Itt élned, halnod kell...

2012.07.13. 20:32

A nagy világon e kivűl
Nincsen számodra hely;
Áldjon vagy verjen sors keze:
Itt élned, halnod kell.

Hoffmann Rózsa nem tréfál. Hogy ez már a kereszténydemokrata oktatási szigor egyik első jele-e, azt nem tudom, de mindenesetre igencsak komolyan veszi és szó szerint értelmezi Vörösmarty Szózatának sorait. A pályakezdő diplomás fiatalok úgynevezett "röghöz kötésével" ugyanis nem üzen mást, mint hogy itthon maradsz, itthon gürizel (már ha van mit) és élsz meg belőle (már ha tudsz), és itthon is döglesz meg. A nagyvilágról pedig ne is álmodj...

Értem én persze Hoffmann Rózsa aggodalmát. Mert tényleg aggodalomra ad okot, hogy minden második 30 év alatti magyar felnőtt, azaz a 18-29 évesek közel fele gondolkodik azon, hogy megpattan innen. Mondjuk nem is csodálkozom: egy olyan országban, ahol a lakosság majdnem fele már csak a lottóötösben reménykedik... A kormányzat a fiatal orvosok után, a felsőoktatás úgynevezett átalakításával most éppen az idén érettségizettek jó részét késztette arra, hogy legalábbis erősen elgondolkodjék a távozáson.

De nem az a megoldás - erre sem az a megoldás -, hogy bezárkózzunk a Kárpát-medencébe, magunkra zárjuk a határokat, rabláncra verjük a fiatalokat, és építünk itt közmunkában egy kereszténydemokrata-rovásírásos, ős- és mélymagyar, turulcímeres-lakodalmas, pántlikás narancsszín jövőt. Jó, hogy lassan ott nem tartunk, hogy a nemzeti ipar és a hazai piacok védelmére hivatkozva korlátozzák, hogy ki mennyi eurót vihet magával évente egyszer Bécsbe, meg hogy egyáltalán mehet-e Bécsbe... Nem ezért váltottunk rendszert huszonegynehány éve, a keservit!

Talán nem röghöz kellene kötni a fiatalokat, hanem olyan jövőképet adni nekik - vagy úgy egyáltalán: jövőképet -, hogy ne érezzenek késztetést arra, hogy minél előbb elhúzzanak innen, méghozzá minél messzebbre. Jövőképet kellene adni, meg kiszámíthatóságot és tervezhetőséget, hogy azok is hazajöjjenek, és tudjanak és akarjanak itthon boldogulni, akik már látták és megtanulták a nagyvilágot. Akik meg itthon maradnak, azoknak ne közmunkában kelljen, fél-minimálbéren vergődniük, hanem legyen előttük egy perspektíva. Az esély, hogy lottóötös nélkül is lehet egyről a kettőre jutni. Gyereket vállalni például.

De amit ez a kormány felvázol, az nem jövőkép, vagy ha annak szánják, hát valami szörnyen groteszk, áporodott és avittas, belterjes, képmutató és elszigetelt és igazságtalan jövő az. Igazi fairy-tale, amúgy Matolcsy-módra.

Értelmes ember - már persze ha nem a haveri-üzleti körből vagy a Közgép tulajdonosi köréből való - nem kér belőle. Nehogy már a Bogár László-féle sültbolondok vagy a Semjén-féle ájtatos kretének találják ki, hogy milyen legyen a jövő Magyarországa.

Mert Prohászka és Wass Albert mélymagyar jövője nagyon mély, azt hiszem.

Megértem, aki elhúz innen. Amíg még lehet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://michaelknight.blog.hu/api/trackback/id/tr84655644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DNA 2012.07.13. 22:01:10

Ugyan már gondoljatok bele,ha valaki elhagyja az országot és így ki kell fizetnie a képzésének költségeit,vajon hány havi fizetését jelenti odakint?
Nincs itt semmi röghöz kötés, aki el akar menni elmegy,aki nem tud,mert nem ér semmit a nemzetközi munkaerőpiacon az meg magyar szokás szerint ráfoghatja erre,hogy azért nem tud elmenni...

a halál kamionja mindenkit elgázol 2012.07.13. 22:01:17

nem megy senki sehova, kell a rabszolga a gyarmatosítóknak.

Yatumux 2012.07.13. 22:02:09

Ne haragudj kedves poszt író de van más velemeny is. Péld az enyém. Rendszeres megivottja vagyok követségi, kamarai rendezvényeknek. A vezeto nyugati hatalmak nyílt és deklarált stratégiája hogy a keleti országok költségen felnevelt és képzett fiatalok nyugaton hoznak hasznot majd és ott termelnek. Mindezt úgy hogy minimális a kulturális szakadék tehát asszimilalodnak. Ellentétben Péld a pakisztaniakkal. Tudod ez ha nem érdekel akkor Magyarország érdekei nem prioritás nálad. Akkor mit akarsz?

magyar ember teli szájjal 2012.07.13. 22:16:26

Elmentek, aztán kész. Azt hiszed perelni fognak? Pereli tudnak? Ne viccelj.

Nem taggyűlés volt · http://coub.com/view/3zq19 2012.07.13. 22:16:37

Ha valaki lelép külföldre, hogy vasalják be a pénzt? Utána küldik a TEK-et? Vagy felszólítják a befogadó országot, hogy adja ki a renitenseket? Vicc ez az ország.

Yatumux 2012.07.13. 22:16:56

Tudjatok az államnak mennyibe faj egy orvos képzése? És találjátok ki mennyibe kerül egy csipoprotezis műtét. Elárulom egy élet tb járulékát sem fedezi. Szinte.

Gatinho 2012.07.13. 22:17:08

Egy egyszerű magyarfóbiás ember egyszerű gondolatait olvashatjuk fentebb... :)

Yatumux 2012.07.13. 22:17:20

Bocs a szemet iPod átírt mindent... :)

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2012.07.13. 22:24:54

@Yatumux: Kedves Y,
jelenleg az a probléma, hogy idehaza nem érték a teljesítmény, nem is különösebben szempont, így egy tehetséges fiatal nem is igen álmodhat az érvényesülésről. Ezért egy feudális szemléletű, tekintélyelvű, paternalista rendszer csak ne hozza létre a maga kézhez szoktatott jobbágyságát, ha kérhetném.
E hívják egyébként Bearshavingnek, amikor nem a kiváltó okot akarják megszüntetni, hanem a kellemetlen következményt. Egyszerűen fordítva kellene ráülni arra a magas pacira idehaza a pol-arisztokráciának.

Brix 2012.07.13. 22:26:49

Nem támogatom a kormány politikáját általában, de ebben igazuk van! Ha az állam kiképez egy egyetemistát az adófizetők pénzén , akkor joga van feltételeket szabni. Aki fizeti a tandíjat magának, az oda megy ahova akar

villamos alóli kacaj 2012.07.13. 22:32:07

"itthon is döglesz meg.."
Az tuti, hogy itthon megdöglessz!

Travis007 2012.07.13. 22:32:36

Lehet hogy most ezzel nem leszek nepszeru, de szerintem eppen ezert kellene bevezetni az osztondij valemilyen formajat. Az allamnak tovabbra is szerepet kellene vallalnia a felsooktatasban, segitenie kellene hogy a szegenyebb retegekbol kikerulok is szerezhessenek diplomat, de mindezek mellet a tandij jelentos resze a diakokat kellene hogy terhelje. A vilagon semmi sincs ingyen es ebbe az oktatas is beletartozik. A szamlat igy is ugy is valakinek ki kell fizetni es akkor mar igazsagosabb ha nem az adofizetok fizetnek hanem azok akik az oktatas gyumolcseibol reszesultek.

Az oktatast mas orszagokban a tanulok befekteteskent kezelik mert ott egyertelmu kapcsolat van az elvegzett iskola, a kesobbi keresetek, es az elhelyezkedesi lehetosegek kozott. Ha fizetos lenne a kepzes akkor egyreszt kevesebben mennenek olyan szakokra amivel kesobb csak minimalberen lehet elhelyezkedni, masreszt ha a vegzos diak ugy dontene hogy kulfoldon folytatja akkor senki nem tehetne neki szemrehanyast.

Bocsi az ekezetek hianyaert, de az irogepemen nincsen zs-betu.

nemecsek ernő áruló 2012.07.13. 22:38:12

A helyzet az, hogy nem egy ismerősöm már az egyetemi tanulmányait is külföldön kezdi meg. Erre jó a röghöz kötés: hogy aki igazán tehetséges, az egy percig sem gondolkozik azon, hogy itthon boldoguljon, elhúz a vérbe még mielőtt megkezdené a tanulmányait.

Közben a rektorok kijelentették, eljutottak a végső megoldáshoz: muszáj leépíteniük!

Darkhorse 2012.07.13. 22:42:03

Finom és udvarias akartam lenni, de nincs kedvem! Ha már posztot írsz, légy oly jó, ne feledkezz el néhány, az ügy szempontjából lényeges körülményről, mert egyébként azok akik mérlegelik az ügy minden aspektusát netán-tán részlehajlással vádolhatnak!
Először is az általad "röghöz kötésnek nevezett intézmény csak azokra vonatkozik, akik államilag támogatott szakra járnak (fognak járni). Másodszor amennyiben kedvük tartja elmehetnek más országba csak ki kell fizetniük az állam által rájuk költött összegeket.
Kérdem én, ha egy emberkét a magyar adózók adóforintjaiból képeznek ki mondjuk orvosnak, mért olyan ördögtől való dolog elvárni tőle, hogy egy bizonyos ideig (amíg vissza nem fizette a közösségnek amit rá fordítottak) itthon dolgozzon. Mondom ezt úgy, hogy én is "röghöz kötött" vagyok csak az én esetemben az állam helyett a cégem fizette ki a tandíjat.

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2012.07.13. 22:42:09

@Brix: Meg fogsz lepődni a diák szülei, sőt sokszor maga a diák is fizeti azt az adót, amiből kiképzik. Egyébként pedig van még olyan civilizált hely, ahol az állam hasonlóan járna el az állampolgárával? Illetve izé, alattvalójával?

Behajtó70 2012.07.13. 22:46:03

Milyen röghöz kötés kicsirigó?!

Az én adómon tanulsz az orvosin 15 millióért, aztán lepattansz, én meg menjek a temetőbe?

Az apátok f@szát! Azt!

A határon kifele menet tegyétek csak le a lét, aztán lehet lekopni! Vagy fizesd ki az oktatás díját!

Trouble 2012.07.13. 22:46:08

@nemecsek ernő áruló: Aszt majd ott is idegen érzi magát, mire meg haza jönne már it is!
Hát nem egyszerű!

Sztyepan Asztahov 2012.07.13. 22:52:00

jaj istenem ez a poszt... rég olvastam ilyen hülyeséget.

Miután valakit az a magyar adófizetők pénzén képeztünk ki, utána szerintem elvárható, hogy 5 évig Magyarországon dolgozzon az iskolát követő 15 évben. (lehet, hogy nem ezek a számok vannak pontosan a törvényben, de most lusta voltam utána nézni)
Szerintem láthatja a világot, mert a szerződésben nincsen kikötve, hogy a végzés után egyből itt kell maradnia. Elmehet dolgozni külföldre, megszedheti magát pénzel, csak az egyetem befejezését követő 15 évben 5 évet dolgozzon itt is. Pl: valaki 24 évesen befejezi az egyetemet, majd 34 éves koráig dolgozik valahol, aztán hazajön. Én 25 éves vagyok, én is tervezek kimenni külföldre, megszedni magamat a lakásra valóval, aztán hazajövök.
Na most az-az emberke, aki az egyetem elvégzése után ÖRÖKRE elhúz innen, az megteheti, csak szerintem fizesse meg képzése díját, mert azt mégsem ő fizette annak idején hanem a többiek.

A megvalósításról annyit, hogy az EU keretei közt remélem egyszer kikényszeríthetőek lesznek a polgári szerződések függetlenül, attól hogy a másik fél melyik eu tagállamban van. (mert ugye ez egy polgári szerződés a diák és az állam közt a képzés elején)

Még egyszer a bocsi azért, hogy lehet, hogy nem jó számokat írtam, csak érzékeltetni akartam a posztíró hülyeségét.

monddazigazatmar 2012.07.13. 22:59:41

@nemecsek ernő áruló: menj a hazug hulyeségeiddel a francba.
Mekkora tehetségek az ismerőseid? Miben? Ki fizeti a tandijat? Milyen szakon?

Pszt! 2012.07.13. 22:59:48

@Sztyepan: És amikor hazajön, garantálja valaki hogy lesz munkahelye?

Pszt! 2012.07.13. 23:00:10

Miért csak az orvos fizessen? Mert magyarok vagyunk és irigyeljük azt, aki vitte valamire?
Miért ne fizessen mindenki, aki külföldre megy? A 3 év óvoda is milliókba kerül!

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2012.07.13. 23:00:16

@Darkhorse: Hibás a logika. Az általános és középiskolai oktatás is nagyrészt adóból megy, és persze még egy csomó mindent. Ergo mindenki élete végéig ide lenne láncolva. Na ilyen sehol nincs.

Darkhorse 2012.07.13. 23:00:35

@Chigavera: Apa, hogy te milyen naiv vagy! Mi az, hogy van-e még olyan állam amely így bánna alattvalóival? Sok helyen az alattvalókat leölik, éhen halnak, 20-30 évre börtönbe, kényszermunkára kerülnek!
Nem azt mondom, hogy ami itt folyik az helyes, de azért kezeljük helyén a dolgokat és óvatosabban használjunk nagy szavakat.
Egyébként csak egy példa az ennél is rosszabbra. Helyszín az USA a film a "Mért éppen Alaszka?" A csóri dokitanonc 4-5 évig nem is tudta ki állja helyette a cehet az orvosin aztán amikor kiderült, hogy mehet New Yorkból Alaszka egy isten háta mögötti kis településére akkor már késő volt sírdogálni. A film vicces, de az alapja nem az, így (is) működik az ösztöndíj rendszer az USA-ban.

Sylvar 2012.07.13. 23:06:55

Azt nem értem, a mélymagyarkodást minek kellett belevenni? Májkül Nájt, te hazaáruló!

Failer 2012.07.13. 23:09:25

Ja, én befektetek a sok taknyosba, ők meg máshol termelnék meg ennek a hasznát?:DDD

Lófaszt

Ha van egy icipici üzleti érzéke az embernek, nem mondhatja azt, hogy ez normális. Vagy fizesse vissza azt amit beleöltem vagy dolgozzon nekem (sok idézőjellel ezt). Én még visszamenőleg is behajtanám a pénzt. Vége a svédországi jólétnek, vége az élősködésnek. Nem kell több 'cigány' az országba..

Pszt! 2012.07.13. 23:09:29

@Darkhorse: te mindent elhiszel a filmeknek?

Darkhorse 2012.07.13. 23:19:16

@Pszt!: Éppen ez az, hogy nem akartam elhinni, de egy amcsiban élő barátom felvilágosított, hogy előfordul ilyen.

Muzsikok közt 2012.07.13. 23:19:44

Sosem volt szó röghöz kötésről....

Vegyél fel hitelt az uzsorástól v. anyádtól a tanulmányaidra ha nem tetszik. Vagy fizesd a külföldi béredből.

radio100jozsi 2012.07.13. 23:20:04

Továbbra sem értem ezt a hisztit, ha valakinek nem tetszik a röghöz kötést, lehet tandíjat fizetni, aztán oda repülni a diploma után ahová akar. Ha meg a mi adónkból kifizetjük az iskoláztatást, akkor pedig illik is ezt viszonozni. Nincs ebben semmi ördögőség. Ha meg valaki ekkor is menni szándékozik, akkor meg gondolom nem két rongyos magyar forintért fog kint dolgozni, így fussa majd az utólagos tandíj visszafizetésre.

Alamio 2012.07.13. 23:25:11

Itt komolyan azon sír a posztoló, hogy az állam által fizetett képzés fejében az állam szerződésben rögzít feltételeket? Tanulmányi szerződésről tetszett hallani? Az ugyanez a szent magánszférában.

"Michael Knight
Igazságot és észt oszt"

Ne ossza, maga sincs bővében...

yatumux 2012.07.13. 23:26:05

Először is van egy rosz hírem.

Mindenhol megdöglesz.

Másodszor olvas el a fenti írásomat, de inkább bemásolom:
Rendszeres meghívottja vagyok követségi, kamarai rendezvényeknek. A vezeto nyugati hatalmak nyílt és deklarált stratégiája hogy a keleti országok költségen felnevelt és képzett fiatalok nyugaton hoznak hasznot majd és ott termelnek. Mindezt úgy hogy minimális a kulturális szakadék tehát asszimilalodnak. Ellentétben Péld a pakisztaniakkal.

Ugye érted mi az EU egyik lényege ??? :)

tass-tass 2012.07.13. 23:26:39

"Az Egyesült Államok a jelenségre, ahogy évtizedek óta mindig, brain drainnel, azaz a képzett munkaerő elszívásával reagált: szinte lehetetlen olyan amerikai tudományos folyóiratot kapni, ahol a szerzők többsége ne ázsiai vagy afrikai származású lenne."

index.hu/tudomany/2012/07/11/a_zsenik_is_elkallodnak_a_kozoktatasban/

Azok az értelmiségiek, akik külföldön csak mosogató, pizzafutár stb. munkát tudnak vállalni, itthon miért várnak el nagyobb megbecsülést?

Sir Galahad 2012.07.13. 23:27:25

Miután a véleményemet már többen megfogalmazták kicsit másképp árnyalva, sok dolgom nincs már. Talán csak annyi, hogy megkérdezzem Májkltől: szerinted olyan gazdag ország vagyunk, hogy az adóforintjainkból még arra is futja, hogy nyugati országokat támogassunk diplomások képzésével? Ha igen, nyugodtan ajánld fel a hozzád hasonlóan gondolkozókkal együtt minden jövedelmedet a nálunk gazdagabb országok támogatására, és onnantól beszélgethetünk tovább.

mizrolist 2012.07.13. 23:27:50

@Failer: tudod, az EU-ban az a poén, hogy a belső határok szimbolikusak. Ezért nincs ellenőrzés a határon; nincsen vám, ha kiviszel vagy behozol valamit; és nincs korlátozás, hogy hol akarsz dolgozni. Persze lehet azt mondani, hogy akkor lépjünk ki, csak akkor neked nem lesz új autód, új tévéd, és a magyar cégek azon mostani baromi nagy százaléka, amely exportra dolgozik, úgy csődbe megy, hogy semmi sem marad a nyomukban - és akkor majd lehet Falloutot játszani élőben.

2012.07.13. 23:28:24

@Sztyepan:

"Még egyszer a bocsi azért, hogy lehet, hogy nem jó számokat írtam, csak érzékeltetni akartam a posztíró hülyeségét. "

Nem sikerült.... :))

Muzsikok közt 2012.07.13. 23:29:37

@radio100jozsi: @Alamio:

Nem a röghözkötés a lényeg /főleg hogy már 40 poszt volt róla/, de ha egy Index címlapblog nem qrvaománykormányoz hetente legalább 3X, akkor töbet nem kerül ki az oldalra.

yatumux 2012.07.13. 23:30:21

@Chigavera: Ne haragudj, de elég keserűnek érezlek.

Egy fiatal először is menjen el dolgozni. Aztán hajtson, tanuljon, fejlődjön, legyen szerény és szorgalmas.

És érvényesülni fog.

A diplomás munkanélküliség legnagyobb oka az hogy túl magas beosztásra vágynak holott a béka segge alól kellene felkaparni magukat.

Nyugaton így van.

Mi az 5. kerületben az elmúlt 5 évben kb 70 embert rúgtunk ki. Diplomás fiatalok. 10X cigi munkaidő alatt, késés, 5kor azonnal elrohan, okoskodik, nem figyel, nem kérdez, másnapos, nem mosolyog az ügyfelekre, vezető akar lenni, konkurál az idősekkel, csak egy pár példa. Multinál dolgozó nyugati gazgató barátaim el vannak képedve.

Óriási arcal jönnek ki a suliból és az élet lájtos oldalát keresik.

Szerintem az oktatás és az élet a valós cégek között óriási szakadék tátong.

Tehát az oktatást kell megreformálni.

2012.07.13. 23:32:17

@Alamio:

"Tanulmányi szerződésről tetszett hallani? Az ugyanez a szent magánszférában."

És az állam majd garantálja a munkát is, meg a rendes fizetést is?
Ha modellezel, legalább legyen jó!

Muzsikok közt 2012.07.13. 23:33:19

@mizrolist: Igen az európai nem EU-tagországokban nincs autó, csak savanyúuborka. Meg nem is exportálnak. Faszfej.

Muzsikok közt 2012.07.13. 23:38:48

@yatumux: F*szom akar a f*s cégednél dolgozni ahol nem lehet elmenni cigizni=mi ez operátori pozíció? amikor akarok és még 5kor is ott vagytok. Eleve a jobb helyeken heti 3 nap távmunka annak a bérnek a triplájáért amit nálatok fizetnek. Ja és idősebbek nem dolgoznak a jobb helyeken. Különben is legyen alkalmazott a f*szom.

Muzsikok közt 2012.07.13. 23:39:06

@MikeBoy: Miért a magánszférás tsz-nél ki mit garantál? Azt garantálják hogy visszafizeted a kölcsönt. Nem az állam dolga hogy munkád legyen.

yatumux 2012.07.13. 23:39:57

Mesélek egy vicces dolgot.

Ismerek 3 céget ahol az előző kormány felsővezetői a tulajdonosok.

3 féle megbízásuk van.:

1. az előző éra marketing megbízások
2. politológiai elemzések ATV stb részére
3. pénzért blogokat írnak főleg az indexen :)))

ólcsóbb mint a népszabi ennyi

letmetellyou 2012.07.13. 23:48:49

Teljesen igaz az írás. Ezek az "urak", akik a parlamentben ülnek szereptévesztésben vennak. Nem valami felkent népsámáni nemzeti vezetőnek, hanem kösztisztivselőnek lettek megválasztva. Ne az én meg a kortársaim jövőképét akarják megszabdni, hanem végezzék azt a kib.szott munkájukat, amíg jókedvében van a nép.

Bambano 2012.07.13. 23:56:48

@yatumux: tehát a nyugati hatalmaknak az a stratégiája, hogy a saját lakosságukat rosszabb munkára vagy munkanélküliségre kényszerítik és inkább keleti migránsokkal töltik fel a jólfizető állásokat?

elég ostobán hangzik.

2012.07.14. 00:00:03

@Zuckerbrot:

"Miért a magánszférás tsz-nél ki mit garantál?"

Rossz a modell, ahogy írtam.
Gondolkozz tovább egy kicsit, még van esélyed, hogy megértsd miért....

zbzbzb 2012.07.14. 08:37:40

@yatumux: azért inkább nem kéne a fiatalokat ledöngölni.
van igazság abban amit írsz, de te is voltál fiatal és ugyanezt csináltad - dobbantottál a laktanyából, ha voltál katona, ittál, buliztál, hajtottad a csajokat, és minden idősebbnek aki rád szólt, hogy ne ökörködj, tanulj, jól megmondtad a tutit. szóval csak kicsit vedd vissza az arcod, emlékezz!
sok hibája van a fiataloknak, nyilván én is másképpen látom a dolgokat most mint 5-10 évvel ezelőtt.
de a fejlődést a tapasztalat hiánya és a bátor másképp gondolkodás hozza meg, ami a fiatalok "szerepe".
lehet ezt nem szeretni, akkor is így van.
legyenek alázatosabbak? lehet inkább te lettél megalkuvó, mert - akár tudat alatt - az évek konfliktusai, hibái óvatosabbá tettek, "biztonsági sávban" mozogsz.

azt meg, hogy a korod alapján előjogaid vannak, felejtsd el. a mai világban az erősebb kutya baszik, és simán lehet, hogy az egyik csikó kitalál valami olyat, amivel kenterbe ver téged százszor, a nagy, tapasztalt öreget. akkor majd pisloghatsz.

szóval inkább segíteni, pártolni, terelgetni kéne a fiatalabbakat, elfogadni, hogy nem hibátlanok, mert te se voltál/vagy az. akkor fel fognak nézni rád, és meg fogják adni azt a tiszteletet, amit te most érezhetően nagyon szeretnél kikövetelni magadnak.

qwertzu 2012.07.14. 08:38:07

@letmetellyou: Az a stratégiájuk, hogy nem költenek sokat felsőoktatásra, mert minek.

kpityu2 2012.07.14. 08:38:13

Aki nem érzi, hogy tartozik a társadalomnak, mert ingyen szakmát ad a kezébe, az húzzon a b. francba.

qwertzu 2012.07.14. 08:38:22

A poszt baromság.
USA, Nyugat Európában sok helyen kipengeted a tandíjat és pont.
A fasiszta, röghözkötő, fideSSes, seholnincsilyenország, Magyarország: Ha a végzés utáni 15 évben nem dolgozol legalább 5 Magyarországon, akkor ki kell pengetned a tandíjat.

@MikeBoy: Rossz szöveg. Érvek nincsenek, csak "gondolkozz rajta, még van esélyed rájönni."

kormányzó 2012.07.14. 08:38:45

Ha nagyon magyarkodni akarnék azt mondanám,nem az a probléma,hogy a határra kiültetünk egy pénztárost.Ez valahol érthető,sokba került a tag,némi megtérülést azért lássunk belőle.
Megtérülés,na itt van az igazi probléma.
Mert mit kínál a magyar nemzet?
Mehetsz egy multihoz (ha szerencséd van),vagy kaphatsz egy igazi magyaros céget,ahol tánciskolások csinálnak bohócot belőled,miközben a tudásod kihasználatlan.
Ha nagyon magyarkodni akarnék,ezt mondanám.

fda 2012.07.14. 08:38:55

Azért gondolkodjatok már egy kicsit:

az rendben van, hogy a gyerek tanul a magyar társadalom pénzén, aztán külföldre utazik és a társadalom semmit nem profitál abból, hogy őt kitaníttatta.

Melyik céges tanfolyam az, ami után simán felmondhatsz, mert találtál egy jobban fizető céget?

zbzbzb 2012.07.14. 08:39:01

@yatumux: azért inkább nem kéne a fiatalokat ledöngölni.
van igazság abban amit írsz, de te is voltál fiatal és ugyanezt csináltad - dobbantottál a laktanyából, ha voltál katona, ittál, buliztál, hajtottad a csajokat, és minden idősebbnek aki rád szólt, hogy ne ökörködj, tanulj, jól megmondtad a tutit. szóval csak kicsit vedd vissza az arcod, emlékezz!
sok hibája van a fiataloknak, nyilván én is másképpen látom a dolgokat most mint 5-10 évvel ezelőtt.
de a fejlődést a tapasztalat hiánya és a bátor másképp gondolkodás hozza meg, ami a fiatalok "szerepe".
lehet ezt nem szeretni, akkor is így van.
legyenek alázatosabbak? lehet inkább te lettél megalkuvó, mert - akár tudat alatt - az évek konfliktusai, hibái óvatosabbá tettek, "biztonsági sávban" mozogsz.

azt meg, hogy a korod alapján előjogaid vannak, felejtsd el. a mai világban az erősebb kutya baszik, és simán lehet, hogy az egyik csikó kitalál valami olyat, amivel kenterbe ver téged százszor, a nagy, tapasztalt öreget. akkor majd pisloghatsz.

szóval inkább segíteni, pártolni, terelgetni kéne a fiatalabbakat, elfogadni, hogy nem hibátlanok, mert te se voltál/vagy az. akkor fel fognak nézni rád, és meg fogják adni azt a tiszteletet, amit te most érezhetően nagyon szeretnél kikövetelni magadnak.

mahet 2012.07.14. 08:39:17

Nem tudom mit ugrál mindenki azon, hogy a mocskos egyetemisták fizessék vissza a képzési költséget. Amúgy is 3% fizeti az SZJA 80%-át: www.vg.hu/gazdasag/adozas/az-szja-80-szazalekat-az-orszag-3-szazaleka-fizeti-meg-341094

Nehogy elkezdjük mi is visszakérni tőled a csipőprotézised árát, amit a büdös életben nem keresnél meg magadnak.

Tömören: tandíj ok, röghözkötés debil faszság.

zbzbzb 2012.07.14. 08:39:21

@yatumux: azért inkább nem kéne a fiatalokat ledöngölni.
van igazság abban amit írsz, de te is voltál fiatal és ugyanezt csináltad - dobbantottál a laktanyából, ha voltál katona, ittál, buliztál, hajtottad a csajokat, és minden idősebbnek aki rád szólt, hogy ne ökörködj, tanulj, jól megmondtad a tutit. szóval csak kicsit vedd vissza az arcod, emlékezz!
sok hibája van a fiataloknak, nyilván én is másképpen látom a dolgokat most mint 5-10 évvel ezelőtt.
de a fejlődést a tapasztalat hiánya és a bátor másképp gondolkodás hozza meg, ami a fiatalok "szerepe".
lehet ezt nem szeretni, akkor is így van.
legyenek alázatosabbak? lehet inkább te lettél megalkuvó, mert - akár tudat alatt - az évek konfliktusai, hibái óvatosabbá tettek, "biztonsági sávban" mozogsz.

azt meg, hogy a korod alapján előjogaid vannak, felejtsd el. a mai világban az erősebb kutya baszik, és simán lehet, hogy az egyik csikó kitalál valami olyat, amivel kenterbe ver téged százszor, a nagy, tapasztalt öreget. akkor majd pisloghatsz.

szóval inkább segíteni, pártolni, terelgetni kéne a fiatalabbakat, elfogadni, hogy nem hibátlanok, mert te se voltál/vagy az. akkor fel fognak nézni rád, és meg fogják adni azt a tiszteletet, amit te most érezhetően nagyon szeretnél kikövetelni magadnak.

Az igazi sztrovacsek 2012.07.14. 08:39:43

A nagy világon e kívül
Nincsen számodra hely;"

Dehogy nincs!
Ha nyelveket beszélsz, szorgalmas, jó szakember vagy, tudsz és szeretsz dolgozni, bárhol szívesen látnak.

"Áldjon vagy verjen sors keze:
Itt élned, halnod kell."

Nem kell.
Még csak a honvágyat legyőznöd sem kell.
Ha úgy akarod, pár óra alatt itthon vagy. Puszi a családnak, egy sör a haverokkal, és estére már újra egy brüsszeli. müncheni, bécsi, vagy londoni kiskocsmában ülve röhöghetsz a nemzeti szarakodás unortodoxiáján, kicsit sajnálva az itthon maradottakat.
Egyébként meg szart sem ér az egész röghöz kötés. Aki el akar menni, az el fog menni.
Legfeljebb nem fog többé visszajönni.
Nem kell messzire, elég csak Szlovákiába. Ott kérni kell a szlovák állampolgárságot - meg fogják adni - az illető máris kettős állampolgár, és hazajár látogatóba.
Így meg kissé más már a leányzó fekvése.

Mikk^ 2012.07.14. 08:39:48

Azért olyan hozza ezt a törvényt aki/akik az állam pénzén ingyen tanult, majd milliókat lopott az államtól :D

A szerződés tartalmazza a munkahely biztosítását is? Meg hogy a munkáltató megfelelő bért fog fizetni és adót is fizet utána? Miért nem rögtön a bölcsődétől kezdve van szerződés elvégre végig "állami" (adóinkból igen enyémből is) finanszírozású helyeken van az a kölök.
Egyébként miért nem kéritek számon az élősködő bodzaszedőkön, hogy az ő állami iskolai helyeik költségét miért nem fizetik vissza (már amíg jártak egyáltalán valahova) és miért a "segílyre" várnak?
Vagy addig nincs segély amíg a ráfordított összeg le nem telik?!

Egyébként én is azt mondom, hogy az oktatást meg kell kicsit változtatni, de nem ez a módja. Pl.: cégeket bevonni az oktatás finanszírozásába --> utána a cég fel is veszi és alkalmazza szerződésük lesz, ha x idő előtt elmegy akkor fizet, ha a cég mégsem alkalmazza akkor bukta. Az állami helyeket ugyan úgy meg kéne pályázni nyíltan (igen vállalni hogy bárki olvashatja milyen gazdag/csóró vagy) és ugyan így nyílt ítéleteket hozni.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.07.14. 08:40:04

@letmetellyou:

Na, és mi van ha nem leszel jókedvedben, te komcsi?
Brüsszelbe futsz panaszkodni?
Vagy kitűzöd a veres csillagot?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.07.14. 08:40:15

@MikeBoy:

De igenis sikerült.
Józan paraszti ész, hogy szolgáltatásért ellenszolgáltatás jár.

Ha ezek a kis rohadékok az általam befizetett adóból tanulnak, akkor igenis üljenek - bocs, dolgozzanak! - itthon min. öt évet, vagy fizessék ki a tandíjat.

Legyen már elég a potyautas taktikákból!

gino 1965 2012.07.14. 08:40:54

Tisztelt kommentelők! Olvasóm azt a sok hozzászólást, amelyben a fityisz-keresztény sablon köszön vissza, hogy ha valaki az én adó forintjaimból tanul, bizony köteles itt dolgozni. Hááát igen megy az agymosás ezerrel. Az a több ezer fiatal (csak az ELTE-ről több százan), aki csak ebben az évben kiment tanulni, bizony bemutatott Önöknek! És miért? Például azért, mert nem fog menni tanárnak, ha havi nettó keresete (kezdő években) havi 300 EUR! Nem fog menni dolgozni az egészségügyben, ahol a keresetek nem sokkal jobbak! Mindig másra mutogatunk, nem véletlen, hogy a mostani generáció jött rá, hogy ilyen feltételek mellett tovább kell lépni. Szét kellene nézni a szomszédos országok gyakorlatában (én Romániát és Szlovákiát) ismerem. Onnan egész generációk mennek külföldre, de ilyen intézkedés fel sem merült! Miért? Például azért mert azt mondják megteremtik azt a gazdasági hátteret, hogy ott maradjanak (sikerrel Szlovákia) vagy ha kimennek, akkor is magyarok, jobb lesz és visszajönnek. Előre kellene nézni, nem szabadságharcot vívni! Még egy példa, szintén ELTE: idén sem sikerült feltölteni az állami helyeket a TTK-s képzéseken! Akkor most mindenki labanc, aki nem ide küldte gyerekét?

nemsirunk 2012.07.14. 08:41:04

@tass-tass: "Azok az értelmiségiek, akik külföldön csak mosogató, pizzafutár stb. munkát tudnak vállalni, itthon miért várnak el nagyobb megbecsülést?"

Lehet, hogy ők csak mosogatnak, de a gyereküknek már lesz esélye egy normálisabb világban élniük.
Mire itt leereszkedik ismét a vasfüggöny, ők már a jó oldalon lesznek.

nemsirunk 2012.07.14. 08:41:23

Ezért is nagy szerencsénk, hogy az EU tagja vagyunk (még...). Hogy szabadon le lehet lépni innen.
Nem kell megijedni az ilyen hoffmannrózsáktól, kizárt dolog, hogy 15-20 év múlva bárkitől bármit be lehessen hajtani. Addig a jogszabály is megváltozik ezerszer. Úgyhogy hajrá!

A magyarságért rinyálni pedig értelmetlen. Ezzel az erővel Debrecen is mondhatná, hogy aki ott tanult, az Debrecenben dolgozzon, nem az ország többi részének képeznek. Az adókat ki kell venni nemzeti irányítás alól, központi EU költségvetés kell, aztán senki nem mondhatná, hogy "magyar" pénzből tartanak fenn iskolákat.
Persze ehhez csak akkor tudunk majd csatlakozni, ha Orbán szánalmas nemzeti lázálma már a múlté lesz.

spinat 2012.07.14. 08:41:56

jók ezek az "én adómból tanul, fizesse vissza arcok". Gyannítom ök nem tanultak egyetemen, tehát mondjuk szakmunkások, bolti eladók, vagy más, alacsonyabb képzettséget igénylö helyen dolgoznak. Vagyis kevesebbet keresnek, kevesebbet adóznak (már ha). ki kéne számolni, hogy az adójukból hány egyetemista képzése jönne ki.
Más, az állam jelenlegi célja az oktatásssal, hogy olcsó munkaeröt biztosítson föként fizikai munkát igénylö cégeknek, hogy kínával versenyezzünk. Ehhez jön plusza a pénzért diploma felsöoktatás azzal a mottóval, hogy a gondolkodók húzzanak csak el innen, nincs rájuk szükségünk Érdekes módon Finnország vagy Svédország nem akar Kínával versenyezni, mégis elég jól elvannak.
Egy diplomás általában jobban fog keresni, tehát többet adózik, nagyobb jovedelmet termel, ezáltal "fizeti" vissza a képzését.
Aki meg a 15 millás orvosképzést hozta fel, az gondolkodjon el azon, hogy melyik jobb neki, ha az orvos kimegy Norvégiába és egy év után kifizeti a 15 millát, vagy van itthon orvos, aki kezelni tudja ha baja van. A felsöoktatás az államnak is befektetés, ugyanis kiképzi azt a réteget, amelyik az államot müködteti. Orvosok, tanárok, mérnökök nélkül hogyan fog müködni az ország?

Környezettudatos 2012.07.14. 08:42:18

Én is megértem azt, aki elhúz. Azt nem értem, hogy miért nem az egyetemi életszakaszában húz el és miért nem ott jár egyetemre, ahol majd kamatoztatni akarja a tudást? ...csak nem arról van szó, hogy ezek is ilyen szarrágó magyarok, itt olcsón képzik magukat és ott, ahol annyit keresnek, hogy megtérüljön a drága oktatás, nos, ott meg pénzt keresni akarnak?

Egyébként nem a röghöz kötés a jó megoldás. Fel kell emelni a tandíjat olyan mértékűre, mint a neves nyugati egyetemeken van, azután tanuljon itt aki akar és menjen a végén oda, ahová akar.

Az viszont nem járja, hogy itthon eltanulgat ingyen, mi, akik befizetők vagyunk a közösbe, fizetjük az egyetemi éveit, utána meg elhúz. Ez nem jó. Ezt meg kell oldani. A hoffman féle brigád megint a rossz megoldáshoz nyúlt. Rossz, mert kivitelezhetetlen.

Sztyepan Asztahov 2012.07.14. 08:42:42

@Pszt!: ez attól függ, hogy külföldön mit csinált. Ha valami diplomás állást csinált, (pl.: könyvelt, mérnökösödött)akkor nagyon hamar lesz munkája itthon, függetlenül attól, hogy az előző x évben nem itt dolgozott. Kapós lesz a hazai munkaerőpiacon, mint a cukor, 1.) mert van már munkatapasztalata, 2.) tuti beszél angolul, nem csak nyelvvizsgája van, 3.)ismeri a külföldi munkamorált.

Ellenben ha valaki krumplit sütött, meg mosogatott, akkor elismerem, hogy nehezebben kap munkát. De istenem, ha ugyanezt Magyarországon csinálta volna ugyanabban a helyzetben lenne, csak itthon a mosogatásért szart se kapsz, nyugaton meg jobban megfizetik.

@MikeBoy: remélem a mondanivalóm átjött, függetlenül attól, hogy a számokat elbasztam. :)

dobcucc22 2012.07.14. 08:42:50

aa eltunk a kommentem amit 10 percig gepeltem...
na a lenyeg annyi hogy en nem a "TE" adodbol jartam egyetemre hanem a szuleim es a csaladom adojabol, ugyhogy ne te meg a sok hulye politikus mondja meg hogy mit csinalhatok....

dobcucc22 2012.07.14. 08:43:34

az a sok hulye (mar elnezest de mar nem birom ugyanazokat a dolgokat olvasni minden egyes ilyen irasnal) aki azt irja hogy "fizzesse vissza a rohadt orvos a kitanittatasa koltseget ha elmegy kulfoldre mert az EN adombol blabla" az nem fogna fel egyszer hogy

1. en nem a "TE" adodbol tanultam, max a szuleim es a csaladom adojabol, ami hidd el boven kiteszi minden tanittatasi koltsegemet

2.ennyi erovel mindenki mindent fizessen vissza aki "elmegy", meg aki az angol tesco megy rakodomunkasnak is, mert az allami ovoda, meg altalanos es kozepiskola is "TE" adodbol van

egyebkent meg mindenki csinalhasson azt csinaljon amit akar, ne politikusok es ne idiota valasztok akik oket megvalaszotttak, es foleg ne blog kommentelok osszanak es mondjak meg hogy mit tehetek, hova mehetek es hol elhetek. tudtommal mar nem a kozepkorban elunk.

elkoltozni kulfoldre kurva nehez, en egy eve jottem el, sok mindent merlegelni kell, csalad baratok stb.
de aki nem volt kulfoldon meg, az nem is ertheti meg ezt. en mar nem tudnek hazakoltozni, mert mar teljes balkannak erzem az orszagot. es ez nagyon faj. nagyon szeretnem ha magyarorszag olyan hely lenne ahol szivesen laknek a jovoben, nem kellene mindent hatrahagynom, de ez nem igy van.

es egyebkent az is tevhitben el, hogy csak a penz miatt megyunk kulfoldre. reg nem csak errol van szo. nekem nem hianyzik a minden napos ertelmetlen szopatas, amit az otthoni korhazakban lehet kapni. fejlodese lehetoseg meg nem sok. es ezek nem (csak) a pezen mulnak.

de eskuszom megorulok, ha valaki meg egyszer ezzel az "EN adombol.." dumaval jon

M_R 2012.07.14. 08:43:54

@mizrolist: "tudod, az EU-ban az a poén, hogy a belső határok szimbolikusak. Ezért nincs ellenőrzés a határon; nincsen vám, ha kiviszel vagy behozol valamit; és nincs korlátozás, hogy hol akarsz dolgozni."

Na látod, ezért (is) akar Orbanescu kilépni az EU-ból. Ezzel egyszerre több gondja is megoldódna: nem pofázna bele senki hogy melyik havernak hogyan passzolja át a pénzeket, rögtön nem kellene egy csomó felesleges demokratikus korlátot betartani és megoldódik a diplomások röghözkötése is: egyszerűen mint már nem EU tagország érvénytelen az össze útlevél. Aki meg diplomát kap, az utána 20 évig nem kap útlevelet, és akkor sem utazhat ki egyszerre az egész család. Az összes határ olyan lesz mint most az ukrán vagy a szerb határ, tételes ellenőrzés, vámvizsgálat, tolja le és dőljön előre... oszt' annyi...

Kivlov 2012.07.14. 08:44:06

"Talán nem röghöz kellene kötni a fiatalokat..."

Persze, hogy nem. Tisztességes, európaihoz közelítő bérek kellenének. és nem csak a fiataloknak.
Nevetséges, hogy 130-140 nettó az átlagkereset. A maiak, az elmúlt 10-15 év fiataljai már nem teljesen más igényekkel, más ingerkörnyezetben nőttek fel, mint az őseik. Akiknek jó volt, hogy egy pár cipőjük volt a testvérrel közösen és hogy leéltek egy életet 3 generációval együtt lakva egy házban. Ma nem ez van! És a megnövekedett igényekhez pénz kell! És teljese mértékben érthető, hogy a fiatal nem vállalja be a napi 8-10 órás melót éhbérért, hanem inkább elmegy külföldre.

yatumux 2012.07.14. 08:44:11

@Zuckerbrot: Nem csak tudod a munka fogalma a munka. tehát nem a pletyi csajozás, cigizés, fészbuk.

kalapocska 2012.07.14. 08:44:38

@yatumux:
ha itt munkanelkuliseg van legalabb van olyan hely amely felszivja a fiatalokat. ha lenne allas nem nagyon menne el senki (mi vagyunk a legkevesbe mobilak keleteuropaban). ennyi.
kell e az allamnak fizetni az oktatast?
nem. de annal fiatalabbak fognak kimenni es megszerezni a szukseges nyelvtudast a tudason kivul. ennyi kell ahhoz hogy vezeto allasuk legyen es soha ne jojjenek vissza.
az utolso kapcsolja le a villanyt. mellesleg en idoben bekerultem a kulfoldi oktatasi rendszerbe (nyugi egy ffillert se fizettel nekem) hogy a helyiekkel versenyezzek jo allasokert. miliomos itt se leszek de az ertelmiseg megbecsult es kellemes elete van.

Rajmundd 2012.07.14. 08:45:30

@Michael Knight: Figyelj már ige, egy mondattal megoldom itt az ömlengésedet!
Kamu az egész amit írsz, Semmire nem adsz választ, meg se kísérled részében sem ezt a komplex problémát leírni, nem hogy megoldani! Ha csak az "ön-promó" miatt írtad meg ezt a cikket akkor kár volt!

ezt írod:
"Talán nem röghöz kellene kötni a fiatalokat, hanem olyan jövőképet adni nekik..."

Te figyelj már ide, nagyokos, Te hogy adnál nekik "nyugati életszínvonallal versenyképes" jövedelmet?! Hogy hoznál ide hirtelen kötelező szociális és nyugdíj juttatásokat, pontos szakszervezeti jogokat, és szig. munkaváll.egészségét védő jogokat pl. és tüköraszfaltot és olcsóbb élelmiszereket, stb stb. ilyeneket?

Meg ilyeneket írsz:
"akarjanak itthon boldogulni, akik már látták és megtanulták a nagyvilágot"
Gondolkozzál már észkombájn! Aki egyszer is megtapasztalja a nyugati életet elképesztően jó életszínvonalát, az ha utána hazajön LeDÖBBEN, és annyit mond:
"EZ ITTHON PARÓDIA!" ne vicceljetek már! Az aki nyugaton dolgozott és tette félre a milliókat fél év alatt, az a Büdös életbe nem jön vissza ide az TOT SICHER!

Ezt a feszültséget hogy oldanád akkor meg Michaelkám! Ha nem valami röghözkötés szerű jogszabállyal! Szóljál Kit-nek, csak az a baj, hogy már azt is ellopták a fejesek a minisztériumban!
Az a baj, hogy nincs jobb alternatíva csak az erőszakos polgárháborús rendszerváltás, amikor is visszavesszük a politikusoktól a kilopott milliónyi milliárdokat!! ManemSzop, Fityeszz, ELemiPé, HoBBit, egyre megy!!!

Itthon te is tudsz "boldogulni" éhen nem halsz, de félre se tudsz rakni, tehát... fenntartod a rendszert... ami 1-2 éven belül összeomlik, ha nem marad benne, ki járulékaival adózásával fenn tartsa.

Szinte egyenes következmény ebből, hogy JOBB IS LENNE EGY egypárt-közeli rendszer idehaza. Persze erős ellenzékkel, ellensúlyokkal, kritikával, de Ésszerűen hosszú távon kormányozva. Hogy végre megvalósuljon már végre valami!! MErt ez a változtatós 4 éves ciklus ártalmas!!!
Nem működik itthon nekünk ez a 'nyugati demokrácia'.

A bérekkel nem is lehet mit kezdeni. A megoldás az lenne, ha mindent fizetőssé tennének! Oktatást, EÜ ellátást, és nyugdíjakat is a mostaniaknak. Fizesse mindenki privátba szépen magának! Ki mennyit gondol... mindenki maga tudja mennyi ideig szeretne élni és mennyit fogyasztani az idő alatt..

De a mostani Katyvasz levét, azt Senki nem akarja meginni!!!
Megmondom én neked: A korábbi Politikai vezetők és jegybanki döntéshozók, AZOK IGYÁK MEG A Katyvasztott-szaruknak-a levét!!! fedezet nélküli CHF hitelezést engedélyezték igeen?! Akkor most egy jókis Svájcibicskával ki kell vágni a Zsebüket! Mindenüktől megfosztani őket!

Ezen csak A Forradalom segítene!
Erőszakos kőkemény felelősségre vonást!!! A vezetőktől minden külföldre kimenekített vagyont elkobozni!!! Ő hibáikat, Adósságukat, megtagadni!!!

Lemosni a sok szart, és tiszta lappal indulni a jövőnkért!!! Na akkor 30 év múlva előrébb lennénk perspektívákban mint most az összes nyugati ország!!

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2012.07.14. 08:45:40

@kormányzó: "Mehetsz egy multihoz (ha szerencséd van),vagy kaphatsz egy igazi magyaros céget,ahol tánciskolások csinálnak bohócot belőled,miközben a tudásod kihasználatlan."
Vagy csinálhatsz egy céget (ha már olyan kibaszott tehetséges fiatal vagy) és élsz, mint 'Maci havesen'...

Mikk^ 2012.07.14. 08:45:49

@fda: Melyik céges tanfolyam az ami után a cég nem tud foglalkoztatni?
Vagy éppen a cég kitaníttat és utána meg kirúg és követeli rajtad a tanfolyam díját (nem a te hibádból rúgnak ki)?

Rajmundd 2012.07.14. 08:45:56

@Michael Knight: Figyelj már ige, egy mondattal megoldom itt az ömlengésedet!
Kamu az egész amit írsz, Semmire nem adsz választ, meg se kísérled részében sem ezt a komplex problémát leírni, nem hogy megoldani! Ha csak az "ön-promó" miatt írtad meg ezt a cikket akkor kár volt!

ezt írod:
"Talán nem röghöz kellene kötni a fiatalokat, hanem olyan jövőképet adni nekik..."

Te figyelj már ide, nagyokos, Te hogy adnál nekik "nyugati életszínvonallal versenyképes" jövedelmet?! Hogy hoznál ide hirtelen kötelező szociális és nyugdíj juttatásokat, pontos szakszervezeti jogokat, és szig. munkaváll.egészségét védő jogokat pl. és tüköraszfaltot és olcsóbb élelmiszereket, stb stb. ilyeneket?

Meg ilyeneket írsz:
"akarjanak itthon boldogulni, akik már látták és megtanulták a nagyvilágot"
Gondolkozzál már észkombájn! Aki egyszer is megtapasztalja a nyugati életet elképesztően jó életszínvonalát, az ha utána hazajön LeDÖBBEN, és annyit mond:
"EZ ITTHON PARÓDIA!" ne vicceljetek már! Az aki nyugaton dolgozott és tette félre a milliókat fél év alatt, az a Büdös életbe nem jön vissza ide az TOT SICHER!

Ezt a feszültséget hogy oldanád akkor meg Michaelkám! Ha nem valami röghözkötés szerű jogszabállyal! Szóljál Kit-nek, csak az a baj, hogy már azt is ellopták a fejesek a minisztériumban!
Az a baj, hogy nincs jobb alternatíva csak az erőszakos polgárháborús rendszerváltás, amikor is visszavesszük a politikusoktól a kilopott milliónyi milliárdokat!! ManemSzop, Fityeszz, ELemiPé, HoBBit, egyre megy!!!

Itthon te is tudsz "boldogulni" éhen nem halsz, de félre se tudsz rakni, tehát... fenntartod a rendszert... ami 1-2 éven belül összeomlik, ha nem marad benne, ki járulékaival adózásával fenn tartsa.

Szinte egyenes következmény ebből, hogy JOBB IS LENNE EGY egypárt-közeli rendszer idehaza. Persze erős ellenzékkel, ellensúlyokkal, kritikával, de Ésszerűen hosszú távon kormányozva. Hogy végre megvalósuljon már végre valami!! MErt ez a változtatós 4 éves ciklus ártalmas!!!
Nem működik itthon nekünk ez a 'nyugati demokrácia'.

A bérekkel nem is lehet mit kezdeni. A megoldás az lenne, ha mindent fizetőssé tennének! Oktatást, EÜ ellátást, és nyugdíjakat is a mostaniaknak. Fizesse mindenki privátba szépen magának! Ki mennyit gondol... mindenki maga tudja mennyi ideig szeretne élni és mennyit fogyasztani az idő alatt..

De a mostani Katyvasz levét, azt Senki nem akarja meginni!!!
Megmondom én neked: A korábbi Politikai vezetők és jegybanki döntéshozók, AZOK IGYÁK MEG A Katyvasztott-szaruknak-a levét!!! fedezet nélküli CHF hitelezést engedélyezték igeen?! Akkor most egy jókis Svájcibicskával ki kell vágni a Zsebüket! Mindenüktől megfosztani őket!

Ezen csak A Forradalom segítene!
Erőszakos kőkemény felelősségre vonást!!! A vezetőktől minden külföldre kimenekített vagyont elkobozni!!! Ő hibáikat, Adósságukat, megtagadni!!!

Lemosni a sok szart, és tiszta lappal indulni a jövőnkért!!! Na akkor 30 év múlva előrébb lennénk perspektívákban mint most az összes nyugati ország!!!

Peter T. Sinclare 2012.07.14. 08:46:27

@yatumux: "Mi az 5. kerületben az elmúlt 5 évben kb 70 embert rúgtunk ki. Diplomás fiatalok. 10X cigi munkaidő alatt, késés, 5kor azonnal elrohan, okoskodik, nem figyel, nem kérdez, másnapos, nem mosolyog az ügyfelekre, vezető akar lenni, konkurál az idősekkel, csak egy pár példa. Multinál dolgozó nyugati gazgató barátaim el vannak képedve."

Cigi munkaidő alatt: elég gáz, valóban. Remélem, letiltjátok azt is, hogy valaki elhagyja az asztalát ebédszünet alatt.

Késés: ez valóban necces.

5kor elrohan: fizetitek a túlórát? Megkéritek rá őket? Tudod: "Józsi b+ ma kicsit több a munka, maradj még egy órát, köszi". A kommunikáció csodákra képes, hát még egy kérem-köszönöm keretezésű főnöki utasítás.

okoskodik, nem figyel, nem kérdez..., vezető akar lenni, konkurál az idősekkel: ja, ha nektek bólogató jánosok kellenek egy merev feudális tekintélyelvű hierarchiába...

másnapos: látnád mi megy Írországban :)

nem mosolyog az ügyfelekre: ez szintén gáz. Bár ilyen viszonyok között nekem se volna feltétlen kedvem mosolyogni.

Abban igazad van, hogy a frissek álomvilágban élnek hatalmas mellénnyel. De ha ennyi embert rúgtok ki, akkor talán nálatok is körbe kéne nézni okok miatt.

A nyugati "gazgatókról" meg csak annyit, hogy Magyarországon olyanokat meg mernek tenni, amiért a saját hazájukban már régen kirúgják a tömeges tiltakozások miatt.

Peter T. Sinclare 2012.07.14. 08:46:43

@Bambano: Nem egészen. Csak nézd meg az álláslehetőségeket: orvosok, ápolók, kétkezi szakemberek szinte bárhol azonnal kapnak munkát a hazai fizetés sokszorosáért. Mert nyugaton is fluktuáció van és elöregedő társadalom, ahol orvosból nem tudnak eleget képezni. Ha meg ráadásul a külföldi orvos/ápoló világszínvonalú képzést kapott, ráadásul az ottani polgárok pénzén, a legnagyobb biznisz a saját országban alkalmazni.

Peter T. Sinclare 2012.07.14. 08:47:01

@Behajtó70: Szerintem nem értitek mi a legfőbb probléma. Nem a marasztalás. Nem az elszámoltatás a tandíjjal. Nem az ilyen-olyan megkötések.

Hanem az, hogy nem biztosított hozzá a visszafizetés lehetősége, vagy egyáltalán, hogy ledolgozhassa az x évet idehaza. Hol vannak a munkahelyek? Hol az európai árakhoz igazodó európai bérek?

Előbb tegyék lehetővé, hogy a hazai munkaerőpiac (és itt nem az oligarchák magánbirtokán való robotolást jelentő közmunkáról beszélek) fel tudja szívni a végzősöket, aztán követeljék meg, hogy az állami képzésűek ne menjenek sehova!

Vagy ha nem tud elhelyezkedni, ti majd eltartjátok? Ugyan, kérem!

yatumux 2012.07.14. 08:47:24

@Bambano: Nem, természetesen nem.

Tudod nyugateurópa igazából egyetlen, de legnagyobb problémája a demográfia.

Tudod, ott is felbomlottak a hagyományos családok és több az idős mint a fiatal. + annyira gyorsan változik a technológia miatt a világ hogy a képzés nem követi a gazdaság igényeit. magyarul egy csomó munkahely betöltetlen. jellemzően a magas képzettséget igénylő munkahelyek lásd orvos. na ezért fogadnak magyar orvosokat. Mert ott nem engedheti meg magának a legtöbb fiatal hogy a bazi drága orvosi képzést kifizesse. Itthon ingyenes. a másik a tipikus takarító, szakács, buszvezető, bolti eladó.

Itt az olcsóbb keleti munkaerőt alkalmazzák mert kevesebbel is beérik,

A nyugatiak is látják ezt és sokan ellenzik a keletiek munkavállalását de ez pörgeti az ottani gazdaságot hiszen ugyanazt azt értéket olcsóbban elő tudják állítani így több pénz marad.

Ezt úgy tudod elképzelni mint ha 40.000 forintért tudnánk alkalmazni a bkv alkalmazottait. így a bkv-nak egy csomó pénze maradna.

az más hogy itt a vezetők nyilván kiosztanák egymás között prémiumként...

yatumux 2012.07.14. 08:47:30

@Zuckerbrot: Keves cukorizé.

Ez lehetne egy mottó is: F akar dolgozni

na ez a tapasztalatom...

szabadnapos urulógus 2012.07.14. 08:47:39

@Bambano: Lehet, hogy így sem fogod érteni, de azért +próbálom: ezek ott annyira hülyék, hogy a saját 8 elemiseik helyett, innen érkező diplomásokat akarnak alkalmazni a kórházaikban, kutatóintézeteikben, satöbbi. Képzeld Hollywoodban kezdetben szinte alig volt született yenki! Magyar zsidó viszont baromi sok. Na, erre varrj te gombot!

Flúgatlan 2012.07.14. 08:47:48

Túllihegitek.

Mik is a pontos szabályok? Ezt nem nevezném röghöz kötésnek. Aki közpénzen tanul, azt ne szipkázza el teljesen a nyugatiak által tudatosan működtetett agyszivattyú.

Úgy mondom ezt, hogy vannak gimnazista gyerekeim, így rájuk ez vár. Nem tartom jogtalannak, hogy ha állami támogatással tanulnak itthon, akkor fiatal, legtermékenyebb korukból töltsenek itthon is pár évet. Akinek nem tetszik, fizetősre menjen.

mizrolist 2012.07.14. 08:47:56

@Zuckerbrot: heh. Exportálnak, és autó is van. csak épp ez annak köszönhető, hogy van megállapodás az EU-val, ami miatt nem vámolják meg kölcsönösen a ki- és bejövő termékeket. Szerinted a mai magyar kormány képes lenne egy ilyen egyezmény megkötésére? :P

kvadrillio 2012.07.14. 08:48:05

Bizony mondom.......:aha egy rendszer csak ezt tudja nyújtani az álompolgároknak, AKKOR AZT MEG KELL VÁLTOZTATNI !!!
A KITALÁLÓIT MEG ...CSÁN RÚGNI.

ennyi...:)

szabadnapos urulógus 2012.07.14. 08:48:10

Nagyon röviden: fizesd ki a képzésedet baszki, és menj, amerre látsz!

rohadjmegARCgeci 2012.07.14. 08:48:30

@yatumux: A felsoroltakból ítélve egy eléggé ostoba munkaadó cég lehettek.
Miért baj az hogy konkurál az idősebb kollegákkal?Mi a baj a versenyszellemmel,ha jobb akar lenni holott fiatalabb?5 kor azonnal elrohan?Kéne az ingyentúlórás marha én elhiszem,na de azért valakit kirúgni mert lejárt a munkaideje és rohan a gyerekért az oviba vagy a második állásába,hát megint csak nem vall túl sok észre egy munkaadótól!
Okoskodik?Ez is baj ha valamit jobban mer tudni?Nem kérdez?Ezek után mit csodálkozol ezen?
Nekem nagyon úgy tűnik,hogy itt súlyos főnök hiba van!
Élni és élni hagyni.Ezt a mondást vésd az agyadba!

jo20000 2012.07.14. 08:48:45

Tetszett az "a keservit!" kitétel, ami maga a mértékletesség, önmérséklet csimborasszója. Megjegyezném még, hogy az a rendszerváltás összességében és minden hibája mellett vállalható. Értelmes nép egy laza kis mítoszt rakna köré, és örülnénk az évfordulóknak is. Nem vagyunk értelmes nép - szomorú vagyok emiatt. Üdv J

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2012.07.14. 08:49:19

@yatumux: Kedves Y,
az oktatást mindenképpen meg kell reformálni, ebben egyetértünk.

Viszont az én környezetemben azért ment el minden tehetséges ember, mivel a hazai környezetben egyszerűen esélytelen volt, hogy érdemben fejlődhessenek, míg ezt a lehetőséget külföldön megkapták. És itt most a legjobbakról beszélek, tehetséges kutatókról, fejlesztőkről, nem a nagypofájúakról, meg a szájkaratés figurákról, akik aránya persze emiatt feldúsult itthon.
Más, tehetségközpontú, teljesítményorientált és koperatív közeget találtak, amely ráadásul honorálta is a befektetett munkát. Ha valaki ebbe belekóstol, már nem fognak neki hiányozni az itthon jellemző korrupt és nem koperáló struktúrák. Márpedig elsősorban ezeket kellene megváltoztatni, mert ezaz alapprobléma, emiatt mennek el az emberek.

Még egy adalék a röghözkötéshez, ami éppen nemrég történt. Az orvost ugye itthon betegesen alacsony fizetésű röghöz kötésre ítélik, ugyanakkor most tették megengedett gyakorlattá, hogy ezt az állampolgár "pótolja ki" immár törvényesen hálapénz formájában. Ergo a röghöz kötött alulfizetett orvost nekünk kell zsebből pótfizetéssel ellátni, mert ezt az állam ránk passzolja. Talán nem kell részleteznem, hogy ez mennyire gyomorforgató.

rohadjmegARCgeci 2012.07.14. 08:49:27

@yatumux: A cigisek üldözése már már rögeszmévé vált ebben az országban.Az eszedbe sem jut,hogy attól még hogy dohányos és elszív pár szál cigit,lehet hogy a létező legjobb munkaerő amúgy.A fasznak kell mindjárt mindenkit kirugdosni?Fejétől bűzlik a hal,ha meg ennyire rosszak a dohányosok,minek veszitek fel őket egyáltalán?Lehet hogy a HR pihát kéne kirugni inkább?Úgy első körben!

rohadjmegARCgeci 2012.07.14. 08:49:32

Jön az IMF mit fog itt találni????
Egy kihalt pusztaságot!Meg a Hortobágyot a kiégett fűvel.Szeva!

mese1 2012.07.14. 08:50:49

@dobcucc22: Mindenki adójából jártál egyetemre....

ÉLETVESZÉLYES 2012.07.14. 09:27:09

Szerintem dolgozzon ahol akar, de az szja-t fizesse annak az országnak, ahol tanult.

Max, A Gondolkodó Birca · http://maxval.co.nr/ 2012.07.14. 09:30:37

Az ilyen röghöz kötés eleve halott ötlet. Kivitelezése képtelenség.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.07.14. 09:31:02

@DNA: Nem csak arrol szol,, hogy hany havi fizu. Ugyanis tobbet keresel, de tobbet is koltesz. Pl. a fizud felet viszi a lakas.

Nekem is van meg diakhitelem otthon, es bar felhavi fizum, egyszeruen a penz eddig masra kellett. Azt meg szepen fizetgetem.

GONOSZ 2012.07.14. 09:33:01

Michael!
Sem észt, sem igazságot nem oszt.
Lehet, hogy ő Észt? de az igazságból hiányzik az i. helyesen így mutat.
Egy Észt? aki gazságot terjeszt.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.07.14. 09:39:19

@dobcucc22: Ha valaki emlegeti a "az en adombol tanultal" dolgot, ennyi erovel emlegethetne azokat a szakokat is, amelyet elvegezve tok mast csinal az ember vegul. Az az oktatas kvazi "felesleges" penzkidobas volt.

En ugy vagyok vele , szuleim 30 evet otthonra fizettek, nagyszulok koran khaltak, en is beleadtam otthon 10-12 evet (fosuli mellett melo) , hagyjanak engem beken.

Don Quixote de la Ferko 2012.07.14. 09:39:41

Nem értem, mi a probléma?

Emlékeim szerint szabad az út, nincs lezárva a határ.

Lehet csomagolni, oszt uccu. Megvan az érettségi, irány valamelyik nyugati egyetem, diploma megszerez, oszt irány a munkaerőpiac.

Ez ennyire egyszerű.

Ja, hogy akkor nem az adófizetők pénzéből menne, akik ezért valamit tán jogosan el is várnak, hanem apuci-anyuci zsebbe nyúl, oszt finanszírozza a bulit.

Hát, az élet kegyetlen. Valamit valamiért, és ha valaki puszira kap valamit, akkor tán dolgozzon is érte, ne csak azért fogadja el, hogy utána azonnal húzzon a pénzkereső helyekre.

atila68 (törölt) 2012.07.14. 09:40:07

Régen is voltak, vannak tanulmányi szerződések.
Az ugye annyit tesz, hogy leszerződsz egy céggel, ahol dolgozni fogsz, vagy esetleg már ott is dolgozol, hogy kifizetik a költségeid, de ezért nem csapod rájuk az ajtót egy meghatározott ideig.
No itt ugyanerről lenne szó csak az állam (mint cég), és az állami támogatással tanuló diák (szerződő fél között).

Problem?

Legyünk már reálisak.
mielőtt bárki térkövet dobna rám, vagy betonba öntene, álljon a fax másik oldalára, legyen egy percig ő egy tanulmányi szerződés esetén a cég vezetője.

Megvan?

Köszönöm nincs több kérdésem.

(ui.: Ha külföldre akarsz menni tanulj eleve ott, vagy itt, de akkor válaszd a költségtérítést.)

Max, A Gondolkodó Birca · http://maxval.co.nr/ 2012.07.14. 09:40:17

@Darkhorse:

Ezen az alapon, az aki BÁRMILYEN államilag támogatott szolgáltatást igénybe vesz, legyen aztán köteles kifizetni azt, ha nem él később életvitelszerűen az országban és nem adózik. Pl. ha valaki 30 évesen elköltözik külöldre, fizesse vissza a BKV-hasznélatának állami támogatását 20 évre visszamenőleg.

Asidotus 2012.07.14. 09:46:12

Technikailga (jogszabályilag) egyszerű lenne a megoldás:
1. Reális a képzést ténylegesen fedező tandíj,
2. A tandíjat tényleg fedező kamatmentes állami hitel (aki kéri), azért, hogy ingyen tanulhasson,
3. amikor elkezd dologzni, elkezdi törleszteni a hitelt, amit:
4. az adójából levonnak, vagyis amíg itthon dolgozik, és adózik, addig nem fizet.

ha kimegy külföldre, akkor viszont ténylegesen marad utána egy hitel, amit fizetnie kell.

thehandsomest (törölt) 2012.07.14. 09:46:34

Közgázosként mondom, hogy szerintem teljesen jogos az, hogy az állam ellenszolgáltatást vár.

De. Akkor, ha valóban igazságos rendszert akarunk létrehozni, miért nem lehet a tandíj visszafizetését a végzett egyetemista állam felé fizetett szjadóitól- és járulékaitól függővé tenni? Így aki jobb állást kap az előbb fizeti vissza az ösztöndíjat.

Mert az, hogy mindenkinek 5 év egyetem után 10 évet kell itthon dolgoznia rendkívül igazságtalan. Ismerek 32 éves fiókigazgatót nettó 500-as fizuval. Utána ő és a munkáltatója kb. 600e Ft-t fizet be a közösbe _havonta_. Ez több mint másfél évnyi ösztöndíj. Míg egy büfészakos minimálbéres, jó ha évente teszi ezt meg. Azt állítani, hogy jól van az, hogy mindketten deklaráltan az állami ösztöndíj visszafizetése miatt maradjanak itthon 10 évig, mindannyian tudjuk, hogy kivel szemben igazságtalan.

Kutchek (törölt) 2012.07.14. 09:46:54

A szegényeket kiszórták a felsőoktatásból, mert tandíjjal vagy anélkül is lehetetlen 100km-re eltartani a szülőknek egy gyermeket.

Akinek meg van pénze és esze, az nem marad itthon közmunkára.
Egy elítélt ír gázolt nem tudunk elszámoltatni, nemhogy a kivándorló fiatalokat megszívatni....

Max, A Gondolkodó Birca · http://maxval.co.nr/ 2012.07.14. 09:47:10

Hozzáteszem: ilyen jellegű röghözkötéshez kommununista rendszer is kell. Nélküle ugyanis nem lehet a gyakorlatban tenni semmit, hiszen az ember elmegy és kész.

A kommunista Bulgáriában működött ilyen rendszer. Aki nem ment el egyetem/főiskola az államilag neki kijelölt munkaheltre 3 évet dolgozni, ki kellett fizetnie oktatását - tehát nem ment külföldre, belföldön maradt, csak éppen nem ment el dolgozni a kijelölt munkahelyre. Külföldre távozás esetében pedig eleve vissza kellett fizetni az oktatás költségeit. Sőt, akit nem hívtak be sorkatonának, annak katonai adót is kellett fizetnie egy összegben, ha külföldre, mivel nem szolgált a hadseregben. Mindez azonban azonnal értelmét vesztette, mikor megdőlt a kommunizmus, hiszen már nem tudta az állam kontrollálni az embereket. Így hamarosan ezeket a jogszabályokat hatályon kívül is helyezték.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.07.14. 09:56:56

@Don Quixote de la Ferko: Vagdalkozni konnyu. Vagyunk paran, aki koltsegteritesest is csinaltunk.

A problema az otthoni koltsegteritesessel az, hogy a kaphato fizeteshez viszonyitva otthon joval dragabb (lesz szemptembertol) a koltsegteriteses kepzes.

Valahogy normalisabb orszagokban, mert van meg par, ahol ingyenes az oktatas, megsem megy a roghozkotes...

hower 2012.07.14. 10:06:32

Több, mint húsz évig hagytuk, hogy semmi ne történjen. Ne legyen teljesítményalapú kiválasztás, hogy a kontraszelekció szinte korlátozás nélkül uralkodhasson. Szóval ne csodálkozzon senki, hogy ezt nem vállalja épeszű ember, ha egyébként elmehet.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.07.14. 10:06:41

@Kutchek: Aki szegeny volt, es tanulni akart, az szepen vagy vallat suli mellett allast, vagy atment levelezore. Rengeteg olyan fiatal van, aki onmagat tartotta el foiskolan, es nem a szulok penzeltek a kolegiumot, a kajat, meg a konyveket.

val 2012.07.14. 10:18:48

"itt közmunkában egy kereszténydemokrata-rovásírásos, ős- és mélymagyar, turulcímeres-lakodalmas, pántlikás narancsszín jövőt"

"Mert Prohászka és Wass Albert mélymagyar jövője nagyon mély, azt hiszem."

A kerdest illene feltenni, hogy vajon miert mennek el a fiatalok. Elenyeszo szamban lesz az aki azt mondja, hogy Wass Albert, vagy a pantlika miatt (te is itt vagy meg).

Ha valaki elmegy akkor az pontosan a penz miatt fog menni es ez nem 2010-ben kezdodott. (csak akzoknak, akik 2010 ota nem kapnak a partkasszabol egy kis mellekest).

Meg a ciganyokkal teli jovokep sem riaszto annyira mint a koplalas az alberletben diplomaval, vagy a teszkos parizer. (Esetleg a kutyakonzerv)

2012.07.14. 10:19:48

@qwertzu:

"Rossz szöveg. Érvek nincsenek, csak "gondolkozz rajta, még van esélyed rájönni." "

Már előtte ott volt az érv.
De akkor még1x a lényeg:
neked is @atila68:

Ha egy céggel kötsz tanulmányi szerződést, azt írod alá, hogy nála dolgozol egy ideig és ő fizetést ad neked.
Ha az állammal kötöd, akkor a tervek szerint, azt írod majd alá, hogy ha egyáltalán dolgozol, akkor azt is csak úgy teheted meg, hogy az adót az államnak fizeted.

Úgy érzem, itt generális különbség van!

A dolog akkor lenne analóg a magán tsz-szel, ha az állam azt is garantálná az oktatás mellet, hogy megfelelő fizetéssel alkalmazza a leendő diplomást! Ha ez véletlenül így van a tervekben, akkor mea culpa.

auth.gabor · http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor 2012.07.14. 10:28:16

@Peter T. Sinclare: "Hanem az, hogy nem biztosított hozzá a visszafizetés lehetősége, vagy egyáltalán, hogy ledolgozhassa az x évet idehaza. Hol vannak a munkahelyek? Hol az európai árakhoz igazodó európai bérek?"

Nagyjából erről van szó... egyetértek.

Egyszerűen tünetet kezelnek a "röghözkötéssel" - amelyet adminisztrálni se lesz könnyű - és nem okot, amely kiváltja a külföldre távozást.

Állami területen szinte teljes egészében az egészségügyet érinti ez az elvándorlási probléma, mert ápolni, gyógyítani és műteni középfokú nyelvismerettel már bőven lehet, de oktatni a felsőfokú is kevés. A mérnöki területek ki vannak szervezve az állami cégeknél és ott egészen kellemes piaci fizetések vannak.

Az egészségügyben (a szociális ellátást nem tekintve) 116 ezren dolgoznak, a bruttó átlagfizetésük 177 ezer forint (225 ezer szuperbruttó), vagyis évente az EÜ bértömeg 116*225*12 millió forint, ami 313,200 milliárd forint. Ezt kellene duplázni, amely jelentősen megállítaná a kivándorlást.

Összehasonlításképpen 2008-ban az átlagnyugdíj 87 ezer forint volt, 2011-ben 97 ezer forint, míg 2008-ban az EÜ átlagfizetés 116 ezer forint volt, 2011-ben 120 ezer forint.

Idén az inflációkövető nyugdíjemelés 160 milliárdba került, jövőre se lesz kevesebb, a kettő együtt már 320 milliárd felett van... az egészségügyben gyakorlatilag bértömeg-befagyasztás van...

Ezek után biztos, hogy az orvostanhallgatók röghöz kötése a megoldás?

M_R 2012.07.14. 10:41:18

@tildy:):

Már akinek gond...Vannak azért "szép" fizetések is:

index.hu/belfold/2012/07/13/kiadtak_a_miniszteriumi_vezetok_fizetesi_listajat/

Tehát saccra egy államtitkár helyettes titkárnőcskéje (a maga 23 évével, maximum gimnáziumi érettségijével) is másfél-kétszer annyit keres mint egy 10 éve praktizáló baleseti sebész....

Na ezért akarnak a fiatalok elhúzni Orbanisztánból...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.07.14. 10:41:37

@val: Nem, nem csak a penz miatt. Az is egy ok, de van meg sok mas is.

Nem kell sokat mondani, eleg csak a sogor-koma-jobarat dolgokra gondolni. Vagy arra gondolni, hogy tudsz videken , szulofaludban , szulovarosodban elhelyezkedni diplomaskent.

Termeszetesen lehet koltozni, de vannak olyan dolgok, amik orszaghataron belul nem igazan valtoznak. Mert ha feketemunkara gondolsz, hamarabb eszedbe jut, hogy Magyarorszagon altalanosabb, nem pedig pl. az osztrakoknal, vagy a svedeknel.

histar007 2012.07.14. 10:51:22

El lehet menni innen bárhova. El az alanyi jogon járó egészségügy és közoktatás bűzlő mocsarából. Amerikát ajánlanám, havi 1000-2000$ TB ráfordításért, illetve a szemeszterenként 10-20ezer $ egyetemi tandíjért.
Ha nálunk annyira szociálisan érzékenyek vagyunk, hogy már a havi néhány ezer forintos ráfordításért is kormányt buktatnánk, akkor el lehet menni oda, ahol ezt pont leszarják.
Persze ha ott elvégzed lesz meló meg della is, de addig... És utána... Ha beteg leszel ugrik a vagyon, ha egyetemre menne a gyereked akkor pedig ott is diákhitel. Jó mi?

Lepényhal 2012.07.14. 14:29:34

Drága Hasselfoff barátom!
Sokkal egyszerűbb a megoldás mint hinnéd. Fizesd ki a küldöldre menők taníttatását te. A hiba ugyanis ott van, ahol mindig is lenni szokott a ti derék liberó berkeitekben, hogy már megint más farkával vernétek a csalánt. Ugyanis én is adófizető vagyok, és az én adómból ne képezzenek olyan diplomásokat, akiknek a tudását azután a dagadt hülye amerikai haverjaid fogják kamatoztatni.
Köszönöm a figyelmedet!

Lepényhal 2012.07.14. 14:29:38

Ja, és a hozzászólásom előzetes moderáció után jelenik meg...
Majdnem elfelejtettem, hogy a szólásszabadság egyik utolsó bástyájára írok kommentet.

papa'no 2012.07.14. 14:29:41

drága Fidesz fanok! ki volt az 2008-ban, aki arra szavazott a 3 igenes kérdőíven, hogy ne legyen tandíj ?? Most meg skandáljátok, hogy "potyautasok nem kellenek", meg "még hogy az én adómból tanuljon???". Basszus: legalább koncepciótók legyen már arra, hogy mit is akartok! Vagy legközelebb szavazzatok olyan pártra, akinek a programjában nincs ingyenes oktatás, és akkor az adóforintjaitok nem mások okosítására megy el.

Kabbe (törölt) 2012.07.14. 14:29:45

én megszüntetném a még létező támogatást is. akinek van pénze, tanuljon.
akinek van pénze, gyógyítassa magát.
tiszta piaci alapon.

emzéperiksz 2012.07.14. 14:30:09

Ezt az országot értelmes fiatal otthagyja. Sosem gondoltam volna, hogy egyszer idáig süllyedünk, hogy a miniszterelnök nyíltan kijelenti, nincs szükség diplomásokra, nincs szükség arra, hogy a fiatalok képezzék magukat (ld. romkocsmák homályában...)

Aztán itt ez a röghöz kötés, a tervezett diplomás különadó, a magas tandíjak. Mi célja mindennek? Hogy senki se tanuljon tovább? A következő generáció tudatlan, betanított munkásokból álljon? Esetleg 43 ezer forintért güriző közmunkásokból (már ha hajlandóak teljes munkaidőben alkalmazni).

A kormány politikája a jövő feléléséről szól. Ezt bizonyította a mnyp-k államosításával és a felsőoktatásba való bekerülés feltételeinek oly módon való szigorításával, hogy lassan már tényleg csak a felső tízezer kiváltsága lesz, hogy a gyerekét taníttassa. Szégyen, ami itt folyik.

anyu 2012.07.14. 14:30:35

Drága "zénadómból" hozzászólók : egy olyan országban zénadómozni kissé túlzás, ahol kb 1,5 millió adóján élősködk a többi.

Nekem tiszta a lelkiismeretem, 12 éve egy forintot se kapok feketén ( 12 éve dolgoztam utoljára magyar utazási irodánál, ahol a fizetésem felét zsebbe kaptam, feketén )

Másrészt tessék különválasztani a tanulást ( ovi, áltiskola, gimnázium, felsőoktatás ) ugyanis addig a szülő tartja el a gyereket sokszor nagy nehézségek árán. Nekem van 1 orvostanhallgató gyerekem. Ott jellemzően megpusztulnak az első 3 évben , annyit kell tanulni, saját szememmel látom. Nem tud dolgozni mellette, csak nyáron diákmunkát. Később sem Hawaii. Na ez meg 6 évig, utána rezidensként melózik meg tanul és akkor már nem fogom tudni eltartani koromból adódóan.

Ő meg szeretne családot, különköltözni stb de a fizetése jelen álláspont szerint mivel nem hálapénzes területre készül, nem lesz elég családalapitásra. Tessenek kinálni az alulfizetetteknek pl olcsó bérlakást, rögtön megoldódik a probléma egy része.

Alamio 2012.07.14. 14:31:03

@thehandsomest: Ez az első jogosnak hangzó felvetés. A határt így húzták meg, ez lehet igazságtalan.

Viszont a büfészakos képzése nem is kerül annyiba, mint egy orvosé/mérnöké, a kalkulációba ezt is számold bele!

@val: És itt a második. Az kivonulás már 2005 táján tömeges volt, ha a tág környezetemet figyelem meg. Csúsztatás ezt annak a nyakába varrni (jelen rezsim) ami valamit tenni is akar ellene.

@MikeBoy: Más már megválaszolta, de azért tőlem is kapsz valamit.
1., Az államnak nem feladata a teljes foglalkoztatás. Az volt 90 előtt, ma nem az.
2., Aki aláír egy szerződést, vállalja annak következményeit. Akkor is, ha az neki kellemetlen következményekkel jár. A banknál sem ordibálhatsz, hogy nem erre a kamatra szerződtél.
3., A tanulmányi szerződés sem garantál tisztes fizetést. Munkát azt igen, ha nem megy csődbe a cég - összehasonlítanád ezt azzal a valószínűséggel, hogy ma valaki államira iratkozik be, és ott is marad (azaz az átlaga kiemelkedő), majd ezután nem kap munkát? Egy büfészakos eleve nem is kap ilyen helyet mert ha okosan írják ki, nem lesz államilag finanszírozva. A jó átlaggal végzett mérnök/orvos/jogász/közgazdász meg mikor nem kapott munkát még itthon is?
(Jelzem, csak a közigazgatás felszippant 500 jogászt évente, miközben ennyi államilag támogatott hely nem is lesz - ha kell linkelem a dékáni véleményt).

Rajmundd 2012.07.14. 16:23:19

@histar007: DE az USA-ban hétvégén is dolgoznod kell öreg!! az nem európai jóléti ország, hanem liberális és brutál teljesítménykövetelő! lehet évi $60.000-t keresni M&A -vel, de Meló mellett semmire sincs időd, napi 10-11 órában és szombaton is, tuti kiégsz!!

Nyugaton am .előrébb tartják az egészséget és a képzést mint ország spec. tényezőket, előrébb a fizetésnél!!
És ebben MI jobbak vagyunk!
>jobb min. nálunk a felsőoktatás
>jók az ország term.adottságai, föld, termálvíz, napsütéses órák száma, rel. élhető városok.

Ezek olyan pozitív ext. tényezők amikért eddig nem kellett pluszban fizetni. Pedig be lehetne árazni, Csak senki se tudná kifizetni.

Rajmundd 2012.07.14. 16:23:23

@histar007: DE az USA-ban hétvégén is dolgoznod kell öreg!! az nem európai jóléti ország, hanem liberális és brutál teljesítménykövetelő! lehet évi $60.000-t keresni M&A -vel, de Meló mellett semmire sincs időd, napi 10-11 órában és szombaton is, tuti kiégsz!!

Nyugaton am .előrébb tartják az egészséget és a képzést mint ország spec. tényezőket, előrébb a fizetésnél!!
És ebben MI jobbak vagyunk!
>jobb min. nálunk a felsőoktatás
>jók az ország term.adottságai, föld, termálvíz, napsütéses órák száma, rel. élhető városok.

Ezek olyan pozitív ext. tényezők amikért eddig nem kellett pluszban fizetni. Pedig be lehetne árazni, Csak senki se tudná kifizetni.

ásványi répacukor 2012.07.14. 18:14:29

@Kara kán: Te Újmagyar észtelen. A te befizetett adód elszámolását kér számon a kormányodon, hogyan minként sáfárkodik vele! Az én befizetett adómból kitanul, kiművelt ember dolgozzon ott ahol megbecsülik és megfizetik! Ha ez M.O. akkor ott, de nem ez a jellemző! Sajna amikor én tandijmentesen diplomáztam nem volt lehetőség vasfüggönyt átlépni.
Nem kellene elkergetni a fiainkat ilyen baromsággal máshová tanulni, érvényesülni....

Augustin 2012.07.14. 18:14:44

"A helyzet az, hogy nem egy ismerősöm már az egyetemi tanulmányait is külföldön kezdi meg. Erre jó a röghöz kötés: hogy aki igazán tehetséges, az egy percig sem gondolkozik azon, hogy itthon boldoguljon, elhúz a vérbe még mielőtt megkezdené a tanulmányait."

Itt két eset lehetséges:
1. Nagyon jómódú ismerőseid vannak, ha a lakhatást, életet...stb fizetni tudják külföldön. Ebben az esetben nem anyagi okokból tanulnak külföldön, mert ha valaki bécsi/müncheni/londoni tandíjat, albérletet fizetni tud, akkor annak nem lenne gond az itthoni tandíjat kinyögni.
2.Nem mondasz igazat.

Augustin 2012.07.14. 18:14:54

"az egészségügyben gyakorlatilag bértömeg-befagyasztás van...

Ezek után biztos, hogy az orvostanhallgatók röghöz kötése a megoldás? "

Hát hamár a fizetésekre sincs pénz, akkor képzésre honnan lenne?
Nem röghöz kötés, el lehet menni. Ja, hogy máshol van tandíj. Gáz!

Augustin 2012.07.14. 20:17:44

"drága Fidesz fanok! ki volt az 2008-ban, aki arra szavazott a 3 igenes kérdőíven, hogy ne legyen tandíj ?? "

Tudod van úgy, hogy valakik annyira elveszítik a közbizalmat, hogy semmi nem jó tőlük... Kiérdemelték. legalább az a pénz nem vándorolt a ballibekhez.

atila68 (törölt) 2012.07.16. 14:45:28

@MikeBoy: Jogos.
Itt van a kutya elásva.
Ugyan miért támogasson az állam olyan képzést amire nincs kereslet?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.07.20. 06:22:02

@Augustin: Skociaban sincs, meg ha jol tudom a norvegoknal se tandij. Szegeny csaladbol szarmazom, erasmussal voltam a norvegoknal, havi kaja meg koli 90 ezer forintnak megfelelo koronabol jott ki.
süti beállítások módosítása