritikusok díját a Pál Adrienn.

Úgy általában is a magyar művészfilmek legjobbjai nagy nemzetközi sikereket érnek el, sok díjat nyernek, és külföldön sokan meg és nézik azokat az erre fogékony rétegek. a magyar művészfilm a kevés nemzetközileg is versenyképes termékeink egyike...

Dexter007 2011.05.03. 19:34:31

@én sajnálom: ez nagyon jó poszt! :DD
amúgy brúsz jó színész, simán kinézem belőle a dáj hárd ötöt wass albertesen

2011.05.03. 19:51:02

Az osztályharc élesedik. Akinek pedig valami vaj van a fején, hadd szarjon be egy kicsit..
Más is írta,inkább 60 az a 25.

hamisnero 2011.05.03. 20:06:27

K@Dexter007: eltévedtél. a főszerepeket Dobó Kata és Eperjes Károly játssza. ha mégse, akkor pedig alkotmánymódosítás lesz, és de.

hamisnero 2011.05.03. 20:07:12

@Dexter007: NEM. a főszerepet Dobó Kata és Eperjes Károly játssza. mindig. ha mégse, akkor beleveszik az alkotmányba, és akkor mégis.

legeslegujabbkor 2011.05.03. 20:40:46

@a-kis-herceg: Figyelj jobban, ezt már beírtad erre a blogra március 10-én :)

Dig, Lazarus! 2011.05.03. 20:40:46

Hogy miért nincsen rossz érzésük? Ők csak élni akarnak. És ezzel meg is nyugtatták magukat. Vagy durvábban: Élni kell! Dehát élni kell!!! - ahogyan Görbe János ordította a (remélem, jól emlékszem) Talpalatnyi földben, mikor kiderült, hogy egy disznó. Vagy még durvábban: megalkuvó szarháziak (különben hol lennének?) Mindeközben Vezetőjük: "az a nép, amely hajlandó feladni az igazságot egy kis jólétért, az egyiket sem érdemli és végül mind a kettőt elveszti."
A konzultációkról (kérdőívekről) még egy sort - időközben lezajlott az 'oktatási konzultáció' is, amelynek válaszaiban a pedagógusok tömegesen kérték munkaidejük növelését, túlóra-, egyéb pluszpénzeik elvonását ... a 24 órás visszaküldési határidő ellenére frissen, energikusan. Mely határidő deklaráltan a média távoltartása miatt volt ilyen rövidre szabva!!
Ez a nép az a nép? Vagy mi is az az igazság ...

Dr. No 2011.05.03. 20:40:46

Kár már ezen jajongani. Ha a magyar filmesek megszervezték volna, vagy legalább igényük lett volna annak megszervezésére, hogy ne kizárólag az állami csöcsre tapadva készüljenek magyar filmek, akkor most ezt nem lehetne megcsinálni.

Mivel minden magyar filmes az állami csöcsre tapadt, ezért ma már késő a bánat. A másik oldalról pedig a filmkészítés mindig is drága mulatság volt, amit minden rendszer kihasznál a maga propagálására.

a-kis-herceg 2011.05.03. 20:54:27

@legeslegujabbkor: ha érzem, hogy már nem időszerű, akkor fogok váltani. pl jövőre:

1012 éves feudalizmus...

sárkányfő 2011.05.04. 07:43:48

@én sajnálom: lol :) egy másik cikk végén két bolond túráztatta egymást, h milyen szarok a magyar művészfilmek, és túlságosan bennem ragadt :)

ClearWater 2011.05.04. 09:26:29

És azon már gondolkodtatok, hogy ott ül Los Angelesben egy sztárproducer, aki eddig olyan szinten tett a szülőhazájára hogy öröm volt nézni... Dőlnek belőle a dollármilliárdok mint az izzadtság a Sunset Avenue-n délidőben, mert akkora producer, Terminátor, Bruce Willis, és akkor gondol egyet és azt mondja - na jó elég ebből, elég a gazdagságból, a pálmafákból, abból hogy az én tenyeremből eszik mindenki hollywoodban mert én vagy A producer, inkább elmegyek bértáblába államtitkárnak abba a gyönyrű szép magyarországba, és itthagyom ezt a hollywoodi fertőt.

Vagy, esetleg Vajna úrnak már nem volt maradása a rengeteg bukott filmje, a ki nem fizetett produkciók és stúdiók után? És akkor majd jó lesz nekünk, a sokat látott tékozló fiú, aki majd megmondja hogy mi a jó egy forgatókönyvben.

Dig, Lazarus! 2011.05.04. 12:07:14

No és a hazafias érzület? Ha elnyomhatatlanul felbuzgott benne?! Meg még pénzt is ígért, hogy szerez, és kicsinosítja ezt a lepukkant magyar filmipart? Nem ehet, hogy evvel hatotta meg az itthoni felsővezetéken ülőket ...
Néhány éve egy nemzetközi szélhámos (akivel már sehol nem álltak szóba, talán keresték is 1-2 helyen) bejelentkezett a minisztériumba, hogy ő rendbe vágná az egyre romosabb taszári logisztikai körzetet. Nagyon örülünk - fogadták lelkesen. Úgy 200 milliárdot invesztálnék bele - mondta ő. Remek, remek - örvendeztek neki kipirult arccal. Ehhez mindössze egy 60 milliárdos induló támogatás kellene - tette még hozzá. Természetesen - válaszolták tenyerüket dörzsölve. és elutalták a pénzt.
Dióhéjban ennyi történt. Semmi több ...

freemind93 2011.05.04. 12:08:17

@ClearWater: ugy van, letezik akar egyetlen egytertekelheto film is, amihez vajnanak koze van?

ClearWater 2011.05.04. 18:04:35

@freemind93: Hát én csak ötletet akartam adni... azt viszont konkrétan tudom, hogy Vajna finoman szólva nem a legkeresettebb producer mostanában a film világfővárosában. Fogalmazzunk úgy hogy nem véletlen hogy hazajött.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2011.05.05. 06:52:56

@Dig, Lazarus!: Sőt még az egyetemek bezárást is a tanarak kérték, valószínűleg benne volt ez is a visszaküldött kérdőívekben - na bammeg, lekonzultáltuk, ezt akartátok, itt a papír, hááá eztete lobogtatom itt neked, ti küldtétek vissza, mi csak az akaratotokat teljesítjük! Nem, dehogy mutatjuk meg a papírokat, hisz ezt bizalmas! :))
Oszt jónapot, annyi tanár se kell, ha annyi diák se lesz! A sok lelkes HÖOK-os legény is csuklik???

Dig, Lazarus! 2011.05.05. 11:30:28

@Boli: Nna, most kezdik visszaszívni az egyetemi leépítést. Ilyen megszorításról szó se lehet, ellenben dolgoznak már a felsőoktatási Széll Kálmán terven (netán Klébersberg-), amely szerint az egyetemi/főiskolai oktatók saját vállalásuk szerint néhány évre hevesi, borsodi közmunkára jelentkeznek, közben némi átképzés után megalakítják majd a Pedagógus Polgárőr Egyesületet ...
Tényleg, megvan még a Közgázon (bocsánat, Corvinuson) a Marx-szobor? Mert addig nem lesz itt rend, amíg le nem cserélik Matolcsy-torzóra ...
A HÖOK sajna pont úgy járt, mint a többi érdekvédő (Éger, Gaskó, Kerpen stb) ... a mór mehet ...
Ezt a kérdőívesdit különben adatvédelmi szempontból is érdemes lenne megvizsgálni. Jó, csak tréfáltam, nem hinném, hogy visszaélnek vele :)
Egyébként tényleg fölösleges ez a sok intézmény - Orbán megmondja, ki és mit tanuljon, Demján (snitt: mozgólépcső Kádár elvtárssal) azt, hogy ki és mit dolgozzon, Csányi a nemzetmentő sport útját egyengeti (butikos, bundázós példaképek), Tarlós, Rogán és Lázár pedig eltakarítja az életképtelen hulladékot ...
... vasárnap aztán megpihennek.

9mmPara 2011.05.06. 11:02:43

@Boli: @Dig, Lazarus!: mondjuk konkrétan a Corvinus kinyírása mellett elég komoly szakmai érv, hogy Szíjpeti kaliberű egyénnek diplomát volt képes adni. És, hogy ez nem egyedi, véletlen eset, bizonyítja az elődintézmény, amelyik Matolcsyt papírozta fel.

Dig, Lazarus! 2011.05.06. 15:24:27

@9mmPara: Jogos! :)) De akkor az ELTE jogi karnak végképp süllyednie kell! Gyurka a tankörtársai szerint helyes gyerek volt amúgy ... igaz akkor még kisebbségben volt a párttagságával, a 15-ből mindössze ketten voltak azok. Szócipelő Petit viszont védeném valamelyest - lehet, hogy ő még a Kertészetin kezdte ...
süti beállítások módosítása